بازار

از نخ دندان قبل یا بعد از مسواک استفاده کنیم؟

برای هرکسی که دغدغه بهداشت دهان و دندان دارد، این سوال مطرح شده که اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم؟! می‌گویند که مخاطب، شاید متوجه کج بودن بینی یا ریز بودن چشم‌ها نشود اما قطعاً هرگونه نقص در دندان‌ها را خیلی زود می‌فهمد. به همین دلیل است که بهداشت دهان و دندان بسیار مهم می‌باشد و خیلی از افراد، این سوال را دارند که ترتیب استفاده از نخ دندان، مسواک و دهانشویه چگونه می‌باشد؟

در این مقاله تصمیم داریم به این سوال اساسی پاسخ بدهیم و یک بار برای همیشه، تکلیف این موضوع را مشخص کنیم. اگر شما کنجکاو هستید که بیشتر بدانید، به اسکرول کردن این متن ادامه دهید.

ترتیب استفاده از نخ دندان و مسواک

اول نخ دندان یا مسواک؟ واقعیت اینجاست که هیچ مدرک علمی و تحقیقات پزشکی خاصی وجود ندارد که این موضوع را اثبات کند اما بیشتر دندانپزشکان اعتقاد دارند که بهتر است نخ دندان کشیدن در ابتدا انجام شود و سپس به سراغ مسواک زدن دندان‌ها برویم.

باید در نظر داشته باشید که کاربرد این دو وسیله کاملاً با هم فرق دارد و به همین دلیل، هر دو را باید در طول روز استفاده کرد. نخ دندان، باقی مانده غذا را از میان دندان‌ها بیرون کشیده و از ایجاد عفونت در آن‌ها جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر، مسواک کشیدن باعث می‌شود که دندان‌های سفیدتر و سالم‌تری داشته باشیم و همچنین اجازه نمی‌دهد که پلاک‌های دندانی ایجاد شوند.

نکته‌ای که حائز اهمیت است که برای فهم ترتیب استفاده از نخ دندان و مسواک، باید به وضعیت دندان‌های خود نگاه کنید. اگر بیش از ۱۰ سال است که این روند را تکرار می‌کنید و خوشبختانه دندان‌های شما سالم مانده‌اند، پس جای نگرانی ندارید و توصیه می‌کنیم به همان روال سابق خود ادامه دهید.

مضرات نخ دندان

برخی عادت دارند که مدام نخ دندان خود را به دست گرفته و در حین انجام امور روزمره یا صحبت با دیگران، دندان‌های خود را تمیز کنند. صرف نظر از اینکه چنین کاری اصلاً پسندیده نیست و از آداب اجتماعی به دور است، نباید فراموش کنید که استفاده بیش از حد نخ دندان، می‌تواند مضر باشد و به دندان‌ها آسیب بزند.

برخی دیگر از مضرات نخ دندان را در ادامه فهرست کرده‌ایم:

  • در صورت استفاده از نخ دندانی که الیاف باکیفیت ندارد، خطر عفونت و زخمی شدن لثه‌ها وجود دارد.
  • ابتلا به وسواس نخ دندان و کشیدن مکرر آن روی دندان‌ها

درست مثل انواع مسواک که می‌توانند برای دندان مفید یا مضر باشند، انتخاب یک نخ دندان باکیفیت و ظریف نیز بسیار حائز اهمیت است. همیشه از برندهای مرغوب خرید کنید که امتحان خود را پس داده‌اند و عوارض جانبی برای دهان و دندان شما نخواهند داشت.

چرا باید قبل از مسواک، نخ دندان بکشیم؟

پزشکانی که تاکید می‌کنند قبل از مسواک زدن، حتما نخ دندان بکشیم، اعتقاد دارند که بسیاری از مواد غذایی با مسواک ساده از میان دندان‌ها نمی‌روند و حتما باید، قبل از اینکه دست به کار شده و مسواک بزنید، نخ دندان بکشید.

هر ترتیبی که برای بهداشت دهان و دندان در پیش می‌گیرید، مزیت‌های خاص خود را دارد. مثلا در صورتی که قبل از نخ دندان، مسواک بزنید، نخ کشیدن باعث می‌شود که فلوراید موجود در خمیردندان به لابه‌لای دندان‌ها نفوذ کرده و سلامت آن‌ها را تضمین کند. علاوه بر این، فکر نکنید که با یک مسواک خشک و خالی، پلاک‌های دندانی از بین می‌روند. شما به چیز قوی‌تری مانند نخ دندان احتیاج دارید که به عمق فواصل میان دندان‌ها نفوذ کرده و مواد اضافی را خارج کند. تنها در چنین شرایطی است که می‌توانید از بهداشت دهان خود اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که لبخند زیبایی خواهید داشت.

اول مسواک یا دهانشویه؟

nakh2

این داستان سر دراز دارد و نقاط پیچیده و مبهم آن کم نیست! حالا که ترتیب نخ دندان و مسواک را متوجه شدیم، سوال اینجاست که آیا بهتر است اول مسواک بزنیم و بعد از دهانشویه استفاده نماییم یا برعکس؟

بعد از اینکه نخ دندان کشیدید و مسواک‌ زدید، نوبت به دهانشویه می‌رسد. در گام اول و بعد از نخ کشیدن، تکه‌های باقی مانده غذا از لابه‌لای دندان‌ها خارج می‌شوند و با مسواک کشیدن، روی دندان نیز تمیز می‌گردد اما ممکن است همچنان برخی از مواد غذایی سمج در داخل دهان باقی مانده باشند که با قرقره کردن دهانشویه، این مشکل نیز برطرف می‌شود. بنابراین به یاد داشته باشید که دهانشویه، آخرین مرحله از روند بهداشت دهان و دندان است.

چند بار در روز نخ دندان بکشیم؟

nakh3

یکی دیگر از سوالات خیلی مهمی که در مورد نخ دندان کشیدن مطرح است، میزان مصرف آن در طی روز می‌باشد. نکته اینجاست که بسیاری از دندانپزشکان توصیه می‌کنند که بعد از هر بار مصرف غذا، حتما نخ دندان استفاده کنید. بنابراین باید روزانه ۳ بار نخ دندان بکشید تا بهداشت دهان و دندان شما تضمین شود.

اگر دندان‌های خود را ارتودنسی کرده‌اید، حتما مهمترین نکات برای مراقبت از دندان‌ها بعد از ارتودنسی را مدنظر داشته باشید و از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید. همیشه این خطر وجود دارد که نخ دندان به سیم‌های ارتودنسی گیر کرده و به آن‌ها آسیب بزند.

بهترین نخ دندان کدام است؟

حالا که در مورد اهمیت برند و کیفیت نخ دندان صحبت کردیم، این سوال مطرح می‌شود که بهترین نخ دندان کدام است؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به وضعیت دهان و دندان خود داشته باشید. مثلا اگر به تازگی دندان خود را اردتونسی کرده‌اید، حتما از برندهایی مثل اورال بی استفاده کنید که نخ دندانی مخصوص ارتودنسی تولید کرده‌اند.

برای دندان‌های ایمپلنت شده، لمینتی و…نیز نخ دندان مخصوصی باید تهیه کنید که بدون آسیب زدن به ساختار و بافت دندان‌ها، بتواند آن‌ها را تمیز نگه دارد.

سخن آخر

فرقی نمی‌کند که ترتیب رعایت بهداشت دهان و دندان شما چگونه است، مهم اینجاست که این روند را حفظ کنید و به سلامت آن‌ها اهمیت بدهید. یک دندان خوب و سالم، می‌تواند اعتماد به نفس و زیبایی ظاهری را بالا ببرد و از تحمیل هزینه‌های دندانپزشکی به افراد، جلوگیری کند. کافیست یک نخ دندان، مسواک و دهانشویه خوب در باکس لوازم بهداشتی خود داشته باشید تا همه چیز به شکلی عالی پیش برود.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و عصر مهر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه