بازار

افزایش تعطیلات آخر هفته در دستور کار مجلس قرار گرفت

روزهای کاری هفته و تعطیلات پایان هفته با توجه به مشاغل مختلف و قانون حاکم بر یک جامعه متغییر است. براساس قانون کشور در ایران روز جمعه تعطیل است و هر شخص موظف است در هفته ۴۴ ساعت کار کند. در بسیاری از کشورهای اروپایی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و کشورهای حوزه خلیج فارس تعطیلات هفتگی خود را جمعه و شنبه تعیین کردند.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که ایران و جیبوتی تنها کشورهایی هستند که روز تعطیل آن‌ها جمعه است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان بهره‌وری کشورها با ساعات کاری زیاد نسبت معکوس دارد. علاوه بر نتیجه‌گیری ضعیف با افزایش ساعات کاری، کارمندان و کارگران دچار بیماری‌های مختلف و مشکلات عدیده روحی نیز می‌شوند.

افزایش تعطیلات آخر هفته در دستور کار مجلس قرار گرفت تصویر 2

از اینرو افزایش روزهای تعطیل یکی از مواردی است که همه دولت‌ها به آن توجه شایانی کرده و مورد بررسی قرار می‌دهند. سازمان جهانی کار با گزارش‌هایی پیرامون لزوم کاهش روزهای کاری هفته به کم شدن ساعات و روزهای کاری همچنان در سراسر دنیا توجه نشان می‌دهد. در کشور ما ایران، همانطور که در قسمت نخست نیز به آن اشاره کردیم تنها روز جمعه تعطیل بوده و ساعات کاری نیز در بیشترین حد خود یعنی ۴۴ ساعت در هفته است.

براساس گزارش سخنگوی دولت در اواخر سال ۱۴۰۱ دولت تصویب کرد تا لایحه‌ای برای مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش روزهای تعطیل از یک روز به دو روز ارسال شود. براساس این مصوبه تعطیلات آخر هفته جمعه و شنبه شده و ساعات کاری کارگران و کارمندان کاهش می‌یابد.

افزایش تعطیلات آخر هفته در دستور کار مجلس قرار گرفت تصویر 3

علاوه بر در نظر گرفتن تصمیمات اقتصادی و سیاسی این مبحث، ارتقاء منزلت کارکنان، حضور بیشتر اعضای خانواده در کنار یکدیگر و تقویت بنیان‌های خانوادگی در جامعه از جمله اهداف دیگر این تصمیم‌گیری است. چنانچه با تصویب این لایحه والدین از اوقات فراغت بیشتری برخوردار شده و این تعطیلات فرصت بسیار مناسبی برای سفرهای تفریحی خانوادگی و سایر امور شخصی خواهد بود.

تاثیر گذاری این تصمیم علاوه بر راندمان کاری بهتر و بیشتر در حوزه گردشگری نیز بسیار مشهود می‌شود. چنانچه با درصد بیشتری از سفرهای هفتگی و خانوادگی مواجه خواهیم بود و بهره‌مندی از امکانات رفاهی و تفریحی شهری نیز افزایش می‌یابد. جالب است بدانید که سفر هفتگی و سپری کردن آخر هفته در هتل و یا تعطیلات در سراسر دنیا یک امر کاملا طبیعی قلمداد می‌شود.

در ایران با توجه به یک روز بودن تعطیلات، افراد فارغ از برنامه‌ریزی برای روز تعطیل خود معمولا سعی در استراحت بیشتر و یا انجام امور شخصی دارند. به‌طور مثال در کشور ما برای آخر هفته هیچ شخص پایتخت نشین اقدام به رزرو هتل نمی‌کند در صورتیکه بسیاری از مردم دنیا در شهر محل سکونت خود برای استراحت بیشتر رزرو هتل و اقامتگاه انجام می‌دهند.

هتل استقلال تهران و هتل آزادی تهران از جمله هتل‎هایی هستند که در ابتدای ساخت خود با امکاناتی مانند: رستوران‌ها، کافه‌ها و سالن‌های متفاوت مکانی برای تفریح و خوشگذرانی مردم پایتخت بودند. اکنون با توجه به گذر زمان و تغییر سبک زندگی و تفریحات مردم، استقبال از چنین مکان‌هایی بسیار کم و در مواردی حتی به دور از ذهن شهروندان تهرانی است.

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و عصر مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه