بازار

انواع لمینت دندان؛ کاربرد، زیبایی و طول عمر

برای داشتن یک لبخند زیبا، لمینت دندان یکی از راه‌های مرسوم است. از این روش برای اصلاح نقص‌های ظاهری دندان مانند شکستگی، لب‌پر شدن یا کدر شدن دندان‌ها استفاده می‌شود. انواع مختلفی از لمینت دندان با قیمت‌های متفاوت موجود هستند.

در این مقاله به مقایسه دو مدل لمینت دندان متداول در دندانپزشکی و قیمت آن‌ها می‌پردازیم. همچنین در مورد مدلی صحبت می‌کنیم که نیازی به تراشیدن دندان و آماده‌سازی ندارد. پس با ما همراه باشید.

انواع لمینت دندان چیست؟

به‌زبان‌ساده، لمینت دندان چیزی شبیه به ناخن مصنوعی است. لایه‌ای نازک است که بر روی دندان قرار می‌گیرد تا مشکلات دندان بیمار را اصلاح کند. اما مقاومت آن بسیار بالاتر از ناخن مصنوعی است. به‌طور کلی لمینت‌های دندان به ۲ نوع سرامیکی (پرسلان) و کامپوزیتی تقسیم می‌شوند.

لمینت سرامیکی یک لایه بسیار نازک از جنس سرامیک یا پرسلان است که به منظور زیبایی، اصلاح لبخند یا پوشاندن عیوب ظاهری بر روی دندان بیمار قرار می‌گیرد. لمینت کامپوزیتی از جنس رزین است که برای زیباسازی دندان‌ها استفاده می‌شود. طول عمر آن از نوع سرامیکی کمتر است. اما نسبت به لمینت سرامیکی، قیمت مناسب‌تری دارد.

در ادامه به توضیح انواع لمینت دندان سرامیکی می‌پردازیم.

انواع لمینت سرامیکی

لمینت های سرامیکی انواع مختلفی دارند که از نظر کاربرد و قیمت دسته‌بندی می‌شوند.

لمینت دندان EMAX

لمینت ایمکس (E-MAX) با ضخامت حدود ۰٫۵ میلی‌متر جزو مقاوم‌ترین لمینت‌های موجود در بازار است که طبق رنگ و مدل دندان بیمار ساخته می‌شود.

برای استفاده از این مدل، دندان‌ها به‌طور جزیی تراشیده می‌شوند تا لمینت به خوبی بر روی دندان قرار بگیرد. همین امر باعث می‌شود که برگشت پذیر نباشد. یعنی پس از نصب، برداشتن آن ممکن نیست.

Picture 916174912

لمینت لومینیرز

نوع دیگری از لمینت به نام لومینیرز(Lumineers) وجود دارد که بسیار نازک است. تا حدی که به سختی توسط بیمار حس می‌شود. تفاوت عمده این نوع لمینت با لمینت معمولی در ضخامت آن است.

در بین پزشکان، به وِنیر بدون تراش معروف است. به دلیل ضخامت فوق‌العاده کم، نیازی به آماده‌سازی دندان نیست و به راحتی قابل نصب است. تراشیدن دندان یا بی‌هوشی برای بسیاری از بیماران آزاردهنده است، بنابراین لومنیرز گزینه مناسبی برای این‌گونه افراد است.

همچنین برگشت پذیر است، یعنی امکان برداشتن آن وجود دارد. اما باید بدانید که همین نازک بودن باعث می‌شود که نسبت به لمینت معمولی، مقاومت کمتری داشته باشد.

دندانپزشک با‌توجه به‌خواسته بیمار و همچنین نقص‌های موجود در دندان، نوع لمینت را انتخاب می‌کند تا رضایت بیمار تامین شود.

طول عمر انواع لمینت دندان

  • به‌طور کلی، عمر لمینت دندان ایمکس چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. البته در صورت نگهداری مناسب، ممکن است تا ۲۰ سال ماندگار باشد.

  • با توجه به نازک‌تر بودن لومینیرز، طول عمر آن حدود ۱۰ است. اما همان‌طور که اشاره شد، قابلیت بازگشت دارد.

متاسفانه تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده است. اما با رعایت بهداشت دهان و دندان، پرهیز از خوردن غذاهای سفت، معاینه مرتب دندان‌ها و ترک دخانیات می‌توان انتظار داشت که لمینت دندان، سال‌های بیشتری بر روی دندان‌ها باقی بماند.

images 1705914608 65ae30f011460

زیبایی انواع لمینت دندان

لمینت دندان به‌منظور پوشاندن نقص‌های دندان و داشتن لبخند زیباتر به‌کار می رود. همچنین برای پوشاندن فاصله بین دندان‌ها یا شکستگی، راه حل مناسبی به‌شمار می‌رود.

  • به‌طور کلی، لمینیت لومینیرز برای مشکلات جزیی مناسب است. مثلا به منظور پوشاندن دندان لب‌پر شده یا ترک خورده گزینه خوبی است. یا اگر فاصله بین دندان‌ها کم باشد، می‌توانید با نصب این نوع لمینت، یک لبخند زیبا و یکدست داشته باشید.

  • با این که لمینت ایمکس نیز شباهت زیادی با مینای دندان دارد، لمینت لومینیرز نور را طوری بازتاب می‌دهد که جلوه طبیعی‌تری دارد. اما در عین حال، ظاهر برجسته‌تری نسبت به لمینت معمولی دارد که شاید برای برخی بیماران خوشایند نباشد.

  • علاوه بر موارد ذکر شده، به دلیل نازک بودن، لومینیرز ممکن است زودتر تغییر رنگ بدهد که قطعا زیبایی دندان‌های شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قیمت لمینت دندان

همان‌طور که گفتیم لمینت‌ها انواع و کاربردهای مختلفی دارند. به‌طور کلی هرچه کیفیت آن بالاتر باشد، ماندگاری آن بالاتر است و در نتیجه قیمت بیشتری دارد. در نظر داشته باشید که ممکن است پیش از نصب لمینت، دندان‌های شما نیاز به ترمیم یا جرمگیری داشته باشند که هر کدام هزینه جداگانه‌ای دارند.

قیمت لمینت دندان سرامیکی https://mikhakdental.com/cost-of-dental-laminate/ برای هر دندان چیزی بین ۶ تا ۱۰ میلیون تومان است. به دلیل نیاز به تراش و آماده‌سازی، هزینه بیشتری نسبت به لمینت لومینیرز دارد. قیمت لمینت لومینیرز با توجه به نازک‌تر بودن و ماندگاری کمتر، حدود ۱ تا ۳ میلیون تومان است.

در مجموع، با توجه به نوسان قیمت‌ها و تنوع مدل‌های موجود در بازار، قیمت ثابتی برای لمینت وجود ندارد. بهتر است در این مورد از دندانپزشک خود سوال کنید. به یاد داشته باشد که به‌دلیل ماهیت زیبایی، هزینه لمینت دندان تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

سخن آخر

در این مقاله در مورد انواع لمینت دندان صحبت کردیم. به‌طور کلی لمینت ایمکس ماندگاری بالاتر دارد، قیمت آن بیشتر است و برای اصلاح نقص‌های جدی‌تر به ‌کار می‌رود. لمینیت لومینیرز ضخامت بسیار کمی دارد. برای نصب آن نیازی به تراشیدن دندان نیست و برای رفع ایرادات جزیی دندان، گزینه مناسبی است.

قیمت لمینت دندان لومینیرز در مقایسه با لمینت ایمکس پایین‌تر است، اما ماندگاری آن کمتر است. در آخر باید گفت که دندانپزشک متخصص با معاینه دندان‌های شما، می‌تواند در انتخاب بهترین نوع لمینت دندان شما را راهنمایی کند.

منبع: انواع لمینت دندان؛ کاربرد، زیبایی و طول عمر

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و عصر مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه