بازار

بررسی تمام انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک درمان عالی برای تمام انواع بی دندانی می باشد که انواع مختلفی را دارا می باشد که هر کدام برای یک شرایط بی دندانی مزایا و کاربرد خاصی دارد. در این مقاله به بررسی تمام انواع ایمپلنت دندان اعم از نوع، کشور سازنده، برند و … می پردازیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان بهترین و موثر ترین راه برای درمان بی دندانی و جایگزین کردن دندانهای از دست رفته ی افراد می باشد که می تواند شخص را به روال عادی زندگی خود برگرداند و تمامی مشکلات به وجود آمده بر اثر بی دندانی را حل نماید ایمپلنت دندان از سه بخش اصلی تشکیل شده است که به شرح زیر است:

فیکسچر

فیکسچر ایمپلنت دندان قطعه ای از جنس تیتانیوم است که یک آلیاژ زیست سازگار است و دارای سازگاری بسیار بالایی با بدن انسان می باشد، فیکسچر یا پایه ایمپلنت دندان در طی یه جلسه جراحی توسط متخصص ایمپلنت دندان در داخل استخوان فک کاشته می شود تا بعد از گشت مدت زمان با استخوان فک پیوند بخورد و جایگزین ریشه دندان از دست رفته شود.

اباتمنت

همانطور که گفته شد ایمپلنت دندان از فیکسچر با همان پایه ایمپلنت و روکش ایمپلنت تشکیل می شود که این دو به وسیله یک قطعه رابط به نام اباتمنت به یکدیگر متصل می شوند.

روکش

روکش ایمپلنت دندان اخزین قسمت ایمپلنت دندان و همان جایگزین تاج دندان از دست رفته می باشد که توسط اباتمنت به پایه ایمپلنت متصل می شود،روکش های ایمپلنت دندان معمولا از جنس چینی و سرامیک ساخته می شود.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس جایگاه آن نسبت به استخوان

اندواستیل یا داخل استخوانی

ایمپلنت های داخل استخوانی یا اندواستیل رایج ترین نوع ایمپلنت دندان هستند که برای بیشتر افرادی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند مناسب اند. در این روش در استخوان فک توسط دریل جراحی توسط دندانپزشک یک فضا ایجاد شده تا ایمپلنت در داخل آن فرو رود و با گذشت مدت زمانی استخوان فک در اطراف ایمپلنت رشد نماید و ایمپلنت با استخوان فک پیوند بخورد.

ایمپلنت روی استخوانی یا ساب پریو استیل

این روش در مواردی برای درمان دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد، و به جای آن که ایمپلنت ها در داخل استخوان فک کاشته شوند بر روی استخوان در زیر لثه قرا میگیرند، یک اسکلت فلزی در زیر لثه قرا می گیرد تا با لثه پیوند بخورد در جای خود ثابت شود و بعد از این گذشت مدت زمانی و پیوند خوردن، دندان های مصنوعی بر روی پایه هایی که از لثه بیرون زده اند متصل می شوند.

ایمپلنت زیگوماتیک

انجام ایمپلنت دندان با روش زیگوماتیک یک روش پیچیده و کاربردی برای موارد خاص است، ولی این نوع کاشت ایمپلنت به ندرت انجام می شود و فقط برای موارد خاصی که استخوان فک کافی برای کاشت ایمپلنت در داخل استخوان فک را ندارند مورد استفاده قرا می گیرد و استخوان فک به جای کاشته شدن در استخحوان فک در استخوان گونه کاشته می شود.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس نوع کاشت

ایمپلنت های معمولی

این نوع ایمپلنت های رایج ترین نوع ایمپلنت دندان هستند که بیشترین مورد استفاده را دارند و دارای طول درمان ۳ الی ۶ ماهه هستند.

ایمپلنت فوری

این نوع ایمپلنت به دلیل طول درمان پایین خود معروف هستند در این روش سرعت جوش خوردن ایمپلنت ها بسیار بیشتر از حالت عادی می باشد و طول درمان بسیار کوتاه تر.

ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دندان به روش دیجیتال یکی جدید ترین روش های کاشت ایمپلنت دندان است که داریا کمترین خونریزی، برش و درد می باشد که به دلیل استفاده از تجهیزات و ابزار های دیجیتال است، درصد موفقیت این درمان بسیار بالا می باشد.

اوردنچر

اوردنچر یک روش جدید درمان بی دندانی می باشد که جایگزین دندان های مصنوعی شده است و به این صورت است که در این روش به یک دست دندان کامل به وسیله چند عدد ایمپلنت دندان به استخوان فک متصل می شود تا در جای خود ثابت و مستحکم شود.

بریج بر پایه ایمپلنت

در گذشته بریج ها دندان بر روی دندان های طبیعی سوار می شدند و نیروی تکیه گاه خود را از آنها می گرفتند اما در این روش بریج دندان بر روی پایه ایمپلنت سوار می شود و نیروی خود تکیه گاه خود را از آنان می گیرد و هیج فشار به دندان های عادی نمی آورد.

مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت های یکه نوع ایمپلنت با سایز کوچک تر از ایمپلنت های عادی هستند(تقریبا به اندازه ی یک خلال دندان) که به پیوند استخوان نیازی ندارند و شمارا از انجام برخی پیوند های استخوان بی نیاز می سازند.

انواع ایمپلنت بر اساس سایز و اندازه

انواع ایمپلنت بر سایز و اندازه

ایمپلنت های معمولی

این ایمپلنت ها بیشتر مناسب دندان ها جلو هستند و در دندان های جلو فک مورد استفاده قرار می گیرند که قطر آنها بین ۳٫۵ تا ۴٫۲ میلی متر است

ایمپلنت های پهن

این نوع ایمپلنت بیشتر مناسب دندان های اسیاب و عقبی دهان هستند که قطر بین ۴٫۵ تا ۶ میلی متر دارند ئ استحکام بالایی برخوردارند.

مینی ایمپلنت

قطر این ایمپلنت کمتر از بقیه ایمپلنت ها است و چیزی در حدود ۲ تا ۳٫۵ میلی متر است و مناسب کسانی است که از استخوان کافی فک جهت کاشت ایمپلنت های معمولی برخوردار نیستند.

انواع ایمپلنت بر اساس طراحی بدنه

  • پیچی شکل مخروطی
  • پیچی شکل صاف
  • استوانه ای

انواع ایمپلنت دندان از نظر سطح ایمپلنت

  • پوشیده
  • بافت دار
  • ماشینی
  • صاف

انواع ایمپلنت دندان از نظر اتصال با اباتمنت

اتصال شش ضلعی داخلی

شکل شش ضلعی سر ایمپلنت به صورت سوراخی است که اباتمنت در داخل آن فرو می رود و پیچ می شود (اتصال مادگی).

اتصال شش ضلعی خارجی

شکل شش ضلعی سر ایمپلنت به صورت برآمدگی است که اباتمنت در آن پیچ می شود (اتصال نری).

اتصال هشت ضلعی داخلی

سوراخ سر ایمپلنت شکل هشت ضلعی دارد که اباتمنت در آن فرو می رود و پیچ می شود (اتصال مادگی).

انواع ایمپلنت از نظر اتصال روکش با اباتمنت

چسبی

در این روش به این شکل است که روکش ایمپلنت به وسیله چسب مخصوص به اباتمنت چسبیده می شود و در جای خود محکم می شود.

پیچی

در روش اتصال از طریق پیچ، روکش ایمپلنت دندان به وسیله یک پیچ به اباتمنت پیچ می شود و بعد از پیچ شدن و محکم شدن فرو رفتگی که پیچ در آن قرار دارد توسط مواد پرسلن مانند کامپوزیت پر می شود.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس کشور سازنده

امروزه با معروفیت و محبوبیت فروانی که ایمپلنت دندان در بین دندانپزشکان و کسانی دندان های خود را از دست داده اند پیدا کرده است شرکت ها و کمپانی های فروانی در سرتاسر دنیا شروع به طراحی وساخت ایمپلنت های دندان نموده اند، این شرکت ها از کشور ها مختلفی در سرتاسر دنیا می باشند ام اگر بخواهیم معروف ترین کشوره های تولید کنند ایمپلنت جهان رو معرفی نماییم و ایمپلنت های دندان را بر اساس کشور سازند تفکیک نماییم میتوانیم به موارد زیر اشاره نماییم.

ایمپلنت آمریکایی

کشور آمریکا یکی از بزرگ ترین کشور های تولید کنند در ایمپلنت دندان می باشد که ایمپلنت های باکیفیت بالا را طراحی و بعد از ساخت به بازار ارائه می دهد کشورآمریکا یکی از کشورهای پیشرو در تکنولوژی ساخت ایمپلنت دندان می باشد.

ایمپلنت سوئیسی

ایمپلنت های سوئیسی معروف ترین ایمپلنت های سطح دنیا می باشد که به دلیل کیفیت بسیار بالا این ایمپلنت های و قیمت مقرون به صرفه تر نسبت به ایمپلنت های آمریکایی می باشد. ایمپلنت های سوئیسی درای محبوبیت بسیار بالایی در میان ایمپلنت های دندان هستند.

ایمپلنت های اروپایی

کشور های اروپایی جزء بزرگ ترین سازندگان ایمپلنت در سرتاسر دنیا به حساب می آیند کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و… که ایمپلنت های با کیفیتهای بالایی تولید می نمایند، قسمت زیادی از ایمپلنت های تولید شده در سرتاسر جهان در اروپا و توسط کشور های اروپایی ساخته و عرضه می شود.

ایمپلنت های کره ای

کشور کره نیز یکی از محبوب ترین کشور های تولید کننده ایمپلنت دندان است که در این کشور شرکت های فروانی مشغول به ساخت ایمپلنت دندان می باشند که در بین آنها برند های سرشناسی و معروفی وجود دارد، کشوره کره بیشتر در زمینه تولید ایمپلنت های اقتصادی فعالیت می نماید ایمپلنت های کره ای از کیفیت بالایی برخوردار اند و قیمت مقرون به صرفه ای دارند. این بزرگ ترین ویژگی ایمپلنت های کره ای است.

انواع ایمپلنت براساس روکش

روکش پی اف ام

روکش های پی اف ام پر استفاده ترین روکش برایا یمپلنت دندان هستند و این روکش دارای جنسی ترکیب از فلز و چینی می باشند. یکی از ویژگی های اصلی این روکش ها قیمت مناسب این روکش ها است

روکش زیرکنیا

روکش های زیرکونیا روکش هایی از جنس تماما سرامیک هستن که بیشترین شبهات را با دندان ها طبیعی دارند و از زیبایی زیادی برخوردارند.

روکش ایمکس

یکی دیگر از انواع روکش های ایمپلنت دندان روکش های ایمکس هستند که از جنس انها نیز تماما سرامیکی و از جنس لیتیوم دی سیلیکات می باشد و این روکش ها از استحکام و زیبایی بسیار بالایی برخوردارن اند.

انواع پروتز های دندان بر پایه ایمپلنت

انواع پروتز های دندان بر پایه ایمپلنت

All on 4

یکی از جدید ترین روش های درمان بی دندانی است که به این صورت عمل می کند که تمام دندان های هر فک را به یک  پروتز دندانی کامل جایگزین می نمایند و با استفاده از چهار ایمپلنت در هر فک پروتز را به فک متصل می نمایند و در آن جا فیکس می نمایند.

All on 6

درمان بی دندانی به روش All on 6 همانند روش All on 4 است و انجام این روش کاملا شبیه به یک دیگر است با این اختلاف که در هر فک به جای ۴ ایمپلنت از ۶ ایمپلنت استفاده می شود.

All on 8

انجام درمان این روش درمانی نیز مانند دو روش بالایی است ولی در این روش به دلیل استفاده از ۸ ایمپلنت در هر فک پروتز های از دوام و استحکام بسیار بالا تری برخورداند اما به همین دلیل نیز از قیمت بالاتری به همراه خواهند داشت.

دندان مصنوعی بر پایه مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت ها بسیار شبیه به ایمپلنت های معمولی هسستند و تفاوت آنها در سایز آنها است واین ایمپلنت های از تکنلوژی جدیدتری نسبت به ایمپلنت های عادی برخورداند و از جراحی بسیار ساده تری نیز برخوردارند و دوره نقاهت آنها نیز کمتر است اما به دلیل سایز کوچکتر ونازک بودن نسبت به ایمپلنت های معمول از تحمل فشار پایین تری نیز برخورداند.

بریج بر پایه ایمپلنت

همانطور که اطلاع دارید بریج دندان برای برای اتصال خود و تحمل فشار از دندان های کناری خود استفاده می نماید اما در درمان بریج بر پایه ایمپلنت بریج دندان بر روی دو پایه ایمپلنت سوار می شود و از آنها به انوان پایهه استفاده می نماید.

انواع ایمپلنت بر اساس برند سازنده

برند های فراوانی در سرتاسر جهان به ساخت و تولید ایمپلنت های دندان می پردازند و ایمپلنت هایی با متریال، کیفیت و ویژگی های خاص خود را طراحی و تولید می نمایند و به مصرف کنندگان ارائه می نمایند. هر برند کیفیت، تکنولوژی و هزینه ایمپلنت دندان مخصوص به خود را دارا می باشد.  ما در این قسمت چندین نمونه از معروف ترین برند های تولید کنند ایمپلنت در سرتاسر دنیا را معرفی می بریم.

  • ایمپلنت زیمر
  • ایمپلنت نئودنت
  • ایمپلنت بایوتم
  • ایمپلنت اوستم
  • ایمپلنت مگاژن
  • ایمپلنت جنرال
  • ایمپلنت ای سی ایکس
  • ایمپلنت اینترالاک
  • ایمپلنت اشترومن
  • ایمپلنت آلمانی زایو
  • ایمپلنت آسترا
  • ایمپلنت نوبل بایوکر
  • ایمپلنت بایو هورایزن
  • ایمپلنت بگو
  • ایمپلنت اس ای سی
  • ایمپلنت بایکان
  • ایمپلنت دنتیوم
  • ایمپلنت دیو
  • ایمپلنت ندو بایوتک
  • ایمپلنت اس پی ای
  • ایمپلنت ایده
  • ایمپلنت یوروتکنیکا

منبع : انواع ایمپلنت دندان، ایمپلنت دندان چیست ؟ 

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و عصر مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه