بازار

حمله نقرس چقدر طول میکشد؟

نقرس یک شکل دیگر از آرتروز است که درد زیادی به بیمار تحمیل می‌کند. علت به ‌وجود آمدن این عارضه مربوط به ایجاد کریستال‌های اسیداوریک در اطراف مفاصل می‌شود. این بیماری که نوعی آرتروز التهابی نام‌گذاری شده در مردان شایع‌تر است و سالانه افراد زیادی را به خود درگیر می‌کند.

در این راستا، ممکن است بپرسید که نام دیگر این بیماری چیست؟ نشانه‌های این عارضه، به چه شکلی در بدن ظاهر می‌شوند؟ آیا می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد؟ در صورت مبتلاشدن به این بیماری، چقدر زمان نیاز است تا فرد درمان شود؟

برای پاسخ به تمام این سوالات در این مقاله با ما همراه باشید تا علت بروز این بیماری التهابی را به ‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. همچنین به این نکته مهم بپردازیم که افراد در صورت ابتلا به این بیماری، با چه چالش‌هایی مواجه خواهند شد.

چگونه می توان نشانه های نقرس را تشخیص داد؟

این بیماری که به‌نوعی آرتروز التهابی شناخته می‌شود، امکان دارد که تا سال‌ها هیچ نشانه‌ای از خود به جا نگذارد. با این‌حال بهتر است بدانید که این عارضه معمولا با مواردی که در لیست پایین نوشته‌ایم، همراه است:

  • احساس درد ناگهانی در مفصل

  • التهاب مفصل‌ها

  • احساس گرما و تب در مفاصل

چه افرادی بیشتر در معرض بیماری نقرس قرار دارند؟

images 1708162320 65d07d100ac4a

داءالمفاصل و Gout نام‌های دیگری هستند که برای این بیماری در نظر گرفته‌اند. باید گفت که Gout با لقب بیماری ثروتمندان نیز شناخته می‌شود، چون علت بروز آن، بیشتر در ارتباط با سبک زندگی است. با لیستی که در ادامه آورده‌ایم، به درک عمیق‌تر این لقب برای عارضه Gout می‌رسید:

  • تغذیه: کسانی که مصرف گوشت، غذاهای دریایی و نوشیدنی‌های مضر در آن‌ها بالاست، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

  • اضافه‌وزن: درست است که این روزها به‌کرات شاهد فرهنگ‌سازی در مورد چاقی هستیم، اما اجازه دهید تا به شما بگوییم که اضافه‌وزن موجب تولید اسیداوریک بیشتری می‌شود که این امر، ابتلا سریع‌تر به بیماری نقرس را در پی دارد. پس بهترین کار این است که هیچ‌وقت در ساختن فرهنگ‌هایی که به ضرر انسان تمام می‌شوند، شریک نباشیم.

  • ارث: گاهی سابقه خانوادگی موجب ابتلا به این بیماری می‌شود. به‌ طوری که اگر در خانواده‌تان، اکثر اعضا به عارضه داءالمفاصل دچار هستند، نباید از بروز این بیماری در بدن خود شگفت‌زده شوید.

  • مصرف دارو: گاهی پیش می‌آید که افراد به ‌علت مصرف داروهای خاص مثل دیورتیک‌های تیازیدی به داءالمفاصل دچار می‌شوند. دقت داشته باشید که داروی دیورتیک‌های تیازیدی با هدف درمان فشار خون تجویز می‌شود، اما در نهایت افزایش میزان اسید‌اوریک بدن را در پی دارد.

حمله نقرس بیشتر در چه زمان‌ هایی رخ می دهد؟

زمان حمله این بیماری متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عامل‌ها می‌توان به‌شدت بیماری، سن و وضعیت جسمانی بیمار اشاره کرد. همچنین ذکر این نکته لازم است که مهم‌ترین عامل در خطرناک‌کردن داءالمفاصل، مربوط به عدم وجود نشانه می‌شود.

به‌ طوری که امکان دارد فرد مبتلا به داءالمفاصل، حتی در نیمه‌شب‌ها، به‌ دلیل احساس سوزش زیاد در انگشت شست پای خود بیدار شود و نشانه‌هایی مثل درد، تورم، قرمزی و حساسیت را در پاهای خود مشاهده کند. در چنین شرایطی، باید در اسرع وقت، بیمار را به مراکز درمانی منتقل کرد.

حملات نقرس چقدر طول می کشد؟

images 1708162321 65d07d110253c

مدت‌زمان حملات بیماری داءالمفاصل مشابه لحظه نشان‌دادن علائم آن است. به‌طوری که در بعضی موارد، حملات این بیماری تنها چند روز طول می‌کشد و گاهی امکان دارد که نشانه‌های این عارضه تا چند هفته یا حتی چند ماه ادامه داشته باشد.

اما به‌طورکلی، باید این نکته را لحاظ کنید که درصورت درمان به‌موقع و مراجعه سریع به پزشک متخصص، می‌توان علائم مربوط به حملات این بیماری را کاهش داد و به‌ مرور زمان به بهبود شرایط بدن کمک کرد.

درصورت عدم درمان نقرس، بیمار با چه مشکلاتی مواجه می شود؟

بیایید فرض کنیم که یک شخص بعد از تمام‌شدن حملات داءالمفاصل، درمان خود را پشت گوش بیندازد و همچنان در برابر دریافت نوبت از متخصص مقاومت کند. در این شرایط سوال این است که چه بلایی سر این شخص خواهد آمد؟ باید پاسخ داد که درصورت عدم توجه به حملات این بیماری، می‌توان مشکلات لیست پایین را پیش‌بینی کرد:

  • نقرس بازگشتی: اگر بیماری داءالمفاصل درمان نشود، مفاصل بدن انسان، به ‌مرور زمان فرسوده خواهند شد. اما در بیشتر مواقع، می‌توان انتظار داشت که با دنبال‌کردن دستور‌العمل‌های متخصص، نشانه‌های این بیماری کنترل می‌شوند. بااین‌حال بهتر است بدانید که در بعضی افراد، حتی بعد از طی‌شدن مراحل درمان و مصرف دارو، داءالمفاصل باز می‌گردد و در طول سال، حداقل یک الی ۲ بار، به مفاصل بدن فرد بیمار حمله می‌کند.

  • نقرس پیشرفته: اگر داءالمفاصل را درمان نکنید، کریستال‌های اورات زیر پوست رسوب می‌کنند. این اتفاق منجر به تورم و حساس‌شدن نواحی مثل انگشت‌ها، دست‌ها، پاها، آرنج یا مچ پا خواهند شد.

  • سنگ کلیه: کسانی که هیچ اقدامی برای درمان بیماری داءالمفاصل نمی‌کنند، در معرض ابتلا به جمع‌شدن کریستال‌های اورات در مجاری ادراری هستند که این اتفاق، ابتلا به بیماری سنگ کلیه را در پی دارد.

چگونه از حملات نقرس جلوگیری کنیم؟

اگر می‌خواهید که از ابتلا به بیماری داءالمفاصل در بدن خود جلوگیری کنید، یا درصورت ابتلا به این عارضه، به‌ دنبال کنترل نشانه‌های آن هستید، به نکاتی که در پایین لیست کرده‌ایم، عمل کنید:

  • مصرف گوشت، ماهی و مرغ را محدود کنید.

  • با فرهنگ راحت‌طلبی مقابله کنید و به فکر کنترل وزن خود باشید.

  • درصورت تجویز پزشک، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مصرف کنید.

  • از نوشیدن مشروبات الکلی پرهیز کنید.

  • میزان نوشیدن آب را افزایش دهید.

  • درصورت داشتن سابقه خانوادگی، در بازه‌های زمانی کوتاه با متخصص مشورت کنید.

جمع‌بندی

نقرس یک بیماری التهابی است که به‌عنوان نوعی آرتریت (التهاب مفاصل) شناخته می‌شود. این بیماری غالبا در مفاصل پا، به‌خصوص پاشنه، مچ پا و زانو نشانه‌های خود را بروز می‌دهد. علائم این بیماری شامل درد شدید، تورم، قرمزی و گرمی می‌شود و دردهای ناشی از آن تا چند روز یا هفته ادامه پیدا می‌کند.

علت اصلی این بیماری مربوط به افزایش سطح اسید‌اوریک در خون است که این اتفاق موجب تشکیل بلورهای اسید‌اوریک در مفاصل می‌شود. این بلورهای اسیداوریک باعث التهاب، درد و تورم در مفاصل خواهند شد.

از مهم‌ترین عواملی که موجب بروز این بیماری می‌شوند، می‌توان به افزایش وزن، مصرف الکل، وجود گوشت، مرغ و ماهی بیش از اندازه در رژیم غذایی و داشتن سابقه خانوادگی اشاره کرد.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و عصر مهر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه