بازار

دلایل افزایش قیمت میلگرد چیست؟

عوامل متعددی به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی گران شدن قیمت میلگرد تاثیر گذار هستند. افزایش قیمت میلگرد و گران شدن آن از مسائلی است که در بازار ساخت و ساز و صنعت ساختمان بسیار بحث برانگیز شده است؛ چرا که هم مقاطع و هم قیمت نهایی برخی سازه­ها در حاشیه این مساله هستند. برخی عوامل از جمله افزایش قیمت دلار، تأثیرگذاری بسیار واضح و البته شدیدی روی گران شدن قیمت میلگرد دارند. بنابراین در چنین شرایطی برای خرید میلگرد با قیمت مناسب، حتما باید نکات طلایی راهنمای خرید میلگرد را به دقت مطالعه کنید. از سویی دیگر عواملی چون تامین مواد اولیه و تحریم‌های بین المللی نیز بر موج نوسانات بازار آهن آلات می­افزایند.

دلایل گران شدن قیمت میلگرد

قیمت مواد اولیه، میزان تقاضا و نرخ دلار سه ضلع اصلی تعیین کننده قیمت میلگرد هستند که شدت هر کدام می­تواند نمودار قیمت میلگرد را صعودی کند. البته عوامل دیگری نیز می­توانند به افزایش قیمت میلگرد دامن بزند مانند هزینه های تولید، افزایش هزینه حمل و نقل، نوسانات شدید در بازارهای بین المللی، نرخ ارز، مالیات‌، شوک­های بازار و تقاضای بالا برای میلگرد در برخی صنایع و ساخت و ساز. در ادامه به مهم­ترین و کلیدی­ترین دلایل افزایش قیمت میلگرد اشاره می­کنیم.

  1. افزایش قیمت دلار
  2. قیمت مواد اولیه و هزینه تامین مواد و مصالح
  3. میزان عرضه و تقاضا
  4. نوسانات اقتصادی
  5. تحریم­های بین المللی
  6. تاثیر قیمت­های جهانی
  7. بازار واردات وصادرات
  8. و…

برای کاهش هزینه خرید میلگرد راهکارهای مدیریت قیمت میلگرد را در نظر بگیرید. پیشنهاد ما این است که کانال لحظه ای قیمت میلگرد در مجموعه آسن را دنبال کنید تا در موج افزایش قیمت نیفتید.

افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر قیمت میلگرد

افزایش قیمت دلار یکی از عوامل مهم دیگری است که تأثیر قابل توجهی بر قیمت میلگرد دارد. قیمت میلگرد مستقیماً به قیمت دلار وابسته است و هرچه قیمت دلار بیشتر شود، قیمت میلگرد نیز افزایش می­یابد.

افزایش قیمت میلگرد

در حال حاضر، بازار میلگرد در تمام دنیا تحت تأثیر قیمت دلار قرار دارد. افزایش قیمت دلار باعث افزایش هزینه های تولید میلگرد می­شود، به طور شفاف­تر هزینه واردات مواد اولیه و تجهیزات بالاتر می­رود. از سویی دیگر قیمت تمام شده هزینه های حمل و نقل نیز بالا خواهد بود.

عواملی مانند تغییرات نرخ ارز، ناتوانی اقتصادی کشور، تحریم­ها و مسائل سیاسی در کشورها می­توانند به افزایش قیمت دلار منجر شوند و در نهایت تأثیر مستقیمی بر قیمت میلگرد دارند.

بالا رفتن قیمت مواد اولیه

یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت میلگرد، افزایش قیمت مواد اولیه است. در صنعت تولید میلگرد، از آهن اسفنجی و چگالی بالای آهن در مراحل تولید استفاده می­شود. افزایش قیمت این مواد اولیه منجر به افزایش قیمت میلگرد می­شود.

به عنوان مثال میلگرد فایکو یکی از برندهای معروف در این صنعت است و در بازار آهن آلات ایران طرفداران خاص خود را دارد و قیمت آن می­تواند به علت کیفیت و ویژگی­های خاص آن از سایر برندها بالاتر باشد. اما در چند سال گذشته با بررسی نمودارهایی که از قیمت میلگرد خبر می­دهند، متوجه می­شویم که محصولات این کارخانه، دستخوش نوسانات بازار بوده و در فراز و نشیب­های بازار، قیمت میلگرد فایکو هم روزهای تلخ و شیرینی را برای خریداران میلگرد رقم زده است. این موضوع برای تمام تولید کننده های مقاطع فولادی صدق می­کند. در واقع بالا رفتن قیمت مواد اولیه ناگریز است و روی همه نوع آهن آلات و مقاطع تاثیر می­گذارد. اگر نگرانی در قیمت خرید و نوسانات بازار دارید پیشنهاد می­کنیم که به طور مداوم قیمت روز میلگرد در بازار را رصد کنید.

قیمت جهانی و نقش واردات و صادرات

با افزایش قیمت ارز، تأثیر مشهودی بر قیمت میلگرد مشاهده می­شود. تجار و تولیدکنندگان میلگرد به دلیل افزایش هزینه تولید و واردات مواد اولیه، قیمت میلگرد را افزایش می­دهند تا حاشیه سود خود را حفظ کنند. به تبع آن در بازار داخلی هم با افزایش قیمت میلگرد، تقاضا برای خرید میلگرد کاهش یافته و این نیز باعث افزایش قیمت میلگرد می­شود در حقیقت یک چرخه معیوب به راه می­افتد و بارها تکرار می­شود.

تأثیر افزایش قیمت دلار بر بازار آهن نه تنها در داخل کشور بلکه در بازار جهانی نیز قابل مشاهده است. کشورهای صادرکننده میلگرد با افزایش قیمت ارز، قیمت میلگرد را نیز افزایش می‌دهند و متاسفانه در تمامی بازارهای جهانی نوسانات و افزایش قیمت احساس می شود.

میزان عرضه و تقاضا

همان طور که پیش تر هم اشاره شد، افزایش قیمت دلار باعث کاهش تقاضا و افزایش عرضه میلگرد می­شود. با افزایش قیمت دلار، هزینه­های خط تولید برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی میلگرد افزایش پیدا می­کند و این باعث می شود که توان خرید مشتریان کاهش یافته و به دنبال آن تقاضا نیز کاهش می­یابد.

از طرف دیگر با افزایش قیمت میلگرد، تولیدکنندگان تمایل به افزایش عرضه دارند تا سود بیشتری را به دست آورند.

قیمت دلار و نوسانات آن به طور مستقیم بر میزان میزان عرضه و تقاضا در بازار آهن آلات به خصوص میلگرد تاثیر می گذارد. به عنوان مثال چرخه زیر ساده ترین رخدادی است که در پی عدم تعادل عرضه و تقاضا رخ می دهد:

  1. با افزایش قیمت دلار، تقاضا در برهه زمانی نزولی و شاید راکد شود که بارها شاهد آن بوده ایم.
  2. زمانیکه تقاضا برای میلگرد کاهش یابد طبیعتا عرضه آن افزایش پیدا می کند.
  3. در صورت کاهش قیمت دلار نیز، تقاضا برای میلگرد افزایش می باید در حالی که عرضه آن ممکن است کاهش یابد!

احتمال افزایش قیمت میلگرد در شرایط خاص

در برخی شرایط احتمال می­رود که نوساناتی در بازار آهن آلات بخصوص در بازار میلگرد و مقاطع مشاهده شود. به طور شفاف­تر عواملی به صورت غیرمستقیم در گذر زمانی نه چندان طولانی روی نمودار قیمت میلگرد تاثیرگذاری دارند از جمله آن­ها می­توان به فاکتورهای زیر اشاره کرد که مسئولین ذی­ربط برای کنترل قیمت، کنترل بازار و از همه مهم­تر مدیریت نرخ مسکن همواره باید به آن دقت داشته باشند:

  • نرخ سود بانکی و تسهیلات مالی مناسب برای تولید کنندگان میلگرد
  • جلوگیری از تشدید روند کاهش تولید ملی و بسترسازی برای واردات و صادرات میلگرد
  • تغییرات قوانین و مقررات منفی مربوط به تولید و عرضه میلگرد
  • نگرش در خصوص تحریم های بین المللی و تأثیرات سیاسی بر روی بازار میلگرد
  • جلوگیری از اعمال سیاست های نامناسب دولت در کنترل قیمت و واردات میلگرد

در نهایت، تمامی این عوامل تأثیر مستقیم و غیر مستقیم در قیمت میلگرد دارند و به گران تر شدن آن کمک می کنند.

راهنمای خرید میلگرد با قیمت مناسب

در این بخش اطلاعاتی راجع به راهنمایی خرید میلگرد با قیمت مناسب ارائه می‌دهیم تا بتوانید بهترین تصمیم­گیری را در خرید داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید، قیمت میلگرد در بازار ممکن است متفاوت باشد و برای خرید صحیح و اقتصادی نیاز است به نکات و راهنمایی­های خاص کسانی­که در این بازار سال­ها تجربه دارند توجه کنید. اگر به مشاوره نیاز دارید می توانید با شماره تلفن ۸۸۸۸۵۷۲۰ – ۰۲۱ در تماس باشید.

  1. تحقیق و بررسی قیمت ها در بازار: قبل از خرید هر چیزی، مهم است که تحقیقات گسترده انجام دهید و قیمت­ها را با هم مقایسه کنید. برای خرید میلگرد نیز بهتر است کانال لحظه ای قیمت میلگرد را بررسی کنید و با دنبال کردن ارائه دهندگان معتبر به قیمت مناسبی برسید البته دقت داشته باشید بهتر است که خرید خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام دهید.
  2. کیفیت محصول: همان‌طور که می­دانید، کیفیت میلگرد بر ارزش و قیمت آن تأثیر دارد. پیش از خرید به کیفیت محصول و استاندارد‌هایی که باید دارا باشد توجه کنید. حتماً از فروشنده مطلع شوید که آیا محصول با استاندارد‌های صنعتی مطابقت دارد یا خیر؟ هیچ گاه کیفیت را فدای کمیت نکنید. تا نیاز به تعمیر و تعویض زودهنگام آن نباشد و هزینه های اضافی پرداخت نکنید.
  3. اندازه و ابعاد: قبل از خرید میلگرد، به اندازه و ابعاد مورد نیاز خود توجه کنید و مطمئن شوید که میلگرد مورد نظر از این لحاظ با نیاز شما مطابقت دارد البته برخی سایزهای میلگرد با اندازه حقیقی خود اختلاف اندکی دارند. عدم تطابق ابعاد میلگرد می­تواند به مشکلاتی در طول فرآیند ساخت و ساز منجر شود.

در نهایت، با بررسی دقیق این عوامل، می­توان درک کرد که چرا قیمت میلگرد در بازار یک شبه افزایش می­یابد و چگونه می­توان راهکارهایی برای مدیریت هزینه خرید میلگرد پیدا کرد.

۴ راهکار برای کاهش هزینه خرید میلگرد

خرید میلگرد یکی از مهم ترین مراحل در پروژه های ساختمانی و صنعتی است. اما هزینه خرید میلگرد می­تواند بر بودجه تمام شده پروژه تأثیر گذار باشد. در این بخش، به بررسی راهکارهایی برای کاهش هزینه خرید میلگرد می‌پردازیم و نکات و توصیه های مجموعه آسن را به شما ارائه می­دهیم که می­توانند در کاهش هزینه های خرید موثر باشند.

مقایسه قیمت های روز میلگرد

قبل از خرید میلگرد از چندین فروشنده و تامین کننده معتبر، قیمت­ها را استعلام کنید. این کار به شما کمک می­کند تا قیمت مناسبی را برای میلگرد پیدا کنید و هزینه­های اضافی برای واسط و دلال نپردازید. برای اطلاع از قیمت لحظه ­ای میلگرد می­توانید از کانال آسن استعلام کنید.

خرید به صورت عمده و مستقیم از تامین کننده

با  خرید عمده میلگرد می­توانید از تخفیف‌های ویژه استفاده کنید. در صورت امکان، به جای خرید تک تک قطعات، میلگرد را به صورت عمده خریداری کنید و هزینه خرید را کاهش دهید.

خرید در زمان مناسب

برخی اوقات قیمت میلگرد پایین تر است. پس سعی کنید زمان مناسبی را برای خرید انتخاب کنید و از تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه بهره‌مند شوید. خرید میلگرد در زمانی که قیمت آن پایین تر است کاملا منطقی­ست پس توصیه می­کنیم که از قیمت­های روز مطلع باشید تا به محض نزولی شدن روند قیمت­ها، خرید خود را نهایی کنید.

تعامل با تامین کنندگان

برقراری یک رابطه مثبت و موثر با تامین کنندگان مقاطع فولادی به شما کمک می­کند تا هزینه­های خرید میلگرد را کاهش دهید. نزدیکی و همکاری مداوم با تأمین‌کنندگان، تخفیف‌ها، قراردادهای طولانی مدت و مذاکرات بازاری می­تواند به شما امکان دهد تا محصولات مورد نظرتان را با قیمت بسیار مطلوبی تهیه کنید. به کمک این راهکارها و نکات می­توانید هزینه خرید میلگرد را تا حد ممکن کاهش دهید.

تأثیر افزایش قیمت میلگرد بر صنایع مختلف

میلگرد از قطعات فولادی بسیار مهم در آهن آلات و صنایع است به همین دلیل افزایش قیمت میلگرد تاثیر بسیار گسترده و وسیعی در حوزه­های مختلف و صنایع خواهد داشت و در نهایت منجر به تغییراتی در بازار کالاها و خدمات می­شود. به عنوان مثال وقتیکه قیمت میلگرد بالا می­رود، قیمت مقاطع هم افزایش خواهد داشت یا زمان ساخت و ساز، هزینه تمام شده زیربنا بالاتر می­رود و به ناچار قیمت مسکن هم افزایش خواهد داشت. تبعات بالا رفتن قیمت میلگرد شامل بسیاری از صنایع از جمله ساختمانی، حمل و نقل و تولید قطعات صنعتی می­شود.

افزایش قیمت میلگرد

با گران شدن قیمت میلگرد، صنایع مرتبط نیز متأثر می‌شوند. برای مثال، در صنایع ساختمانی، افزایش قیمت میلگرد می­تواند به افزایش هزینه­های ساخت و ساز منجر شود و در نتیجه قیمت خرید مسکن را افزایش دهد. همچنین، در صنعت حمل و نقل، افزایش قیمت میلگرد باعث افزایش هزینه­های لجستیک و حمل و نقل خواهد شد و در نهایت بر تمامی بخش­های اقتصادی تأثیر می­گذارد.

این تأثیرات می­تواند در زنجیره تأمین تأثیراتی را به همراه داشته باشد. به طور مثال، افزایش قیمت میلگرد می­تواند باعث افزایش قیمت محصولات نهایی شود و تأثیرات سلسله مراتبی را بر کسب و کارهایی که از میلگرد استفاده می‌کنند داشته باشد. تعدادی از صنایعی تحت تاثیر مستقیم افزایش قیمت میلگرد هستند عبارتند از:

  • صنایع ساختمانی: افزایش هزینه­های ساخت و سازمنجر به افزایش قیمت مسکن خواهد شد.
  • حمل و نقل: هزینه های لجستیک و حمل و نقل به مرور افزایش می­یابد.
  • تولید قطعات صنعتی: هزینه­های تولید بالا خواهد رفت و به تبع آن هزینه نهایی تولید برخی محصولات افزایش خواهد داشت.
جمع بندی

عواملی مانند افزایش قیمت دلار و تأثیر آن بر قیمت میلگرد و چرخه های معیوب مانند چرخه نامتعادل عرضه و تقاضا از جمله دلایل اصلی برای افزایش قیمت میلگرد به شمار می‌آیند. بنابراین مشتریان می­توانند راهنمای خرید میلگرد با قیمت مناسب را مطالعه کنند و به سادگی حین خرید میلگرد بهترین تامین کنندگان را پیدا کنند. همچنین، در نظر گرفتن راه­های کاهش هزینه خرید میلگرد که به آن اشاره شد، نقشی و اساسی در پایین آوردن هزینه­ها دارد.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و عصر مهر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه