بازار

راهنمای کامل “پرداخت عوارض شهرداری ملک” به همراه هزینه ها در سال ۱۴۰۲

طبق قانون، شهرداری ها برای انجام وظایف و ارائه خدمات شهری، سالانه مبلغی به عنوان عوارض شهرداری از همه املاک دریافت می کنند. عوارض شهرداری ملک هر ساله فروردین ماه با توجه به شرایط هر ملک تعیین می شود و قبض آن در آخر سال صادر می شود.

پرداخت عوارض شهرداری باید سالانه توسط مالک انجام شود. در صورت عدم پرداخت سالانه، مالکین برای دریافت مجوز ساخت و ساز یا فروش ملک، باید کل عوارض و جریمه آن را پرداخت کنند. در این مطلب به بررسی عوارض شهرداری ملک، نحوه پرداخت و دیگر نکات مهم آن می پردازیم.

محاسبه عوارض نوسازی شهرداری ملک

شهرداری سه نوع عوارض از جمله عوارض نوسازی شهری، عوارض پسماند و عوارض کسب و پیشه دریافت می کند. عوارض کسب و پیشه مختص املاک تجاری و عوارض نوسازی و پسماند مخصوص املاک مسکونی است.

عوارض نوسازی شهرداری طبق قانون خدمات شهری، با توجه به استان و شهر هر ملک تعیین می شود. همچنین ویژگی هر ملک مانند متراژ، پهنه و مساحت جبهه، سن بنا، تعداد طبقات، نوع کاربری هم از موارد تاثیرگذار در محاسبه عوارض شهرداری است.

برای خرید آپارتمان لاکچری در تهران یا هر شهر دیگر باید نسبت به استعلام و اطمینان از تسویه عوارض شهرداری ملک اقدام کنید. یکی از کارهای مهم قبل از خرید خانه، تقاضای مفاصا حساب عوارض شهرداری از فروشنده است. به عنوان مثال یک واحد مسکونی ۱۵ سال ساخت در منطقه ۵ تهران، طبقه ۳ ام یک ساختمان ۵ طبقه، متراژ ۱۰۰ متر، حدودا به صورت سالانه ۳۸۰ هزار تومان عوارض نوسازی و ۱۶۰ هزار تومان عوارض پسماند در سال ۱۴۰۲ دارد.

محاسبه عوارض پسماند شهری

هر ملک طبق شرایط و نوع کاربری که دارد مشمول پرداخت عوارض پسماند شهری می شود. هزینه عوارض پسماند شهری که شامل جمع آوری و نقل و انتقال زباله ها و پاکسازی معابر می شود به عواملی بستگی دارد. شهرداری بر اساس فرمولی مشخص به محاسبه هزینه عوارض پسماند می پردازد.

عواملی از جمله تعداد اعضای خانواده، سرانه تولید پسماند در هر شهر، هزینه جمع آوری و حمل نقل یک کیلو زباله در شهر و هزینه دفع زباله از آیتم های این فرمول هستند.

راهنمای کامل پرداخت عوارض شهرداری ملک به همراه هزینه ها در سال 1402 تصویر 2

یکی از روش های امن و مطمئن در هنگام خرید و فروش آپارتمان مراجعه به وبسایت و سوپراپلیکیشن آقای املاک با مدیریت مهندس”ایمان خدابخش ، بنیانگذار و مدیرعامل پلتفرم آقای املاک” است. آقای املاک در کنار طراحی چندین ابزار حرفه ای برای فعالان صنعت ساختمان، با استفاده از مشاوران بسیار حرفه ای و دارای مجوز از اتحادیه املاک شما را در این مسیر با ارائه خدمات و نکات مهم در این زمینه راهنمایی خواهند کرد.

چه املاکی باید عوارض شهرداری ملک بپردازند؟

همه املاک اعم از خانه، زمین، آپارتمان های مسکونی، اداری و واحد های تجاری ملزم به پرداخت عوارض شهرداری هستند. عوارض شهرداری ملک به سه دسته عوارض نوسازی و خدمات شهری، عوارض پسماند و عوارض کسب و پیشه تقسیم می شوند. عوارض نوسازی، برای مدیریت شهری و انجام خدمات زیرساختی و زیباسازی شهری توسط شهرداری دریافت می شود. هزینه عملیات عمرانی مانند آسفالت کوچه و خیابان، احداث معابر و کوچه ها، نگهداری فضای سبز و مشابه آن، بوسیله عوارض نوسازی تامین می شود.

شهرداری برای جمع آوری و مدیریت پسماند و زباله های شهری، هزینه های زیادی می پردازد که توسط عوارض پسماند دریافتی تامین می شود. عوارض کسب و پیشه هم از واحدهای تجاری بر اساس ویژگی های ملک و موقعیت آنها دریافت می شود.

در قانون مسئولیت پرداخت عوارض نوسازی ملک به عهده مالک است. هر شخصی که طبق سند یا مبایعه نامه مالک واحد است مسئول پرداخت عوارض نوسازی شهرداری است. در صورتی که ملک به صورت اجاره به مستاجر واگذار شده باشد هم مالک باید عوارض نوسازی را پرداخت کند.

ولی قانون در مورد عوارض پسماند به طور شفاف، استفاده کننده از ملک را مسئول پرداخت عوارض می داند. یعنی اگر مستاجر در ملکی سکونت دارد موظف به پرداخت عوارض پسماند شهرداری است. این مساله می تواند در زمان نوشتن قرارداد مالک با مستاجر به صورت توافقی قید شود. البته اکثر مالکین به جای این کار، مبلغ بیشتری را به عنوان اجاره از مستاجر می گیرند که هزینه عوارض پسماند را هم پوشش دهد.

املاک تجاری هم سالانه ملزم به پرداخت عوارض کسب و پیشه تعیین شده هستند. پرداخت این عوارض به عهده صاحب پروانه کسب و در واقع کسی که از واحد استفاده تجاری می کند می باشد.

عوارض شهرداری را چه زمانی باید پرداخت کنیم؟

برای پرداخت عوارض شهرداری باید به صورت سالانه اقدام کرد. شهرداری هر ساله حدود بهمن ماه قبض عوارض ملک را صادر و برای مالک ارسال می کند. مالکین باید تا آخر اسفند ماه برای تسویه این قبض اقدام کنند. در صورتی که تا آخر سال قبض عوارض شهرداری پرداخت نشود کل مبلغ شامل ۹ درصد جریمه دیرکرد می شود.

همچنین تمام املاک تجاری شامل پرداخت عوارض کسب و پیشه می شوند که سالانه برای آنها قبض صادر می شود. صاحب پروانه کسب واحد تجاری هم باید تا آخر سال نسبت به تسویه عوارض شهرداری ملک اقدام کند.

نحوه پرداخت عوارض شهرداری

عوارض شهرداری ملک را می توان با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری پرداخت کرد. علاوه بر این شهرداری برای رفاه مردم، انواع روش های پرداخت الکترونیکی را فراهم کرده است. شهروندان می توانند از طریق انواع اپلیکیشن ها، موبایل بانک ها و اینترنت بانک ها، عوارض شهرداری ملک خود را تسویه کنند.

همچنین پرداخت از طریق سامانه تلفنی ۱۳۷ هم برای این منظور بسیار راحت است. پرداخت از طریق دستگاه های ATM یا مراجعه حضوری به بانک ها از دیگر روش های تسویه عوارض شهرداری ملک است.

پرداخت عوارض شهرداری از طریق سامانه و سایت تهران من هم به صورت نقدی هم به صورت اقساطی امکان پذیر است.

برای پرداخت عوارض شهرداری ملک باید کد ۱۵ رقمی برای املاک مسکونی و ۱۲ رقمی برای املاک تجاری را داشته باشید. در صورتی که برای شما قبض کاغذی ارسال شده کد ملک در آن قید شده است. در غیر این صورت می توانید با مراجعه به سایت تهران من یا دفاتر الکترونیک شهرداری، کد ملک را دریافت کنید.

قوانین عوارض نوسازی شهرداری ملک

  1. اگر ساختمان نوسازی داشته باشید به مدت ۳ سال اول شامل پرداخت عوارض نوسازی شهرداری نخواهید شد.
  2. عوارض ساختمان های چند بر، بر اساس ضلعی که بیشترین طول را در معابر دارد محاسبه می شود.
  3. برای ساختمان های دور یک میدان، عوارض نوسازی شهرداری بر حسب بالاترین قیمت ملک در خیابان های مجاور تعیین می شود.
  4. مساجد، حسینیه ها و تکایا، مدارس دولتی و دینی در کل نسبت به پرداخت عوارض شهرداری معاف هستند.
  5. خانواده های جانباز بالای ۲۰ درصد و خانواده درجه یک شهدا، افراد معلول، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امام خمینی، رزمندگان جبهه با شرط حداقل ۶ ماه حضور از عوارض شهرداری معاف هستند.

جریمه پرداخت عوارض شهرداری

در صورتی که تا آخر مهلت پرداخت تعیین شده در قبض، عوارض شهرداری را پرداخت نکنید سالانه ۹ درصد جریمه می شوید. اگر ملکی به علت عدم پرداخت عوارض سالانه دچار جریمه شود، شامل تخفیف یا طرح های بخشودگی شهرداری نخواهد شد.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و عصر مهر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه