بازار

رمان تخیلی و جست­‌و­جوی ادبیاتی پرشور!

آثار ادبیات فیکشن و رمان تخیلی و ژانری در بین آثار متعدد رمان خارجی، با قدم نهادن در قلمرویی فراتر از مرزهای شناخته‌شده علم و واقعیت، خوانندگان را به سفری هیجان‌انگیز به دنیای ناشناخته‌ها و احتمالات علمی می‌برند. در این بستر داستانی، نویسندگان با آمیختن تخیل و نوآوری به قوانین و مفاهیم علمی، دنیایی خلق می‌کنند که هم‌زمان سرگرم‌کننده، تأمل‌برانگیز و الهام‌بخش است.

از ویژگی‌های بارز رمان تخیلی که در داستان­ هایی با موضوعات مختلف نوشته می‌شوند، می‌توان به ذکر چند مورد اشاره کرد؛ یکی از این ویژگی ­ها، فضاسازی‌های بدیع و آینده‌نگرانه است؛ نویسندگان رمان تخیلی با تصویرسازی‌های خلاقانه، خوانندگان را به سیارات دوردست، ایستگاه‌های فضایی پیشرفته، جوامع بیگانه و شهرهای آینده زمین می‌برند.

این فضاسازی‌ها با جزئیات دقیق و توصیفات تاثیرگذار، دنیایی باورپذیر و ملموس برای خواننده رقم می‌زنند. در این مسیر که مخاطب با انواع مفاهیم و فناوری‌های نوآورانه و خارق ­العاده همچون سفر فضایی، هوش مصنوعی، مهندسی ژنتیک، سفر در زمان و ارتباط با موجودات فضایی و قلمروهای ناشناخته کهن روبرو می ­شود، به تفکر درباره زندگی بشر از زوایایی ویژه و بدیع گرایش پیدا می­کند.

در قلب بسیاری از آثار فیکشن و رمان تخیلی و ژانری، ماجراجویی‌های نفس‌گیر و اکتشافات هیجان‌انگیزی نهفته است که معمولاً شخصیت‌های اصلی این داستان‌ها با چالش‌ها و موانع مختلفی روبرو می‌شوند و برای غلبه بر آن‌ها، باید از مهارت‌ها، قدرت تفکر و شجاعت خود بهره بگیرند.

در اشاره به تاثیرات این شکل از ادبیات، باید اذعان داشت که ادبیات ژانری و آثار علمی-تخیلی و فیکشن مانند رمان تخیلی، فراتر از سرگرمی صرف، بر مخاطبان خود تأثیر عمیقی می‌گذارند: مواجهه با دنیای خیال‌پردازانۀ رمان‌های علمی-تخیلی، جهان­ های کهن و آرکائیک، قوه‌ی تخیل و خلاقیت خوانندگان را تقویت کرده و آن‌ها را به تفکر فراتر از چارچوب‌های مرسوم تشویق می‌کند.

برای شناخت بهتر رمان تخیلی در بین رمان خارجی و آثار مهم ادبیات جهان، بهتر است در ابتدا با نکاتی کلی درباره رمان و سپس یکی از نشرهای مهم این ادبیات یعنی نشر باژ که در بین آثار مختلف رمان خارجی و ایرانی، بر موضوع رمان تخیلی و داستان فیکشن تمرکز کرده، بپردازیم.

رمان تخیلی و جست وجوی ادبیاتی پرشور تصویر 3

رمان و اقیانوسی بی­‌نهایت از معانی و تفاسیر…

رمان­ها اعم از رمان خارجی و رمان ایرانی، فراتر از سرگرمی و کسب شناخت و دانش، زمینه‌ای برای پرورش خلاقیت و شکوفایی استعدادهای بالقوۀ افراد محسوب می‌شود. نوشتن رمان، سفری دوطرفه به دنیای خیال است که در آن، نویسنده هم نقش خالق را بر عهده دارد و هم به عنوان رهبر، خواننده را در این سرزمین ناشناخته هدایت می‌کند.

فرقی نمی­کند طرفدار رمان خارجی باشید یا رمان فارسی بخوانید؛ رمان، دریچه‌ای به دنیای بی­کران تخیل و اندیشه است. با مطالعۀ رمان‌های برجسته و آشنایی با ژانرهای مختلف، می‌توانید سفری ماجراجویانه و لذت‌بخش را به دنیای مورد علاقۀ خود آغاز کنید.

تاریخچۀ رمان:

ریشۀ پیدایش رمان به قرون وسطی باز می‌گردد. در آن دوران، داستان‌های شفاهی و روایت‌های حماسی با زبان عامیانه در میان مردم رواج داشت. این روایت‌ها که به زبان‌های رومی‌تبار (رومانس) روایت می‌شدند، با گذشت زمان، تحول یافته و به تدریج، به گونه‌ای مستقل به نام رمان شناخته شدند.

اولین رمان‌های مکتوب در قرن یازدهم و دوازدهم میلادی در اروپا پدید آمدند. این آثار، اغلب با مضامین عاشقانه و قهرمانی و تحت تأثیر اساطیر و حماسه‌های باستان، به رشته‌ی تحریر درآمدند.

با گذر زمان و ورود به دوران رنسانس، رمان‌نویسی شاهد تحولات چشمگیری شد. نویسندگان این دوره، با الهام از آثار کلاسیک یونان و روم باستان، به خلق آثاری با مضامین عمیق‌تر و انسان‌گرایانه‌تر روی آوردند. در این راستا، آثاری همچون «دن کیشوت» اثر سروانتس اسپانیایی و «دون ژوان» اثر مولیر فرانسوی، از نمونه‌های شاخص رمان‌های این دوره به شمار می‌آیند.

قرن هجدهم و نوزدهم میلادی، دوران شکوفایی رمان به حساب می‌آید. در این دوران، رمان‌نویسان برجسته‌ای همچون جین آستن، چارلز دیکنز، ویکتور هوگو، فئودور داستایوفسکی و لئو تولستوی پا به عرصه‌ی ادبیات گذاشتند. با ورود به قرن بیستم، رمان نیز دستخوش تحولات و نوآوری‌های بسیاری شد. نویسندگان این دوره، با تجربه‌گرایی و نوآوری در فرم و محتوا، به خلق آثاری با رویکردهای متفاوت همچون رمان‌های جریان سیال ذهن، رمان‌های اگزیستانسیالیستی و رمان‌های پست‌مدرن روی آوردند.

رمان تخیلی و جست وجوی ادبیاتی پرشور تصویر 1

ژانرهای متنوع در دنیای رمان: سفری برای هر سلیقه

انواع رمان­های معروف ایرانی و خارجی، دنیایی گسترده و متنوع است که برای هر سلیقه‌ای، گزینه‌ای را در بر دارد. با شناخت ژانرهای مختلف رمان (اعم از رمان خارجی و رمان فارسی)، می‌توانید به آسانی آثاری را بیابید که مطابق با علایق و روحیات شما باشند. در ادامه، به چند ژانرهای پرطرفدار رمان اشاره خواهیم کرد:

  • رمان‌ عاشقانه: این ژانر از رمان فارسی و رمان خارجی به روایت قصه‌های عاشقانه و عاطفی می‌پردازد و با توصیف فراز و نشیب‌های روابط عاطفی، احساسات و عواطف مخاطبان را برمی‌انگیزد.
  • رمان‌ تاریخی: در این موضع و ژانر، روایت­گر وقایع و رویدادهای تاریخی با بهره‌گیری از عناصر داستانی است. رمان فارسی و رمان خارجی تاریخی ضمن سرگرم‌کنندگی، به خواننده این امکان را می‌دهند تا با دوره‌ی تاریخی خاصی به شکلی ملموس و جذاب آشنا شود. مخاطبان ایرانی نیز همچون دیگر مخاطبان رمان تاریخی در جهان، با رمان های معروف ایرانی حرف­های زیادی برای گفتن دارند.
  • رمان‌ فانتزی: این ژانر با خلق دنیایی خیالی و جادویی، مخاطبان را به سفری ماجراجویانه در سرزمین‌های ناشناخته و رویارویی با موجودات افسانه‌ای می‌برد. متاسفانه در فضای ادبیات داستانی ایران رمان های معروف ایرانی نتوانسته­اند مانند آثار جهانی، بروز و ظهوری ویژه داشته باشند.

رمان‌ علمی-تخیلی: این ژانر به روایت داستان‌هایی در آینده‌ای دور یا دنیای ناشناخته‌ای با پیشرفت‌های علمی و فناوری می‌پردازد و مخاطب را به کاوش در دنیای تکنولوژی و کشف‌های علمی جدید دعوت می‌کند.

اینها تنها بخش کوچکی از ژانرهای متنوع و پرطرفدار انواع رمان اعم از رمان فارسی و رمان خارجی هستند. با کاوش در دنیای رمان و شناخت ژانرهای مختلف، می‌توانید سفری ماجراجویانه و لذت‌بخش را به دنیای مورد علاقۀ خود آغاز کنید.

نشر باژ و مدخل مهم رمان تخیلی

نشر باژ را شاید بتوان یکی از مهم­ترین نشر­های حوزۀ ادبیات ژانر، علمی-تخیلی و فیکشن دانست که در مدت فعالیت خود سعی در چاپ و انتشار آثاری داشته که نزدیک به استانداردهای بین­الملی این آثار در مواردی اعم از به­روز بودن، ترجمه و ویراست با دقت و نیز کیفیت فنی و کلی چاپ، کتاب­ها و عناوینی درخور خواننده ایرانی منتشر کند.

از جمله این فعالیت­های مهم نشر باژ در زمینۀ چاپ و نشر آثار ادبیات یانگ ادالت و نوجوان (در بین گروه بزرگتر رمان خارجی)، می­توان به اخذ حق کپی رایت از ناشران اصلی کتاب، طراحی جلد مخصوص و منحصربه­فرد و کیفیت بالای ترجمه و چاپ اشاره کرد. نشر باژ را باید در کنار گروه­های انتشاراتی نظیر نشر تندیس، نشر ویدا، نشر هوپا و انتشارات پرتقال قرار داد. نشر باژ از سال ۱۳۸۳ با تمرکز بر ادبیات فانتزی، علمی تخیلی و وحشت کار خود را آغاز کرد. این نشر در سال‌های اخیر به انتشار کتاب‌های تالیفی در ژانرها و دیگر زیرژانرهای این ادبیات در کنار فرم­های دیگری همچون کمیک­بوک­ها و کتاب­های مصور نیز پرداخته است.

خرید رمان تخیلی موردعلاقه‌­تان از شهر کتاب پاسداران

شما می‌توانید رمان تخیلی مورد نظرتان را از بین مجموعه رمان خارجی و رمان های پرطرفداری انتخاب کنید که با علایق و روحیات شما همخوانی داشته و لحظات هیجان‌انگیز و دلهره‌آوری را برایتان به ارمغان بیاورند. فراموش نکنید می­توانید خرید انواع کتاب و رمان در هر موضوعی را از وبسایت شهر کتاب پاسداران با تخفیف ویژه و ارسال سریع به سراسر کشور انجام دهید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و عصر مهر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه