بازار

روش های افزایش سرمایه شرکت کدام است؛ مالیات آن چقدر است؟

بسته به شرایط ممکن است نیاز به افزایش سرمایه شرکت داشته باشید. در این مسیر شرکت ها با اموری مثل انتشار سهام جدید سعی می کنند به میزان سرمایه شرکت اضافه کنند. معمولا هدف از افزایش سرمایه این است که ساختاری اصلاح شود و یا فعالیتی به فعالیت های موجود اضافه شود. مثلا یک پروژه موفق ممکن است بخواهد در لاین های مختلفی ادامه فعالیت دهد در حالی که برای انجام این کار به سرمایه بیشتری احتیاج دارد.

چگونگی افزایش سرمایه شرکت

یکی از مهم ترین علت های افزایش سرمایه شرکت می تواند افزایش اعتبار شرکت برای شرکت در مناقصات و گرفتن پروژه های بزرگ برای شرکت باشد. برای همین ما با موسسات ثبتی از جمله موسسه ثبتی نو در این زمینه صحبت کردیم که به گفته آنها افزایش سرمایه شرکت شرایطی دارد که باید در مورد آن بدانید:

طبق آموزش های موسسه ثبتی نو: به صورت کلی افزایش سرمایه شرکت باید توسط مجمع عمومی فوق العاده انجام شود. حتما می دانید که اعتبار تصمیمات این مجمع به شرطی است که دو سوم سهامداران رای موافق داشته باشند. افزایش سرمایه شرکت می تواند به راه های مختلف و از طرق مشخصی انجام شود که در ادامه درباره آن ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

روش های افزایش سرمایه شرکت

برای افزایش سرمایه راه های مختلفی وجود دارد که به آنها اشاره می کنیم:

افزایش سرمایه با اندوخته یا انباشته شرکت

یکی از راه هایی که برای افزایش سرمایه شرکت دارید این است که از دارایی های خود شرکت استفاده نمایید. معمولا هر شرکت تمامی سود به دست آمده را میان سهامداران تقسیم نمی کند. بخشی از این سود به عنوان سود انباشته نگه داری شده و تنها بخشی از آن تبدیل به سرمایه اسمی می شود. پس از آن بسته به شرایط به سهامداران سهم اعطا می شود.

افزایش سرمایه با این روش باعث می شود قدرت تامین مالی شرکت بیشتر شود. با این روش سهامداران نیازی به پرداخت هیچ گونه وجهی ندارند و البته درصد مالکیت آن ها هم به شکل قبلی باقی می ماند.

در این جا سهام جایزه را داریم که در حقیقت سهامدار مبلغی نمی پردازد اما تعداد سهام او بیشتر می شود. نکته ای که باید بدانید این است که چه زمانی می توان سهام جایزه را فروخت؟ این کار وقتی امکان دارد که روند افزایش سرمایه طی شده و سهام جایزه به پرتفوی سپرده گذاری اضافه شده باشد.

در صورتی که قصد دارید سهام خود را بفروشید پیشنهاد می دهیم حداقل یک سهم را برای خودتان نگه دارید تا هنگام اعمال افزایش سرمایه، سهام جایزه به شما هم تعلق بگیرد. در صورتی که سهام جایزه را در پرتفوی خود نمی بینید به درگاه ذی نفعان بازار سرمایه رفته و این مورد را چک کنید.

افزایش سرمایه با تجدید ارزیابی های شرکت

شرکت ها در فواصل زمانی مختلف دارایی های مشخصی را می خرند. بسته به نیاز و فعالیت شرکت، این دارایی ها معمولا در قالب وسایل، ماشین آلات و غیره وجود دارند. همه دارایی های یک شرکت در ترازنامه ثبت می گردد.

طبیعی است که عوامل مختلفی مثل تورم و غیره بر قیمت روز همه این دارایی ها اثر می گذارد. شرکت می تواند از همین افزایش قیمت استفاده کرده و سرمایه مد نظر را تامین کند. مثلا اگر دستگاه الف را برای شرکت خریداری کرده اید و اکنون قیمت آن دو برابر شده است، ثبت این قیمت جدید در ترازنامه باعث می شود سرمایه شرکت شما افزایش یابد.

افزایش سرمایه با آورده نقدی و مطالبات حال شده

یکی از دیگر راه هایی که برای افزایش سرمایه شرکت وجود دارد این است که از محل آورده نقدی سهامداران برای این کار استفاده کنید. اتفاقی که می افتد این است که سهامداران مبالغی را به سرمایه اضافه کرده و در عوض از حق تقدم بهره مند می شوند.

مجمع عمومی فوق العاده برای افزایش سرمایه شرکت از این طریق تصمیم می گیرد. حق افزایش سرمایه ابتدا با سهامداران موجود است. با این روش سهامداران اوراقی با عنوان حق تقدم سهام دریافت می کنند که می توانند در مورد آن دو تصمیم مختلف بگیرند.

۱) سهامدار می تواند قیمت سهام را پرداخت نماید

در این جا سهامدار باید مبلغ لازم برای سهام را بپردازد. مبلغ لازم ممکن است به میزان ارزش اسمی و یا بیشتر از آن باشد. معمولا در کشورمان هر سهم به اندازه ۱۰۰ تومان ارزش اسمی دارد. اگر عدد لازم برای پرداخت بیشتر از مبلغ اسمی باشد در سمت چپ ترازنامه با عنوان صرف سهام شمخص می شود.

بر اساس آن چه قانون تجارت مشخص کرده است حساب صرف سهام را نمی توانید سود در نظر گرفته و میان سهامداران تقسیم کنید و این مبلغ به عنوان صرف سهام در نظر گرفته خواهد شد.

۲) می توانید حق تقدم را بفروشید

شما می توانید مبلغ لازم برای سهم را بپردازید اما مجبور به این کار نیستید زیرا راه دیگری هم دارید. می توانید اوراق را به دیگران بفروشید. در صورتی که به حق تقدم های خود احتیاجی ندارید می توانید این اوراق را به دیگر سرمایه گذاران بفروشید. نقل و انتقال های لازم در این مورد از طرف بورس اوراق بهادار و فرابورس انجام می گردد.

کسی که اوراق حق تقدم را خریداری می کند موظف است علاوه بر پرداخت مبلغ لازم به خریدار، مبلغ شرکت را هم پرداخت کند.

در صورتی که سهامداران برای پذیره نویسی اقدام نکنند چه اتفاقی می افتد؟ در این شرایط پس از این که پذیره نویسی تمام شد شرکت گواهی های باقی مانده را به فروش می رساند و این کار به عنوان فروش حق تقدم های استفاده نشده انجام می گردد. پس از فروش، مبالغ لازم به حساب سهامداران گفته شده واریز می شود. دیگران می توانند این حق تقدم ها را خریداری نموده و جای سهامداران قبلی را بگیرند.

افزایش سرمایه شرکت از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم

در صورتی که سهامداران حق تقدم را برای خودشان نگه داشته باشند در حقیقت افزایش سرمایه با ارزش اسمی را خواهیم داشت. در صورتی که سهامدار حق استفاده از حق تقدم را سلب کند، افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم را داریم. در این جا از عواید سهام های واگذار شده استفاده شده و سهام های اضافه به سهامداران قبلی تعلق می گیرد.

این مطلب را بخوانید: ثبت تغییرات شرکت

بهترین راه برای افزایش سرمایه کدام است؟

احتمالا برایتان سوال پیش آمده است که بهتر است از کدام راه اقدام کنید تا افزایش سرمایه شرکت صورت بگیرد. به صورت کلی در این جا نمی توان یک روش خاص را به عنوان بهترین روش نام برد. همه چیز بستگی به شرایط و هدف شرکت شما دارد. باید ببینید که چه برنامه ریزی ای دارید و در چه شرایطی هستید. سپس با در نظر گرفتن همه جوانب، بهترین روش را برای افزایش سرمایه شرکت انتخاب کنید.

به طور کلی می توان گفت روش هایی که باعث می شوند سرمایه جدیدی وارد جریان سرمایه شرکت شود، نسبت به دیگر روش ها ارجحیت دارند. پس می توان گفت که روش آورده نقدی و صرف سهام به صورت نسبی مناسب هستند.

نکته مهم دیگر در مورد شرکت هایی است که در آستانه ورشکستگی هستند. این شرکت ها می توانند از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها برای افزایش سرمایه شرکت اقدام کنند. با توجه به شرایط یک شرکت در آستانه ورشکستگی، عدم نیاز این روش به سرمایه جدید یک مزیت محسوب می شود.

نحوه افزایش سرمایه شرکت

درباره افزایش سرمایه شرکت

طبیعی است که شرکت ها از نظر نوع فعالیت و سطح درآمدزایی با یک دیگر متفاوت هستند. معمولا شرکت هایی که سود انباشته کافی دارند از همین طریق برای افزایش سرمایه شرکت استفاده می کنند.

بسیاری از شرکت ها هم حق تقدم های سهام را به سهامدارن واگذار می کنند تا آورده نقدی شرکت را بهبود بخشند و علاوه بر آن منابع مالی شان را تامین کنند.

نحوه افزایش سرمایه شرکت

در این قسمت مراحل انجام این کار برای شرکت سهامی خاص را عنوان می کنیم.

  • ابتدا هیات مدیره و تعدادی از سهامداران وضعیت و جوانب مختلف را بررسی کرده و در صورت نیاز برای افزایش سرمایه شرکت تصمیم می گیرند.
  • حسابرس شرکت طرحی را که در مرحله قبلی تایید شده، بررسی کرده و ایرادات لازم را رفع می نماید. پس از آن حسابرس باید طرح را تایید کند. اگر شرکت حسابرس ندارد باید در مجمع عمومی فوق العاده، سهامداران و بازرسین طرح را تایید کنند.
  • در سامانه ثبت شرکت ها مراحل لازم انجام و سپس مدارک لازم ازطریق اداره پست به اداره ثبت ارسال می شود.
  • اداره ثبت موارد مختلف را بررسی کرده و اگر نقصی وجود داشته باشد به شما اطلاع می دهد. در غیر این صورت و با تایید اداره ثبت، اجازه صدور آگهی به شما داده می شود.
  • آگهی مربوطه را باید در روزنامه رسمی به چاپ برسانید.
  • اگر شرکت شما بورسی است باید از طریق سایت کدال به سهامداران تان اطلاع دهید.

مزایا و معایب افزایش سرمایه شرکت

اگر شما یک سهامدار هستید حتما می خواهید ببینید با افزایش سرمایه شرکت خبر خوبی شنیده اید یا خیر. در این جا باید گفت که صرفا افزایش سرمایه شرکت نمی تواند باعث تغییر مثبتی در سهام شما شود. باید دید که هدف شرکت از افزایش سرمایه چیست؟

نکته دیگری که درباره افزایش سرمایه شرکت باید بدانید این است که اگر از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها این کار انجام شود، سال بعد شرکت دچار افت سود خواهد شد. این مورد همچنین باعث عدم ورود نقدینگی به شرکت هم می شود.

شرایط افزایش سرمایه شرکت

  • هر تغییری در اساسنامه از جمله تغییر در میزان سرمایه باید با نظر مجمع عمومی فوق العاده انجام شود.
  • سرمایه داران قدیمی حق تقدم دارند و شرکت موظف به رعایت این مورد است. سهامداران قدیمی همچنین می توانند حق خود را به دیگران بفروشند.
  • آخرین نکته مهم در افزایش سرمایه شرکت این است که باید سرمایه قبلی به صورت کامل تادیه شود تا امکان افزایش سرمایه وجود داشته باشد.

مدارک لازم برای افزایش سرمایه

مدارک لازم برای افزایش سرمایه

جهت افزایش سرمایه شرکت مدارک مختلفی می تواند مورد نیاز باشد. در شرکت سهامی خاص مدارک زیر لازم است:

  • صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده با امضای سهامداران باید ارائه شود. لیستی شامل اسامی و میزان سهم همه سهامداران لازم است.
  • یک نسخه از گزارش بازرس را باید ارائه دهید.
  • اساسنامه شرکت مورد نیاز است.
  • مشخصات همه اعضاء برای ثبت در سامانه لازم است.

مالیات افزایش سرمایه شرکت

همه شرکت هایی که برای افزایش سرمایه اقدام می کنند باید مالیات آن را بپردازند. بسته به این که چقدر سرمایه به شرکت اضافه شود، میزان مالیات متفاوت خواهد بود. به صورت کلی این میزان برابر با نیم در هزار است. به این مبلغ تمبر سرمایه هم گفته می شود.

وضعیت سهام پس از افزایش سرمایه

فرقی نمی کند که از چه راهی برای افزایش سرایه شرکت اقدام می کنید. در هر صورت این کار باعث می شود تعداد سهام ها بیشتر شده و قیمت آن ها هم کاهش یابد. شاید برایتان سوال باشد که منظور این است که ارزش سهام سهامداران قبلی کم می شود؟ خیر. به تعداد سهام این افراد اضافه می شود و در نتیجه سرمایه شان تغییری نمی کند.

این مطلب را بخوانید: نقل و انتقال سهام شرکت

کدام روش افزایش سرمایه شرکت می تواند برای سهامداران مفید باشد؟

معمولا شرکت ها وقتی با راه های مختلف سرمایه را افزایش می دهند اوضاع شان بهتر می شود. البته منظورمان سرمایه ای است که حقیقتا به داشته های شرکت اضافه می شود، مثل آورده های نقدی. افراد زیادی در این شرایط تمایل بیشتری برای مشارکت پیدا می کنند.

در روش های افزایش سرمایه از محل سود انباشته و یا تجدید ارزیابی دارایی ها هم می بینیم که سهامداران راضی هستند. دلیل این رضایت این است که پس از باز شدن نماد و اضافه شدن سهم مد نظر به پرتفوی، سهم در حالتی از رشد قرار می گیرد و معمولا سود خوبی هم دارد.

کلام آخر

افزایش سرمایه شرکت یکی از موارد تغییرات است که باید ثبت گردد. عدم ثبت هر گونه تغییر در شرکت ها می تواند بعدا باعث دردسرهای مختلفی شود. برای افزایش سرمایه بهتر است شرایط تان را بررسی کرده و بهترین روش را انتخاب نمایید. سپس سریعا برای ثبت آن هم اقدام کنید تا اعتبار قانونی داشته باشد.

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و عصر مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه