بازار

ضرورت استفاده از هلیوم در جوشکاری

گاز هلیوم با فرمول شیمیایی He و عدد اتمی ۲، در دسته گازهای نجیب یا بی اثر جدول تناوبی قرار دارد. از آنجایی که این گاز یکی از گازهای محبوب و پرکاربرد در فعالیت های مختلف صنعت همچون جوشکاری است، ما بر آن شدیم در این مطلب به صورت دقیق به بررسی کاربرد هلیوم در جوشکاری بپردازیم. در صورتی که می­خواهید پاسخ سوالاتی نظیر اینکه چرا در صنعت جوشکاری مورد استفاده­ قرار می­گیرد را بدانید، با این مطلب همراه باشید.

چرا باید از گاز هلیوم در جوشکاری استفاده کرد؟

هلیوم به دلیل وجود خاصیت­هایی نظیر بی بو یا بی رنگ بودن در صنایع مختلفی همچون جوشکاری مورد استفاده قرار می­گیرد. همچنین از آنجایی که این گاز نقطه جوش پایینی نسبت به دیگر گازها دارد، برای استفاده در جوشکاری بسیار مناسب است. پایین و نزدیک بودن نقطه ذوب هلیوم به صفر باعث می­شود بیش از گازهای دیگر به صورت مایع مورد استفاده قرار گیرد. در ضمن غیرسمی بودن این گاز باعث شده استفاده از آن نسبت به گازهای دیگر در صنعت جوشکاری راحت­تر و ساده­تر باشد. همچنین این گاز غیر قابل اشتعال است و به همین خاطر خیال جوشکاران حین استفاده از آن بابت ایمنی راحت است.

به طور معمول از هلیوم (به تنهایی یا در ترکیب با گازهای دیگر) همچون یک محافظ جوش برای جوشکاری استفاده می­شود. هلیوم در مقایسه با گازهای محبوب دیگر صنعت جوشکاری نظیر آرگون چگالی کمتری دارد، به همین خاطر می­توان از آن برای جوشکاری در دبی بالاتر بهره برد.

این موضوع باعث شده متخصصانی که خواهان اتمام سریع پروژه­های جوشکاری خود هستند از گاز هلیوم بیش از گازهای دیگر استفاده کنند. البته قیمت خرید گاز هلیوم در مقایسه با گازهای دیگری همچون دی اکسید کربن در جوشکاری گران­تر است، اما از آنجایی که سرعت تکمیل پروژه­های مختلف جوشکاری با هلیوم سریع­تر است اغلب کارفرماها خواهان استفاده از آن برای افزایش بهره­وری شغلی هستند.

مزایای جوشکاری با هلیوم

h2

حالا که با بایدها و چرایی استفاده از هلیوم در صنعت جوشکاری آشنا شده­ایم، بیایید نگاهی به مزایای استفاده از این گاز و کاربرد هلیوم در جوشکاری بیندازیم.

اولین مزیت، ساخت پروژه­های جوشکاری تمیز و باکیفیت است.

یکی از کمپانی­های مطرح در حوزه جوشکاری فلزات مختلف، شرکت Praxair است که ذکر می­کند به دلیل مزایا و فواید هلیوم از این گاز در جوشکاری فلزاتی همچون فولاد ضدزنگ استفاده می­کند و نتیجه آن در مقایسه با گازهای دیگری همچون هیدروژن بسیار مثبت و کارآمدتر است. در واقع به دلیل وجود محلول­ها و خواص هلیوم استفاده از این گاز در صنعت جوشکاری منجر به خلق پروژه­هایی تمیز، ماندگار و مقاوم می­شود. در صورتی که استفاده از گازهایی همچون آرگون که مشخصه­هایی مشابه هلیوم دارد، برای جوشکاری فولاد ضد زنگ مناسب نیست.

ویژگی­های هلیوم باعث افزایش مقاومت و کیفیت جوشکاری می­شود.

هلیوم به دلیل وجود ویژگی­های خاص خود به عنوان یکی از کارآمدترین گازهای محبوب در صنعت جوشکاری شناخته می­شود. ویژگی­هایی همچون قابلیت تنظیم گاز برای استفاده در فرآیند جوشکاری باعث افزایش کیفیت جوشکاری با گاز هلیوم می­شود که به همین علت نمی­توان هیچ جایگزین دیگری برای این محصول یافت.

به عنوان مثال وجود قابلیت هدایت حرارتی گاز با هدف کنترل گرما می­تواند بر نوع، کیفیت و سرعت جوش فلزات تأثیرگذار باشد. در صورتی که اگر جوشکار به جای هلیوم از گاز دیگری استفاده کند، قطعا از میزان کنترل خود برای مدیریت گرما در حین انجام این عمل می­کاهد.

جوشکار با کمک هلیوم می­تواند خلاقیت بیشتری بر پروژه­ها اعمال کند!

شاید بتوان قابلیت شخصی­سازی و افزایش خلاقیت بر پروژه­های جوشکاری همچون جوش دادن فلزات متنوع در طرح­ها و اشکال مختلف با یکدیگر و به دست آوردن نتیجه­ای زیبا و تمیز را کاربرد هلیوم در جوشکاری دانست. قابلیت تنظیم فرآیند کل جوشکاری با هدف کنترل نحوه انتقال حرارت می­تواند باعث خلق پروژه­های جوشکاری متنوع و زیبا شود.

از هلیوم با هدف تعمیر دستگاه­های مختلف استفاده کنید.

h3

یکی از استفاده­های جزئی هلیوم بهره بردن از آن به صورت محدود با هدف تعمیر دستگاه­های صنایع مختلف است. به عنوان مثال تکنسین یا تعمیرکار می­تواند به واسطه این قابلیت هلیوم از آن در ساخت محصولات جدید صنعتی یا حتی تعمیر محصولات صنایع مختلف بهره ببرد. بد نیست بدانید در صنایع بزرگ از هلیوم برای رفع نشتی بخش­های تولیدی استفاده می­شود یا حتی گاز هلیوم برای یافتن نشتی­های موجود در تجهیزات صنعتی به کار رود. بعضا علاوه بر هلیوم از گازهایی نظیر نیتروژن یا هیدروژن هم به عنوان جایگزین استفاده می­شود.

مزیت آخر، سرعت بالای جوشکاری با هلیوم است!

از آنجایی که هلیوم از گازهای نجیب جدول تناوبی است، همچون یک مانع شناخته شده در انفجار عمل می­کند , در صنعت جوشکاری بیش از صنایع دیگر مورد استفاده قرار می­گیرد، علاوه بر این سرعت بالای این گاز به همراه پایداری زیاد آن باعث افزایش ایمنی حین جوشکاری می­شود.

همچنین این گاز از خواصی نظیر انتقال حرارت بالا در ایمن­ترین حالت ممکن بهره مند است که به جوشکاران اجازه کار در سرعت زیاد را می­دهد. زمانی که متخصص از هلیوم برای جوشکاری قطعه­ای فلزی بهره می­برد می­تواند در سریع­ترین زمان ممکن یک پروژه جوشکاری بزرگ را تکمیل کرده و به کارفرما تحویل دهد. به همین خاطر در پروژه­هایی که زمان تاثیر بالایی بر کاهش بودجه دارند، به طور معمول هلیوم اولین انتخاب کارفرما و متخصص جوشکار است.

مقایسه جوشکاری با هلیوم و دیگر گازهای صنعتی

جوشکاری با گاز هلیوم در مقایسه با گازهای دیگر صنعتی مزایای زیادی دارد که در بخش قبلی به آنها اشاره کردیم، به عنوان مثال سرعت جوشکاری با هلیوم بیش از گاز آرگون است. کاربرد هلیوم در جوشکاری باعث شده همواره به عنوان یکی از ایده­آل­ترین انتخاب­ها برای جوشکاری شناخته شود. در واقع با توجه به نوع جوش و فلز، در رابطه با اینکه آیا می­توان از هلیوم علاوه بر گازهای دیگر برای جوشکاری استفاده کرد یا نه؟ تصمیم گیری می­شود.

به عنوان مثال از آرگون با هلیوم برای کاهش بودجه پروژه­های کاری استفاده می­شود. بعضا از هلیوم همچون یک گاز محافظتی برای جوشکاری لیزر یا لیزرهای دی اکسید کربن هم بهره برده می­شود. توجه داشته باشید که نوع دو یا چندین گازی که با هلیوم ترکیب می­شوند، بسیار مهم است. زیرا ترکیب نادرست و ضعیف هلیوم با گازهای دیگر می­تواند باعث ایجاد مشکلاتی کوچک یا بزرگ در حین جوشکاری نظیر انفجار یا تخریب پروژه کاری شود.

جمع بندی

در پایان قبل از خرید و استفاده از گاز هلیوم در صنعت جوشکاری حتما به موارد استفاده آن در کنار مزایایش توجه کنید تا بتوانید با آگاهی کامل نسبت به استفاده یا عدم استفاده از این فلز تصمیم گیری کنید. ما در این مقاله مفصل به کاربرد هلیوم در جوشکاری و مزایای استفاده از آن در این صنعت پرداختیم، تا با آگاهی کامل نسبت به فواید استفاده از این گاز از آن بهره ببرید.

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و عصر مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه