بازار

مهمترین دستگاه های تصویربرداری پزشکی

ما در این مقاله به جدیدترین و مهمترین دستگاه های تصویربرداری موجود در ایران که انواع مختلفی همچون دستگاه سونوگرافی، ام آر آی، ماموگرافی، سی تی اسکن و … دارند، می­پردازیم.

اگر مایل هستید اطلاعات خود را در رابطه با این دستگاه­ها افزایش دهید یا با به روزترین ویژگی­هایشان آشنایی پیدا کنید با این مطلب همراه باشید. در ادامه به طور دقیق ویژگی­های دستگاه سونوگرافی هندهلد که از جدیدترین محصولات مورد استفاده در حوزه سونوگرافی هست، بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با جدیدترین دستگاه­های تصویربرداری

دستگاه­های تصویربرداری به دلیل پیشرفت فناوری پزشکی انواع متنوعی دارند که پزشکان از آنها برای بررسی شرایط بیماران و آنالیز وضعیت بدنشان استفاده می­کنند. در این بخش به انواع مختلف این دستگاه­ها همچون دستگاه ماموگرافی، سونوگرافی، سی تی اسکن و … پرداخته و مشخصات و موارد استفاده­ آن ها را به دقت بررسی می­کنیم.

دستگاه مخصوص سونوگرافی

دستگاه های باکیفیت مخصوص انجام سونوگرافی وجود دارند که بعضی از آنها تولید کمپانی­های مطرح جهانی نظیر GE Healthcare هستند. جدیدترین مدل دستگاه­ سونوگرافی با کمک سیستم هوش مصنوعی به تولید تصاویری با کیفیت بالا پرداخته و سپس اقدام به ارزیابی جواب سونوگرافی بخش­های مختلف بدن بیمار نظیر کبد، رحم، بیضه‌ها  و … می­کند.

قیمت دستگاه سونوگرافی نیز با توجه به قابلیت­های متنوعی نظیر کاربردهای آن، برند دستگاه، پیشرفته و جدید بودن آن تغییر می­یابد. جدیدترین دستگاه­های سونوگرافی ویژگی­های زیر را دارند:

  • قابلیت بازسازی داده­های مورد آزمایش قرار گرفته در زمان واقعی
  • پشتیبانی از پهنای باند و عملکرد گسترده
  • وجود پلتفرم ارتباطی مبتنی بر ابر Tricefy™
  • پشتیبانی از قابلیت Imageformer cSound برای تولید تصاویری با کیفیت بالا
  • قابلیت به اشتراک‌گذاری تصاویر پزشکی از راه دور
  • امکان ذخیره پرونده سلامت الکترونیکی (EHR)
  • پشتیبانی از قابلیت‌های سه ‌بعدی
  • امکان تصویربرداری ۳D و ۴D
  • پردازش چند پرتویی
  • امکان دسترسی به پروب‌ها و مبدل‌های باکیفیت

بد نیست بدانید یکی از جدیدترین دستگاه های تصویربرداری، دستگاه­های سونوگرافی هندهلد هستند که به دلیل مزایایی که دارند، طرفداران زیادی بین دو گروه پزشکان و بیماران به دست آورده­اند. از جمله مشخصات این دستگاه­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

·افزایش سرعت تصمیم گیری پزشک برای نحوه درمان

این دستگاه­ به پزشک کمک می­کند سریعتر به بررسی وضعیت بیمار بپردازد و با توجه به وضعیت او راه درمان مناسب را با صرف کمترین زمان ممکن انتخاب کند.

·پشتیبانی از دستگاه­های موبایل و تبلت

از ویژگی­های دیگر این دستگاه­های تصویربرداری می­توان به قابلیت همگام سازی آن با قدرت تشخیص لپ تاپ، تبلت و موبایل پزشک اشاره کرد.

·امکان حمل آسان

دستگاه سونوگرافی دستی به راحتی در جیب جای می­گیرد و بدین صورت حمل آن بسیار آسان است.

·بهبود تجربه درمان بیمار

این دستگاه باعث جلوگیری از اتلاف زمان انتظار بیمار و کاهش هزینه­های درمان وی می­شود که در نهایت منجر به بهبود تجربه درمان بیمار می­گردد.

·انعطاف بالا حین استفاده از دستگاه

دستگاه سونوگرافی هندهلد را می­توان در کنار تخت بیمار قرار داد و بهتر وضعیت او را مدیریت کرد. بدین ترتیب در صورت نیاز به راحتی می­توان از دستگاه برای درمان بیمار بهره برد.

دستگاه سی تی اسکن

dastgah2

CT Scan  یا سی تی اسکن به عنوان یکی از مهمترین دستگاه های تصویر برداری پرکاربرد عرصه پزشکی شناخته می شود که از آن برای بررسی وضعیت اندام­های داخلی بدن، وضعیت بافت­ها، ماهیچه­ها، استخوان­ها، سلامت جمجمه و مغز، قلب، مویرگ­ها و رگ­های خونی قسمت­های مختلف بدن با هدف تشخیص سریعتر بیماری استفاده می­شود.

سی تی اسکن تحت عنوان توموگرافی کامپیوتری هم شناخته می­شود که کاربردی مشابه اشعه ایکس دارد و بخش­های مختلف بدن را به صورت دو بعدی بررسی می­کند. به طور معمول از این دستگاه­ها برای دستیابی به اطلاعات زیر استفاده می­شود:

  • تشخیص تومور در نواحی مختلف بدن
  • بررسی وضعیت سلامت بافت­ها و استخوان­ها
  • آنالیز و چکاپ کلی بدن
  • شناسایی انواع مختلف سرطان
  • تشخیص لختگی خون در مویرگ­ها و رگ­های خونی
  • آنالیز و تشخیص سنگ کلیه یا اختلالات روده نظیر آپاندیست

به طور معمول دستگاه سی تی اسکن دربردارنده دستگاه اسکنری هست که بیمار روی آن دراز کشیده و به کمک آن می­توان وضعیت او را بررسی کرد. ترجیحا قبل از انجام آزمایش از پزشک در رابطه با مراقبت­های خاص آزمایش همچون عدم مصرف مواد غذایی چهار ساعت قبل از آزمایش راهنمایی بگیرید.

دستگاه MRI

dastgah3

MRI یکی دیگر از مهمترین دستگاه های تصویربرداری مورد استفاده برای تشخیص سریع تر وضعیت سلامت بیمار است. از نظر کارایی ام آر آی مشابه دستگاه سی تی اسکن است اما به دلیل وضوح بالای تصاویر غالبا از آن برای بررسی دقیق­تر جزئیات قسمت­های مختلف بدن بیمار همچون مغز استفاده می­شود.

تصاویر ثبت شده از ام آر آی in-vivo هستند، به همین خاطر اغلب پزشکان متخصص در حوزه­های مختلف همچون قلب و مغز از آن برای آنالیز بهتر وضعیت بیمار کمک می­گیرند. MRI مناسب بیمارانی است که با مشکلات زیر دست و پنجه نرم می­کنند:

  • التهاب یا عفونت در اندامی خاص
  • بیماران دژنراتیو
  • بیماران سکته مغزی
  • اختلالات اسکلتی عضلانی
  • بیماران درگیر با تومور

در این روش آزمایشی از اشعه ایکس استفاده نمی­شود و از نور فرکانس رادیویی (RF) برای تشخیص وضعیت سلامت بدن استفاده می­گردد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته استفاده از دستگاه MRI خطری برای سلامتی بیمار ندارد.

دستگاه­های ماموگرافی

ماموگرافی از دیگر روش­های تصویربرداری است که در آن از اشعه ایکس برای بررسی وضعیت سلامت پستان­ها با هدف تشخیص زودهنگام سرطان­ها، تومورها یا دیگر بیماری­های مرتبط به این عضو استفاده می­شود.

در این روش آزمایشی، سینه بیمار روی یک صفحه حمایتی صاف قرار می­گیرد و سپس با کمک اشعه ایکس می­توان تصویری واضح از وضعیت سلامت سینه­ها ثبت کرد. در این روش بافت‌های مختلف سینه نظیر چربی به صورت شفاف با چگالی کم نشان داده می­شوند.

در ماموگرافی از کلیه قسمت­های سینه برای بررسی وضعیت سلامت بیمار عکسبرداری می­شود. ماموگرافی دیجیتال از جدیدترین دستگاه های تصویربرداری هست که به کمک فناوری اشعه ایکس به آشکارسازی حالت­های جامد سینه می­پردازد. در این دستگاه وضوح تصویر بیشتر از مدل­های قدیمی است و به راحتی می­توان اقدام به انتقال آسان فایل­های دیجیتالی از طریق آن کرد.

جمع بندی

ما در این مطلب به دستگاه­های مختلف تصویربرداری همچون دستگاه­های مخصوص بررسی وضعیت سینه­ها همچون ماماموگرافی، سی تی اسکن و … به همراه موارد استفاده و ویژگی­هایشان پرداختیم تا شما با شرایط و کاربردهای هر دستگاه آشنایی پیدا کنید.

در صورتی که خواهان کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با جدیدترین دستگاه های تصویربرداری دیگر نظیر رادیوگرافی هستید و یا سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما به اشتراک بگذارید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و عصر مهر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه