بازار

نهال گردو سه ساله بر اساس استانداردهای کشاورزی

از جمله ویژگی‌های نهال گردو سه ساله بر اساس استانداردهای کشاورزی، نهالی با ریشه زایی بالا و تنه قطور است که دارای ارتفاعی بیشتر از یک متر باشد. این نهال مسلماً دارای شاخ و برگ بیشتر بوده و می‌توان گفت در آستانه تبدیل شدن به درختی معمولی است. با توجه به اینکه نهال تا ۳ سالگی در بستر رشدی ثابت قرار گرفته و ریشه‌های آن قدرتمند و بزرگ شده و بالاترین تطابق و وفق را با بستر خود دارد، لذا خرید چنین نهال‌هایی باید با حساسیت و دقت بالا همراه بوده و ویژگی‌های محیطی بستر رشد مطابق با همان اقلیم اولیه باشد.

قیمت نهال گردو بر اساس سن ارقام و همچنین ویژگی‌های باردهی و رقم آنها در نهالستان‌های متعدد متفاوت بوده و هر نهال با توجه به بازه سنی، قدرت باروری، مقاومت و سازگاری در اقلیم خاص ارزشی متفاوتی دارد. کاشت نهال گردو سه ساله دارای مزایا و معایبی است که باید باغداران به این موارد هنگام خرید واقف باشند. در این مقاله خصوصیات نهال گردوی سه ساله و مزایا و نحوه کاشت آن به همراه قیمت نهال گردو بررسی خواهد شد.

مزایا و معایب نهال گردو سه ساله

در مقایسه با نهال‌های گردوی ۱ و ۲ ساله، مزایا و معایب نهال گردو سه ساله نیز در خور توجه است. اگرچه برای جلوگیری از شوک دمایی و محیطی توصیه می‌شود نهال‌ها در سنین ۱ الی ۲ ساله قبل از رسیدن به بلوغ به زمین اصلی انتقال داده و مورد کشت قرار بگیرند، اما کاشت نهال‌ گردو سه ساله طی ضوابط و شرایطی نیز می‌توانند بسیار مفید فایده و سودآور باشند.

مزایا:

  • این رقم از شاخ و برگ نسبتا بیشتری برخوردار بوده، به سن بلوغ نزدیک‌تر است و تنه و ساقه قطورتری دارد.
  • بدلیل شروع میوه‌دهی زودتر، نیاز به هزینه‌های کمتری از بابت تامین آب و نهاده‌های کشاورزی و سموم مختلف است. زحمات رسیدگی باغدار نیز کمتر خواهد شد.
  • نهال گردوی سه ساله از ریشه‌های قدرتمند و مقاوم برخوردار بوده و کمتر میزبان آفات و بیماری‌ها و انواع پوسیدگی ها قرار می‌گیرد.
  • این نهال‌ میوه‌های با کیفیت، درشت و پرمغزتر تولید خواهد کرد.
  • بازدهی سریع نهال گردوی سه ساله باعث برگشت سریع‌تر سرمایه احداث باغ به باغدار خواهد شد

نهال گردو سه ساله بر اساس استانداردهای کشاورزی تصویر 2

معایب:

در کنار مزایای کاشت نهال سه ساله، این نوع رقم دارای معایبی است که خالی از لطف نیست با این موارد آشنا شوید.

  • داشتن ریشه زایی بالا، پرتراکم و قطو نشان دهنده این است که نهال به خاک آن منطقه عادت کرده و در صورت خرید چنین رقمی ریشه‌ها ممکن است در خاک جدید با اقلیم آب و هوایی جدید و متفاوت دچار شوک دمایی شود.
  • شوک دمایی حاصل از جابجایی می‌تواند باعث تنش‌های تهاجمی، عدم مطابقت با خاک، توقف رشد، تضعیف نهال و در نهایت از بین رفتن رقم شود.
  • بستر کاشت این نهال باید کاملاً مطابق با اقلیم قبلی باشد، لذا این نهال حساسیت‌های بالایی در انطباق با منطقه کاشت دارد.

شرایط کاشت نهال گردو سه ساله

به دلیل قطورتر شدن تنه و ساقه نهال و همچنین ریشه زایی بالا و تطابق با خاک قبلی شرایط کاشت نهال گردو سه ساله نیازمند دقت و حساسیت بسیار بالایی است.

  1. نوسانات دمایی، میزان ارتفاع، تابش نور خورشید، کیفیت آب و خاک باید کاملاً منطبق و مشابه اقلیم قبلی کاشت بوده تا نهال کمترین تنش‌های محیطی و شوک دمایی و اقلیمی را تجربه کند.
  2. خاک منطقه از نظر نوع بافت و نفوذ پذیری و عناصر تغذیه‌ای مورد آنالیز قرار گرفته و با استفاده از کودهای شیمیایی و طبیعی کمبود آن جبران شود.
  3. در فواصل کاشت ۶ در ۷ و در چاله‌ای به عمق و عرض ۶۰ سانتی‌متر و در عمق ۵ الی ۸ سانتی‌متری خاک قرار بگیرد. Ph آن تقریباً خنثی بوده و میزان رطوبت آن کمتر از ۲۵ درصد نباشد.
  4. خاک نهال ترکیبی از خاک باغچه، کمپوست و شن و رس بوده و بافت آن لومی و شنی باشد.
  5. در ارتفاعات ۸۰۰ الی ۲۵۰۰ متری قرار گرفته و حداقل دمای منفی ۲۰ درجه و بالاترین دما مثبت ۳۷ درجه برای رشد آن مطلوب است.
  6. بعد از کاشت برای استقرار مناسب ریشه آبیاری شده و دور آبیاری آن با توجه به فصول و میزان دمای محیط مدیریت شود

خرید نهال گردو سه ساله

با توجه به بازدهی بالا و زود هنگام و همچنین ریشه‌های گسترده بسیاری از باغداران به دنبال خرید نهال گردو سه ساله هستند. با توجه به اینکه در بسیاری از مراکز نهال فروشی عمدتا نهال‌های ۱ الی ۲ ساله تکثیر، تولید و عرضه می‌شود لذا باید مرجع مناسبی را برای خرید انتخاب کنید تا دارای تنوع ارقام بوده و رقم مناسب را به شما معرفی کند. خریداران محترم می‌توانند با نهالستان‌های اینترنتی و مطرح پالیز نهال پروسه خرید را با اقتصادی ترین قیمت نهال گردو و کیفیت و باردهی تضمینی تجربه کنید.

این نهالستان با نیم قرن تجربه در زمینه تولید انواع نهال گردوی ۲ و ۳ ساله و همچنین در رقم‌های پیوندی، تجاری، پایه کوتاه، بذری و محلی می‌تواند مرجعی کامل برای خرید باغداران از هر بخش کشور باشد. پالیز نهال، ارقام منتخب را با تاییدیه‌های سلامت و کیفیت و همچنین شناسنامه معتبر در کمتر از ۷۲ ساعت به مقصد تعیین شده با ریشه‌های پرالیناژ شده و بسته‌بندی کاملاً بهداشتی و اصولی ارسال می‌کند.

قیمت نهال گردو سه ساله

از جمله مشکلاتی که در زمینه تعیین قیمت نهال گردو سه ساله وجود دارد نوسانات ارزی و به تبعیت از آن نوسان‌دار بودن هزینه‌های تولیدی است. کما اینکه در مبحث تعیین قیمت نهال گردو تابع‌هایی مانند موارد زیر بسیار دخیل هستند.

  • سن نهال گردو که نشانگر میزان بلوغ، قدرت باردهی و رشدی آن است، پس نهال‌های گردوی سه ساله از قیمت بیشتری برخوردار هستند.
  • رقم نهال بسته به ایرانی یا خارجی بودن، تجاری یا غیرتجاری بودن می‌تواند در قیمت موثر باشد.
  • هزینه‌های تولیدی نهالستان
  • نوع گلدهی نهال و مقاومت ان
  • اعتبار نهالستان تولیدی
  • باردهی و بازه سنی اقتصادی هر نهال

نهال گردو سه ساله بر اساس استانداردهای کشاورزی تصویر 3

بهترین نهال گردو

نهال‌های کم سن اما مقاوم و سالم با میزان باردهی بالا به زعم بسیاری از باغداران بهترین نهال گردو شناخته می‌شوند. اما در صورت مهیاسازی منطقه رشد امن و سازگار و مشابه با اقلیم قبلی و خاکی غنی با بافت مناسب، کاشت نهال با کوچک‌ترین شوک دمایی و محیطی، ارقام گردو سه ساله به دلیل بازدهی و ریشه‌ها و تنه قدرتمند می‌توانند بهترین نهال گردو برای باغدار از جهت بلوغ بهتر و باردهی زودتر و مقاومت بالاتر باشد.

گرچه نهال گردوی سه ساله یا نهال‌های کم سن‌تر برای کسب عنوان برتری نیازمند رسیدگی بهینه از روش کاشت اصولی گرفته تا آبیاری منظم و مناسب، تغذیه رسانی به موقع در صورت کمبود قوت خاک، هرس بهداشتی و حرفه‌ای هستند.

جمع‌بندی

طبق مطالب ذکر شده در این نوشتار نهال‌های سه ساله در صورت کاشت اصولی و با کمترین شوک دمایی و محیطی می‌توانند بالاترین باردهی و بازدهی را پس از کاشت داشته باشند. برای اطلاع از قیمت نهال گردو و همچنین شناخت بهترین نهال گردو سه ساله و داشتن خریدی موفق، با کیفیت و ایده‌آل می‌توانید با مراجعه به نهالستان گردوی پالیز نهال این پروسه را با کمک تیم مهندسی مجرب و با مهارت آن به انجام برسانید.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و عصر مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه