بازار

نکاتی که قبل از مراجعه به دامپزشکی حتما باید بدانید

در حال حاضر حیوانات خانگی برای تعداد زیادی از افراد نقش یکی از اعضا خانواده شان را دارد. به همین دلیل موضوع سلامت حیوانات خانگی یکی از مسائل قابل توجه برای صاحبان حیوان خانگی است. بررسی شرایط سلامتی حیوان خانگی به عهده دامپزشک است. در حال حاضر کلینیک های دامپزشکی‌ فراوانی وجود دارند که هر کدام از آنها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. اما در این مقاله ما به بررسی نکاتی می‌پردازیم که پیش از مراجعه به دامپزشکی باید به آنها توجه کنید، تا سلامت حیوانتان به خطر نیوفتد.

قطعاً دامپزشکی شما به یک سری اطلاعات اولیه از حیوان شما نیاز دارد. مخصوصاً اگر اولین باری است که حیوانتان را نزد این دامپزشک می‌برید. بنابراین بهتر است اطلاعات زیر را روی یک برگه همراه خود داشته باشید؛
۱_ نام داروهایی که حیوانتان مصرف می‌کند به همراه دوز آنها
۲_غذاهایی که حیوان شما مصرف می کند
۳_عادات غذایی و نوشیدنی حیوان
۴_عادات دفع حیوان
۵_آخرین مدرک پزشکی از جمله واکسیناسیون ها را حتما به همراه داشته باشید.

همچنین قبل از مراجعه اسناد و مدارک لازم مانند کارت شناسایی به همراه داشته باشید. و در صورتی که مدارک پزشکی ای برای حیوانتان دارید آن را حتماً به همراه داشته باشید.
ویزیت دامپزشک می‌تواند برای حیوانات دوست داشتنی ما پر از استرس باشد. بهتر است اسباب بازی مورد علاقه یا پتوی دلخواه حیوان را نیز به همراهش بیاورید. در صورت امکان قبل از مراجعه به دامپزشکی از دامپزشک خود سؤال کنید که در صورت نداشتن ایراد حیوانتان غذا بخورد و یا در صورت نیاز تشویقی مورد علاقه حیوان را به همراه داشته باشید. زیر برای بعضی از معاینه ها لازم است معده خالی باشد اما نوشیدن آب ایرادی ندارد.
گربه‌ها و حیوانات کوچک باید در قفس‌ها و باکس‌های مخصوص خود آورده شود. سگ‌ها نیز باید با قلاده بسته شده باشند، گرچه که بهتر است برای سگ‌های کوچک نیز از باکس استفاده کنید.
در صورتی که حیوان شما با سایر حیوانات نمی‌تواند به خوبی ارتباط بگیرد، این موضوع را به کارکنان دامپزشکی اطلاع دهید، شاید بهتر باشد در ماشین با حیوان خود منتظر بمانید تا نوبت شما فرا برسد.
و در صورتی که حیوان شما، ناآرام است حتماً پیش از مراجعه به دامپزشک اطلاع دهید. و وسایل لازم برای کنترل حیوان خود را به همراه داشته باشید.
بهتر است در مراجعه به دامپزشکی دستکش همراه خود داشته باشید.
حتماً پیش از مراجعه حضوری به صورت تلفنی نوبت بگیرید تا در مرکز دامپزشکی معطل نشوید.
از سوال پرسیدن و یادداشت برداری کردن صحبت‌های دامپزشکتان اصلاً خجالت نکشید (اما قبل از فیلمبرداری یا عکس برداری از دامپزشک اجازه بگیرید). به هر حال شما برای این کار آنجا هستید.
به هیچ وجه حیوان را قبل از مراجعه به دامپزشکی به حمام نبرید و آن را نشویید زیرا باعث می شود علائم بیماری از بین برود. و هر نمونه ای که به تشخیص دامپزشک کمک کند را در صورت وجود با خود بیاورید. علائم بیماری را برای ارائه دقیق تر به دامپزشک بهتر است یادداشت کنید.
توجه داشته باشید که برای اینکه دامپزشک شما بتواند به بهترین شکل به حیوان شما کمک کند باید با اون صادق باشید. و دامپزشک بهترین کسی است که می تواند به حیوان شما کمک کند.

موارد اورژانسی:

در برخی موارد و موقعیت‌ها لازم است که به سرعت به اورژانس دامپزشکی مراجعه فرمایید مانند؛
۱_مشکل در تنفس
۲_از هوش رفتن
۳_استفراغ مکرر در روز
۴_هر گونه لمس شدن یا فلج شدن نگهانی قسمتی از بدن حیوان
۵_وجود خون در مدفوع حیوان
۶_شکستگی استخوان
۷_تصادف
۸_خونریزی از چشم، گوش، بینی یا دهان حیوان
۹_خوردن مواد شیمیایی

از عادت‌ها و رفتارهای حیوان خود آگاه باشید به طور مثال برخی از خزندگان ممکن است تا یک ماه چیزی نخورند و هیچ مشکلی نیز برایشان به وجود نیاید. و یا ممکن است گربه یا سگ شما یک وعده خاص را غذا نخورد و مشکلی هم برایش به وجود نیاید. اما در صورتی که حیوان خانگی کوچک شما مانند خرگوش خانگی میلی به خوردن نداشته باشد، به معنی آن است که مشکلی پیش آمده و باید به دامپزشک مراجعه کنید.
همچنین سگ یا گربه شما اگر یک الی دو مرتبه دچار اسهال شوند مشکل بزرگی نیست. همچنین برخی از خزندگان ممکن است تا یک ماه هیچ مدفوعی نداشته باشند. ولی در صورتی که در دفع پرندگانتان هر تغییری ایجاد شد فوراً آن را به اطلاع دامپزشکتان برسانید.

نکاتی که قبل از مراجعه به دامپزشکی حتما باید بدانید تصویر 2

چه مواقعی باید به دامپزشکی مراجعه کنیم؟

سلامت حیوان خانگی شما قطعاً برای شما اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل بهتر است که به صورت دوره‌ای برای بررسی وضعیت سلامتی این حیوانات به دامپزشکی روژان مراجعه کنید. اما در برخی از موارد مراجعه به دامپزشکی یک ضرورت به حساب می‌آید. و عدم مراجعه به آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فراوانی شود. در صورت مشاهده هر یک از مشکلات زیر به دامپزشک مراجعه کنید؛

۱_استفراغ یا اسهال مداوم
۲_باز نگه داشتن دهان و یا هرگونه تغییر در نوع تنفس
۳_مشاهده آلرژی یا حساسیت
۴_در صورت مشاهده تغییر تغییر در نوع شستن و راه رفتن

انتخاب دامپزشک:

توجه داشته باشید که انتخاب دامپزشک موضوع بسیار مهمی است و تأثیر زیادی رو سلامتی حیوان شما دارد. انتخاب دامپزشک راه متفاوتی دارد از جمله؛ پرس و جو کردن از آشنایان، چک کردن سابقه دامپزشک مدنظر، استعلام گرفتن با استفاده از شماره نظام دامپزشکی و…در کنار این موارد توجه داشته باشید که باید به دامپزشک دسترسی داشته باشید.
و به این موضوع نیز توجه کنید که به چه مرکز درمانی ای نیاز دارید. برخی مراکز دامپزشکی فقط مطب هستند و کار های محدودی می توانند انجام دهند. در صورتی که برخی کلینیک های دامپزشکی دارای داروخانه، آزمایشگاه، داخلی، جراحی، پت شاپ و… هستند. پلی کلینیک ها از چند بخش مختلف تشکیل شده اند. و در بیمارستان ها کارهایی که در کلینیک های کوچک نمیتوان انجام داد را، انجام می دهند.

در بیمارستان ها کار های پیشرفته و نگهداری های طولانی مدت انجام می شود. شما می توانید بر اساس نیاز و مقدار بودجه تان برای انجام کارهای دامپزشکی یک مرکز درمانی را برای حیوان خود انتخاب کنید. شما می توانید برای تعرفه های متداول خدمات هر مرکز درمانی مانند واکسن، ضدانگل و… پرس و جو کنید. لازم به ذکر است که نمی توانید تعرفه های جراحی را بپرسید و مقایسه کنید زیرا تعرفه های جراحی بسته به شرایط می تواند بسیار متفاوت باشید.
و در ابتدا برای تهیه حیوان نیز حتماً از جای معتبری آن را تهیه کنید. و توجه کنید که حتما شناسنامه داشته باشد(در صورتی که شناسنامه نداشت حتماً گواهی سلامت را بررسی کنید). و پیش از به سرپرستی گرفتن آن را برا چکاب به دامپزشکی ببرید. توجه داشته باشید که بهترین راه برای خرید و فروش حیوان، از طریق دامپزشکی هاست. شما باید بتوانید با دامپزشک ارتباط چشمی و کلامی خوبی برقرار کنید و هرگونه سؤالی که داشتید به راحتی بپرسید.

سخن پایانی:
به طور حتم سلامت حیوان خانگی شما اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل توجه داشته باشید که تا خطری سلامتی حیوانتان را تهدید نکرده باید به دامپزشکی مراجعه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که همواره پیشگیری از درمان بهتر است. به همین دلیل ویزیت‌های دوره‌ای را جدی بگیرید، و در صورتی که هرگونه علائم بیماری را در حیوانتان مشاهده کردید. به سرعت حیوانتان را به دامپزشکی ببرید تا توسط دامپزشکان معاینه شود.

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و عصر مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه