بازار

وام ازدواج | شرایط و مبلغ وام ازدواج

وام ازدواج یکی از مراحل زندگی است که نیاز به شرایط مختلفی دارد. این شرایط میتواند برای هر شخص متفاوت باشد اما یکی از نیاز های ثابت در همه افراد وام ازدواج است. افراد در ابتدای ازدواج نیاز مالی زیادی برای تهیه مسکن، خرید وسایل مورد نیاز، جشن ها و مراسمات مختلف دارند.

با توجه به شرایط رکود و تورم در ایران، افراد زیادی قادر به تهیه هزینه مورد نیاز ازدواج خود نیستند. و دست اندرکاران دولت برای این مشکل چاره های مختلفی اندیشیده اند. اعطای وام های مختلف به متاهل ها و افراد در شرف ازدواج یکی از این تسهیلات است. مقدار وام ازدواج هرچقدر اندک باشد و پاسخگوی همه نیاز های فرد نباشد، اما دریافت آن خالی از لطف نیست.

ثبت نام وام ازدواج مانند همه وام های دیگر نیاز به شرایط خاصی دارد و برای دریافت آن باید اقدامات مختلفی انجام داد.

مقدار وام ازدواج چقدر است؟

این وام در مرور زمان تغییر میکند و همچنین به سن افراد متقاضی وابسته است. مقدار وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ به ازای هر زوج ۳۶۰ میلیون تومان (هر کدام از زوجین ۱۸۰ میلیون تومان) بوده است و زمزمه ها حاکی از آن است که این مقدار در سال آینده یعنی سال ۱۴۰۳ به مقدار ۶۰۰ میلیون تومان (هر کدام از زوجین ۳۰۰ میلیون تومان) افزایش پیدا خواهد کرد.

وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ به ازای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۲۲۰ میلیون تومان بود و در سال ۱۴۰۳ برای افراد دارای این شرایط سنی ۳۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

شرایط ثبت نام وام چیست؟

ثبت نام وام ازدواج نیاز به شرایط خاصی ندارد و همین که شما عقدنامه داشته باشید برای دریافت این وام کافی است. برای ثبت نام این تسهیلات نیاز به مدارک مختلفی اعم از شناسنامه زوجین و کپی از آنها، کارت ملی زوجین و کپی از آنها، اصل عقدنامه و کپی از صفحات یک تا شش آن، سفته به مقدار کافی و آدرس محل زندگی زوجین دارید.

خیلی از افراد گمان میکنند برای دریافت این وام به کارت پایان خدمت زوج نیز نیاز است اما باید بگوییم برای دریافت این وام نیازی به کارت پایان خدمت ندارید.

نکات مهم برای دریافت وام که باید رعایت کنید

  • شما فقط یک بار میتوانید از بانک ها وام ازدواج بگیرید. اگر برای بار دوم ازدواج کنید و در ازدواج قبلی خود این وام را دریافت کرده باشید، مجددا نمیتوانید برای ثبت نام وام اقدام کنید. (اما اگر در ازدواج قبلی این وام را دریافت نکرده باشید، میتوانید آن را در ازدواج های بعدی دریافت کنید)
  • دقت داشته باشید که برای ثبت نام، هرکدام از زوجین باید به صورت جداگانه در سامانه ثبت نام کنند و ثبت نام یکی از زوجین برای دریافت وام به صورت کامل کافی نیست.
  • بعد از ثبت نام در سامانه وام ازدواج و تایید شدن درخواست شما از طرف بانک مورد نظر، باید به صورت حضوری به بانک بروید و مدارک خود را تحویل دهید. قبل از مراجعه حضوری مدارک خود را با دقت چک کنید و با مدارک کامل به بانک مراجعه کنید. چراکه حضور شما در بانک با مدارک ناقص، دریافت تسهیلات شما را به تاخیر میاندازد.
  • دقت کنید نیاز است قبل از ثبت نام در این سامانه، چک های برگشتی خود را تسویه کنید و هیچ بدهی بانکی نداشته باشید.
  • مبلغ واریز شده به حساب شما، مقداری کمتر از مبلغ ذکر شده خواهد بود. زیرا بانک مورد نظر کارمزد خود را از مبلغ کل کسر میکند.
  • سود این وام به صورت سالانه و در ماهی که مبلغ اولیه وام برای شما واریز شد باید پرداخت شود. این سود به طور سالیانه کاهش میابد تا جایی که از اصل مبلغ قسط های پرداختی کمتر میشود.
  • بین زمان تحویل مدارک شما به بانک و تایید شدن مدارک، تا زمان تحویل تسهیلات از بانک میتواند از چند روز تا چندین ماه وقفه بوجود بیاید. لذا دقت کنید که ثبت نام خود را به تاخیر نیاندازید تا هرچه سریع تر وام را دریافت کنید.

سامانه ثبت نام وام ازدواج

دقت کنید برای دریافت تسهیلات ازدواج ابتدا باید به صورت اینترنتی در سامانه این مرکز ثبت نام کنید تا شرایط شما بررسی شود. در صورت تایید اولیه شرایط از شما درخواست مراجعه حضوری و تحویل مدارک خواهد شد.

برای ثبت نام در این سامانه کافیست عبارت ثبت نام وام ازدواج را جستجو کنید و وارد سامانه شوید.

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، ثبت نام در این سامانه برای هریک از زوجین باید به صورت جداگانه انجام شود.

در این مرحله شما باید بانک مورد نظر خود را برای دریافت وام با ثبت شماره شعبه در سامانه درج کنید. لذا قبل از شروع ثبت نام اطلاعات مربوط به بانک را نیز آماده داشته باشید.

نکته مهم دیگر در این زمینه این است که ثبت نام وام ازدواج هیچ هزینه ای ندارد و شما به صورت کاملا رایگان میتوانید در سامانه مورد نظر ثبت نام خود را انجام دهید.

آیا برای دریافت وام ازدواج باید به صورت حضوری به بانک مراجعه کنیم؟

همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم، پس از تایید اولیه اطلاعات شما توسط سامانه وام ازدواج باید به صورت حضوری به بانک مراجعه کنید و مدارک خود را تحویل دهید. در این مرحله فرم های مختلفی اعم از شرایط پرداخت وام و را در بانک پر و امضا میکنید.

پس از این مرحله تا زمان دریافت وام نیازی به مراجعه حضوری نیست. پس از دریافت برای جابجایی کل مبلغ وام و برداشت از آن نیاز است به صورت حضوری مراجعه کنید چراکه جابجایی مبالغ بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان نیاز به پر کردن فرم در بانک دارد.

در انتها مجددا تاکید میکنیم مدارک خود را قبل از ثبت نام کامل کنید و راهنمای ثبت نام وام ازدواج را در این سایت به صورت کامل مطالعه کنید تا دریافت وام شما هرچه سریع تر و بدون مشکل انجام شود.

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و عصر مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه