بازار

وایرال چیست؟ بررسی دقیق وایرال شدن در فضای مجازی!

وایرال شدن یعنی چی؟ سؤالی است که پاسخ به آن راه‌حل بسیاری از افراد، برندها و کسب‌وکارها برای پیشرفت کردن است. جالب است بدانید شما هر روز در حال تماشای محتواهای وایرال هستید، بدون آنکه بدانید! در نتیجه حتی اگر مدت زمان کمی از زندگی روزمره خود را به شبکه‌های مجازی اختصاص می‌دهید، باید با معنای بعضی از عبارات این فضا آشنا شوید. وایرال یکی از مهمترین عبارات است که در ادامه به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

وایرال چیست؟

به زبانی ساده، وایرال به معنای ویروس است. در نتیجه وایرال شدن به معنای تبدیل شدن به یک ویروس است که با سرعت در بین مردم پخش می‌شود. البته نه ویروس ویرانگری همچون کووید ۱۹! بلکه یک ویروس محتوایی جذاب و پرطرفدار که کاربران به صورت گسترده آن را برای یکدیگر ارسال می‌کنند.

منظور از وایرال شدن، ساخت و انتشار محتوایی است که برای کاربران مفید، جالب، گیرا و حتی گاهی خنده‌دار باشد. اغلب کاربران به این نوع محتواها واکنش نشان می‌دهند. به این معنا که آن را لایک می‌کنند و کامنت می‌گذارند و یا برای دوستان خود ارسال می‌کنند. به این ترتیب فراگیر می‌شود.

برای مثال اگر یک محتوای معمولی در شبکه‌های مجازی همچون اینستاگرام، تیک تاک و یوتیوب حداکثر حدود ۱۰۰۰ ویو بگیرد، در صورت انجام وایرال مارکتینگ این عدد میلیونی می‌شود! این نوع محتوا را حتی بعضی از کاربران در استوری‌ها و پست‌های خود منتشر می‌کنند و باعث دیده شدن بیشتر آن می‌شوند.

بسیاری از اینفلوئنسرها و چهره‌های معروف سوشال مدیا، چه در ایران و چه سایر کشورها، از این طریق معروف شده‌اند. تنها یک ویدئو یا عکس چالش برانگیز تولید کرده‌اند، سپس این محتوا با سرعت دست به دست شده و به این ترتیب تعداد لایک، ویو، فالوور و سابسکرایبرها یک شبه چندین برابر شده است.

حال این محتواها چه خصوصیاتی دارند؟ اصلاً این وایرال شدن چه اهمیتی دارد و فرق آن با ترند شدن چیست؟ در ادامه خواهیم گفت.

وایرال شدن چه اهمیتی دارد؟

viral2

هر پلتفرم یا اپلیکیشنی اعم از تلگرام و توییتر تا یوتیوب و اینستاگرام را که در گوشی خود باز کنید، افراد زیادی در حال تلاش بر وایرال شدن هستند. بسیاری از این افراد دست به انجام کارهای عجیب و غریبی می‌زنند تا تنها ویدئوهای آن‌ها دست به دست شود و به یک ویدئو ویروسی تبدیل شود. حال چرا این کار را انجام می‌دهند؟ وایرال شدن چه اهمیتی دارد؟ به طور کلی این مسئله برای کسب‌وکارها یا حتی اشخاص فعال در صفحات مجازی به این دلایل اهمیت دارد:

  1. با وایرال شدن راه صد ساله را یک شبه بروید: اگر حتی اندکی در فضای مجازی فعالیت داشته باشید، می‌دانید که دیگر جلب توجه کاربران آسان نیست. به همین دلیل رشد کردن در این فضا می‌تواند سال‌ها زمان ببرد، در مقابل با وایرال شدن می‌توانید این راه را در چند روز طی کنید.
  2. با وایرال شدن شناخته شوید: محتوایی که شدیدا وایرال و محبوب می‌شود، مانند یک ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. به همین دلیل سازنده محتوا یا افراد حاضر در ویدئو کاملا شناخته و معروف می‌شوند.
  3. با وایرال شدن برندسازی کنید: زمانی که به طور ناگهانی محتوای یک پیج وایرال می‌شود، فرصت‌های طلایی برای جذب مخاطب به وجود می‌آید که در نهایت به برندسازی منجر می‌شود.
  4. با وایرال شدن فالوور بگیرید: تعداد زیادی از افرادی که محتوای وایرال را مشاهده می‌کنند، سازنده محتوا را فالو می‌کنند. حتی اگر انتشار محتوا توسط پیج اصلی سازنده نباشد، بسیاری از افراد نام سازنده را سرچ کرده و او را فالو می‌کنند تا محتواهای بیشتری را مشاهده کنند. به همین سادگی، تعداد فالوورها به طرز چشمگیری بیشتر می‌شود.
  5. با وایرال شدن مشتری بیشتری داشته باشید: در صورتی که محتوای وایرال شده متعلق به یک کسب‌وکار یا برند باشد، فالوورهای جذب شده پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند.
  6. با وایرال شدن اعتبار خود را افزایش دهید: در اغلب موارد یک نام آشنا و شناخته شده اعتبار بیشتری نسبت به برندها و کسب‌وکارهای بی‌نام و نشان دارد، حتی اگر این نام از طریق وایرال شدن به گوش مردم خورده باشد!

ویژگی های محتوای وایرال

viral3

درست است که وایرال شدن امروزه محبوب دل‌ها است، اما همان‌طور که اشاره کردیم، کار دشواری محسوب می‌شود. میدان رقابت در هر زمینه‌ای در فضای مجازی بسیار داغ است و برخی از کاربران از راه‌های عجیبی به دنبال این مسئله هستند.

با وجود این، جالب است بدانید که امروزه وایرال مارکتینگ به یک استراتژی پرطرفدار در بین صاحبان کسب‌وکارها تبدیل شده است. به همین دلیل افراد حرفه‌ای دیگر دست به انجام کارهای عجیب برای تولید محتوای ویروسی نمی‌زنند، بلکه با اطلاع از ویژگی‌ها نسبت به ساخت ویدئو یا تصاویر وایرال اقدام می‌کنند. به طور معمول ویژگی‌هایی که محتواهای وایرال در اغلب صفحات مجازی از آن‌ها برخوردار هستند، چنین مواردی را شامل می‌شوند:

  1. مخاطبین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  2. چالش برانگیز یا بحث برانگیز است.
  3. کاربردی، مختصر و مفید است.
  4. لیستی از بهترین‌های یک زمینه را معرفی می‌کند.
  5. فهم و درک آن آسان است.
  6. گاهی بسیار خنده‌دار یا دور از انتظار هستند.
  7. مخاطبین با موضوع آن ارتباط می‌گیرند.
  8. احساساتی قوی را در مخاطب برانگیخته می‌کنند.
  9. زمان‌بندی ویدئو کوتاه است.
  10. جالب‌توجه و خاص است.

فرق ترند و وایرال

به طور کلی هر دو عبارت وایرال و ترند به معنای دو نوع محتوای محبوب در میان کاربران شبکه‌های مجازی هستند. منظور از محتوای ترند محتوایی است که بسیاری از افراد آن را می‌سازند و منتشر می‌کنند، در حالی که محتوای وایرال را یک فرد می‌سازد و این محتوا دست به دست می‌چرخد.

برای مثال ممکن است فردی با ساخت یک ویدئو چالش برانگیز موجب پخش گسترده و بالطبع وایرال شدن این ویدئو در شبکه‌های مجازی شود. در مقابل ترند شدن یک موضوع به این معنا است که بسیاری از افراد با این موضوع محتوای شخصی می‌سازند و در صفحه خود منتشر می‌کنند.

هر دوی این روش‌های محبوبیت و معروفیت در شبکه‌های مجازی می‌تواند به رشد سریع شما کمک کند. تنها در صورتی که از روش‌های صحیح و درست اقدام کنید و حتی از افراد دارای تجربه و تخصص کمک بگیرید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و عصر مهر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه