بازار

ویدئو پروژکتور کلاسی یا نمایشگر لمسی؟

شاید به جرات بتوان گفت که تاثیر ابزارهای کمک آموزشی مانند ویدیو پروژکتورها و نمایشگرهای لمسی در سال‌های اخیر به طرز شگفت‌انگیز بالا بوده است. این دستگاه‌ها عملا روند آموزش و یادگیری را دچار تحول کردند و میزان استقبال به قدری بالا بوده است که مدیران مدارس و فضاهای آموزشی مانند دانشگاه‌ها به دنبال خریداری و راه‌اندازی آن‌ها رفته‌اند.

وجود چنین سیستم‌هایی در هر کلاس درس یا محیط آموزشی سبب افزایش چشمگیر راندمان خواهد بود و تاثیرات مثبت فراوانی را برای دانشجویان و حتی استادان به همراه دارد. یکی از سوالات کلیدی در این زمینه، مربوط به انتخاب از بین ویدیو پروژکتور کلاسی و نمایشگرهای لمسی است. شما باید به عنوان یک مدیر هوشمند، انتخاب درستی برای فضای علمی و آموزشی خود انجام دهید و مزیت‌ها و معایب هر یک از این دستگاه‌ها را به خوبی بشناسید. در این نوشته به بررسی مشخصات این سیستم‌های کمک آموزشی خواهیم پرداخت.

ویدیو پروژکتور کلاسیClassroom Projector

اصل اولیه و اساسی در زمینه استفاده از پروژکتورها در کلاس آموزشی، مجهز بودن این دستگاه‌ها به مفهوم تعامل است. باید نیاز خود از نصب و راه‌اندازی سیستم پروژکتوری را به خوبی درک کنید. ویدیو پروژکتوری که قابلیت تعامل با کاربر را نداشته باشد، به وضوح تنها یک نمایشگر در ابعاد بزرگ است و آیا این موضوع می‌تواند برای هدف شما کافی باشد؟

قطعا وجود امکانات تعاملی در ساختار یک ویدئو پروژکتور مزیت بزرگی برای این دستگاه محسوب می‌شود و می‌تواند تجربه کاربران را به شدت ارتقا دهد. دانش‌آموزان و دانشجویان حاضر در چنین کلاسی قادر خواهند بود با استفاده از ابزارهایی مانند قلم‌های مخصوص بر روی تصویر بنویسند و اقدامات مختلف مانند ویرایش فایل‌ها و سایر عملکردهای مختلف را به سادگی انجام دهند.

در نقطه مقابل برخی از پروژکتورهای قدیمی‌تر و یا حتی نمونه‌های امروزی غیر تعاملی، تنها به پخش تصاویر از طریق پلیرها و سیستم‌های کامپیوتری اقدام می‌کنند. چنین حالتی به عنوان یک روش نسبتا سنتی در فضاهای کلاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف از آن نمایش با کیفیت محتوا برای تعداد زیادی از افراد در یک کلاس درس است.

قیمت دیتا پروژکتور

دیتا پروژکتورهای تعاملی تفاوت عمده با نمونه‌های معمولی دارند. آنچه که به عنوان یک پرده نمایش در مقابل لنز دیتا پروژکتور قرار می‌گیرد، شامل صفحه سفید یا همان وایت برد مخصوصی می‌شود که امکان ردگیری حرکات قلم بر روی صفحه را دارد. سیگنال‌های ارسال شده از طریق این قلم در تماس با سطح وایت برد به سیستم کامپیوتری مورد نظر ارسال شده و امکان انجام عملکردهای مختلف را به کاربر خواهد داد. دو حالت مختلف برای پیاده‌سازی چنین پروژکتورهایی در نظر گرفته می‌شود که شامل موارد زیر خواهد بود :

  1. دیتا پروژکتورهای تعاملی IR

این دیتا پروژکتورها بر اساس فناوری مادون قرمز پیاده‌سازی شده‌اند و تماس قلم با سطح صفحه از طریق ارسال امواج مادون قرمز به دوربین ویدئو پروزکتور قابل ردگیری خواهد بود. چنین حالتی شباهت زیادی به استفاده از ماوس در سیستم‌های کامپیوتری دارد و دقت خوبی برای اجرای دستورات مختلف و عملکردهای گوناگون خواهد داشت.

  1. دیتا پروژکتورهای تعاملی DLP

نحوه عملکرد ویدیو پروژکتور تعاملی دی ال پی بر اساس الگوهای متعدد و بسیار سریعی است که توسط دستگاه به سرعت اجرا می‌شود و حرکت قلم بر روی این الگوها امکان تشخیص عملکرد را برای سیستم‌های کامپیوتری فراهم خواهد کرد. شکل پیاده‌سازی و تجربه کاربر در این مورد سطحی بالاتر از انواع مادون قرمز خواهد داشت و دقت نیز به مراتب بیشتر می‌شود.

مانیتور تاچ آموزشی چیست؟

مانیتورهای تاچ اسکرین خصوصا در ابعاد بزرگ آن، یک پکیج ویژه و خاص برای کاربران خواهند بود. این دستگاه‌ها بر خلاف پروژکتورهای تعاملی وابستگی خاصی به قلم‌های مخصوص ندارند و حتی با تماس انگشت دست هم قابلیت کار خواهند داشت. این موضوع سبب می‌شود که تجربه کاربر در ارتباط با دستگاه بسیار سهل و آسان شود و شباهت‌های زیادی به نوع ارتباط آن‌ها با دستگاه‌های شخصی خود مانند موبایل‌ها و تبلت‌ها داشته باشد.

از سوی دیگر مانیتورهای لمسی کلاسی و یا هر نوع دیگری از این دستگاه، شامل یک سیستم کامپیوتری سطح بالا در بخش پشتی صفحه نمایش است که این موضوع هم یک تفاوت بزرگ دیگر با خرید پروژکتور محسوب می‌شود. دیتا پروژکتورها در حالت تعاملی خود عملا نیاز به ارتباط مستقیم سیمی یا بی‌سیم با سیستم کامپیوتری دارند و در نتیجه راه‌اندازی چنین اتصالاتی همراه با سیم‌های فراوان و زحمت زیادی برای پیکره‌بندی خواهد بود. همچنین این شرایط هیچ محدودیتی برای اتصالات دیگر مانیتورهای لمسی با سایر دستگاه‌های مشابه مانند سیستم‌های صوتی ایجاد نخواهد کرد. وجود درگاه‌های متعدد صوتی و تصویری در نسخه‌های به روز آن سبب شده است که امکان برقراری ارتباط به راحتی و با سرعت بالا فراهم شود.

دیتا پروژکتور بخرم یا مانیتور لمسی؟

در نهایت آنچه که اهمیت دارد انتخاب از بین این دو سیستم برای فضای آموزشی است. برای این منظور مقایسه عملی از دید فاکتورهای مختلف انجام داده‌ایم که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد :

مشخصات فنی و عملکردی

ویدیو پروژکتورها برای اجرای قابلیت تعاملی خود نیاز به سیستم‌های کامپیوتری و اتصال به آن‌ها دارند. چنین موضوعی باید به صورت اصولی و همراه با استانداردهای لازم اجرا شود تا سازگاری لازم بین بخش‌های مختلف وجود داشته باشد. این در حالی است که مانیتورهای لمسی به خودی خود یک سیستم کامپیوتری همراه با نمایشگری بزرگ هستند. به این معنا که تمامی نیازهای کاربر در قالب یک دستگاه واحد جمع شده و به بهترین شکل ممکن در اختیار او قرار خواهد گرفت. در چند سال اخیر برندهای معتبر تولیدکننده ویدیو پروژکتورهای تعاملی به سراغ امکان اتصال بی‌سیم بین دستگاه و سیستم‌های کامپیوتری رفتند و تا حدود زیادی این معضل را حل کرده‌اند.

صدای دستگاه

وجود فن‌های متعدد داخل Projector برای سیستم خنک‌سازی منبع روشنایی آن سبب می‌شود تا صدای تولید شده برای مخاطب تا حدودی آزاردهنده باشد. این در حالی است که نمایشگرهای لمسی بسیار کم صداتر هستند و از این بابت هیچ تجربه بدی را برای کاربر خود به جا نمی‌گذارند.

ویدیو پروژکتور لیزری کلاسی

کیفیت تصویر و روشنایی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های جذابیت دستگاه‌های نمایشگر مربوط به کیفیت تصویر آن‌ها است. ویدیو پروژکتورها همواره با چالش بزرگ شدت روشنایی روبرو هستند و میزان جذابیت‌های تصویر پخش شده از آن‌ها نیز به شدت وابسته به نور پس زمینه خواهد بود. تاثیرات نور محیطی نیز بر روی آن‌ها کاملا محسوس بوده و باید آن را کنترل کرد. نمایشگرهای لمسی با هیچ کدام از این موارد روبرو نیستند و شدت نور پس زمینه در آن‌ها به مراتب بیشتر از ویدیو پروژکتورها می‌باشد. از سوی دیگر وجود نور محیطی نیز چندان کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

در مورد مقدار رزولوشن و تراکم پیکسلی هم اگر چه ویدیو پروژکتورها در سال‌های اخیر به شدت توسعه پیدا کردند اما هنوز اسمارت برد کلاسی در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

نگهداری و تعمیرات

بخش بزرگی از دغدغه خریداران دستگاه‌های دیتا پروژکتور مربوط به موضوع لامپ تصویر و منبع روشنایی آن است که باید در دوره‌های زمانی خاص تعویض شود. سازندگان این دستگاه‌ها در سال‌های اخیر با استفاده از تکنولوژی‌های سطح بالا عمر لامپ را به بیش از ۳۰ هزار ساعت هم رساندند که عدد حیرت‌انگیزی می‌باشد. اما باز هم نمایشگرهای لمسی از این بابت در شرایط بهتری قرار دارند و استفاده از آن‌ها هزینه سرباری مانند تعویض و نگهداری از لامپ را نخواهد داشت.

اندازه تصویر

دستگاه‌های پروژکتور گستره وسیعی از سایزهای مختلف بین ۵۰ تا بیش از ۵۰۰ اینچ را به کاربر ارائه می‌دهند. این یک مزیت بزرگ برای فضاهای باز و تعداد افراد زیاد است که در مانیتورهای لمسی به هیچ عنوان وجود ندارد. از سوی دیگر نمایشگرهای لمسی دارای یک سایز ثابت هستند و امکان تغییر سایز در آن‌ها نیز وجود نخواهد داشت.

با توجه به مقایسه صورت گرفته در خطوط بالا، انتخاب از بین نمایشگر لمسی و خرید انواع پروژکتور مانند ویدیو پروژکتور لیزری امری کاملا وابسته به خواسته‌ها و نیازهای افراد خواهد بود. شرایط موجود در محل نصب و راه‌اندازی و حتی مواردی مانند نوع مطالب آموزشی هم می‌توانند بر روی انتخاب شما اثرگذار باشند. بنابراین در وهله اول به سراغ مطالعه دقیقی از خواسته‌های علاقه‌مندان و ویژگی‌های محیطی بروید و سپس با جستجو در بین مدل‌های مختلف می‌توانید گزینه مناسب خود را خریداری کنید.

خرید و قیمت پروژکتور کلاسی اداری

شرکت پرو استور همواره گام‌های بلندی را برای کمک به فضاهای آموزشی کشور و توسعه آن‌ها برداشته است. مشاوره‌های تخصصی در زمینه انتخاب هر یک از این دستگاه‌ها برای مدیران و علاقه‌مندان وجود دارد و ما می‌توانیم دقیقا با انجام یک پروسه صحیح تحقیقاتی، شما را در این مسیر یاری کنیم و لیست خرید مناسب را به شما ارائه دهیم. برای دریافت اطلاعات تکمیلی و همچنین ثبت سفارشات خود و دریافت دموی محصولات متنوع با شماره ۰۲۱۵۲۴۷۲۰۰۰ تماس حاصل فرمایید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و عصر مهر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه