بازار

پرستار سالمند چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

اگر شما نیز فرد سالمندی در خانواده دارید و به فکر استخدام پرستار سالمند در منزل برای مراقبت و نگهداری از سالمند عزیز خود هستید، لازم است بدانید که یک پرستار باید چه مهارت‌هایی داشته باشد تا به خوبی از فرد سالمند مراقبت کند. مهارت ‌های پرستار سالمند در منزل، تضمین‌کننده سلامت جسمی و روحی سالمند خواهد بود. بنابراین شما نباید برای استخدام پرستار، بی‌گدار به آب بزنید. برای استخدام یک پرستار حرفه‌ای و متخصص برای فرد سالمند مطالعه این مطلب می تواند کمک کننده باشد.

مهارت ‌های لازم برای پرستار سالمند در منزل

هر کسی که ادعا می‌کند تا به حال سابقه پرستاری از سالمند در منزل را داشته است، الزاماً به این معنا نیست که مهارت‌های لازم در این زمینه را کسب کرده است. بعضی از افراد صرفاً برای گذران زندگی و امرار معاش وارد این حرفه شده‌اند و در نتیجه تجربه و مهارت لازم را ندارند. این مسأله باعث بروز مشکلاتی برای فرد سالمند خواهد شد. شما باید بدانید مهارت‌ های لازم برای پرستار سالمند در منزل چیست تا با خیال راحت بتوانید یک پرستار حرفه‌ای را استخدام کنیدد این مهارت‌ها عبارتند از:

مهارت‌های مراقبتی

قطعاً این قبیل مهارت‌ها نقش حیاتی برای نگهداری از فرد سالمند دارند. منظور از مهارت‌های مراقبتی چیست؟

–  پرستار سالمند در منزل باید بتواند براساس شرایط سالمند، رژیم غذایی مناسبی را برای او در نظر بگیرد.

– همچنین باید وعده‌های غذایی را به گونه‌ای تنظیم کند که هم نیاز غذایی بدن سالمند تأمین گردد و هم فرد سالمند به راحتی بتواند استراحت کند.

–  همچنین پرستار سالمند در منزل باید مهارت حمام دادن و رسیدگی به بهداشت شخصی سالمند را پشت سر گذاشته باشد. به خصوص برای زمانی که سالمند نمی‌تواند بهداشت شخصی را انجام دهد، این موضوع اهمیت بیشتری دارد. کسب مهارت به این معنا است که پرستار بدون آسیب سالمند می‌تواند مسائل بهداشتی او را اجرا نماید.

  • تقریباً تمامی سالمندان به دلیل افزایش سن مجبور هستند دارو‌هایی را مصرف کنند. اما در این میان، سالمندانی که بیمار هستند قطعاً دارو‌های بیشتری خواهند داشت. بنابراین پرستار سالمند در منزل باید مهارت پرستار بیمار در منزل را نیز داشته باشد و به خوبی بتواند دارو‌ها را مدیریت کند. علائم بیماری سالمند را به درستی بشناسد و اگر شرایط او بدتر شد، سریعاً موضوع را به فرزندان سالمند اطلاع دهند تا هر چه زودتر برای بردن او نزد پزشک اقدام نمایند.
  • درست است که افراد سالمند پوست چروکیده دارند ولی به هر حال اگر به خوبی از پوست آن‌ها مراقبت نشود، خشکی پوست تشدید شده و این موضوع آن‌ها را اذیت می‌کند. همچنین سفید شدن مو‌ها باعث زمخت شدن آن‌ها می‌گردد. پرستار سالمند در منزل باید به روش اصولی و درست، از موی سالمندان مراقبت کند تا در زمان ‌شانه زدن، اذیت نشوند. حتی اگر نیاز است مو‌ها کوتاه گردد؛ پرستار سالمند در منزل باید این کار را انجام دهند.

خدمات مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل

مهارت‌های ارتباطی

افراد سالمند بیشتر از افراد دیگر به ارتباط با آدم‌ها نیاز دارند. تنها ماندن آن‌ها در خانه، باعث افزایش سرعت ابتلا به آلزایمر و افسردگی خواهد شد. به همین دلیل اکیداً توصیه می‌کنیم حتی اگر پرستار سالمند در منزل استخدام کردید، ارتباط خود را با فرد سالمند قطع نکنید. سالمندان دوست دارند هر هفته فرزندان و نوه‌های خود را ببینند. از طرف دیگر پرستار سالمند نیز باید:

  • بتواند به خوبی با فرد سالمند ارتباط برقرار کند چون در طول روز زمان زیادی را با پرستار سپری می‌کند.
  • به صورت فعال به فرد سالمند گوش کند؛ تمرکز کامل داشته باشد و نیاز‌های او را تشخیص دهد.
  • به طور واضح با فرد سالمند صحبت کند چون به هر حال افراد سالمند قدرت شنوایی پایین‌تری دارند.
  • به فرد سالمند انگیزه بدهد تا بتواند حالت روحی خود را ارتقا داده و از افسردگی دور بماند.
  • نکته بسیار مهم در استخدام پرستار سالمند در منزل این است که چنین پرستاری بسیار صبور و باحوصله باشد تا تعامل مهربانانه توام با احترام با فرد سالمند برقرار نماید.
  • به هیچ عنوان خبرهای بد را به فرد سالمند منتقل نکند.

مهارت مدیریت زمان

تفاوتی نمی‌کند شما یک پرستار ۲۴ ساعته استخدام کرده‌اید و یا قرار است پرستار تنها نیمی از روز مسئول نگهداری از فرد سالمند باشد. به هر حال باید مدیریت زمان داشته باشد. باید برای روز و هفته خود یک برنامه کامل تنظیم نماید. اولویت‌بندی انجام دهد تا مشخص شود چه کار‌هایی در اولویت قرار دارند. براساس همین اولویت‌بندی، زمان خود را مدیریت نماید. در این صورت می‌تواند در کنار رسیدگی به فرد سالمند، امور شخصی خود را نیز انجام دهند.

مهارت حل مسأله

به هر حال در هر حرفه‌ای ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید. این موضوع در مورد نگهداری از سالمندان نیز صدق می‌کند. سالمندان بسیار کم حوصله می‌شوند. گاهی اوقات بیش از اندازه بهانه می‌گیرند و یا ممکن است که مشکلی از نظر جسمی برای آن‌ها به وجود بیاید. پرستار سالمند در منزل باید به خوبی بتواند شرایط را مدیریت کند و راه حلی درست و منطقی برای مشکلی به وجود آمده اجرا نماید. در چنین شرایطی هیچ استرس به دو طرف وارد نخواهد شد.

در پایان

برای اینکه بتوانید یک پرستار حرفه‌ای برای سالمند استخدام کنید که تمام مهارت‌های ذکر شده را داشته باشد، کافی است به شرکت‌هایی مراجعه کنید که در زمینه پرستار سالمند در منزل، خدمات نگهداری، مراقبت و پرستار کودک در منزل فعالیت دارند. رزومه کاری هر کدام از پرستاران را بررسی کرده و براساس شرایط فرد کم توان، یک پرستار حرفه‌ای را تحت قرارداد با شرکت استخدام کنید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و عصر مهر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه