بازار

چرا بسته بندی وکیوم در محصولات دارای اهمیت است؟

یکی از روش‌های بسته‌بندی که جزو مهمترین، پرکاربردترین و محبوبترین روش‌ها محسوب می‌شود، بسته‌بندی وکیوم است. این روش از بسته‌بندی به دلیل تخلیه هوای موجود در بسته، سبب افزایش ماندگاری و محافظت کامل از محصول می‌شود. این موضوع مهمترین عاملی است که بسته‌بندی وکیوم را به یکی از بهترین روش‌های موجود در بسته‌بندی محصولات و کالاهای مختلف تبدیل کرده است. با این حال روش بسته‌بندی وکیوم فرمینگ مزایای دیگری هم دارد و از جهات دیگری نیز حائز اهمیت می‌باشد. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

بسته‌بندی وکیوم چیست؟

وکیوم (Vacuum) در زبان انگلیسی به معنای خلا است. برای همین اگر بخواهیم به مفهوم وکیوم فرمینگ یا بسته‌بندی وکیوم بپردازیم، باید اشاره کنیم که این روش شامل تخلیه هوای موجود در بسته است. در این روش از طریق وکیوم، هوای موجود در بسته مکش شده و بسته عاری از هوا می‌گردد. این کار هم از طریق پمپ‌هایی صورت می‌گیرد که تحت عنوان پمپ وکیوم یا پمپ خلاء شناخته می‌شوند. پس اساس کار بسته‌بندی وکیوم، خالی کردن هوای درون بسته به طور کامل است. این باعث می‌شود تا محصول در یک محیط خلاء قرار بگیرد و از بسیاری از آسیب‌ها حفظ شود. برای این کار باید از دستگاه‌های وکیوم فرمینگ استفاده کرد که در انواع مختلفی در بازار موجود می‌باشند. دستگاه وکیوم فرمینگ اتوماتیک، دستگاه وکیوم فرمینگ نیمه اتوماتیک و دستگاه دوخت و جوش وکیوم از مهمترین دستگاه‌ها در این زمینه هستند.

تفاوت بسته‌بندی شیرینگ و بسته‌بندی وکیوم

برخی افراد بسته‌بندی به روش‌های شرینک و وکیوم را مشابه هم می‌دانند. در صورتی که این دو روش با هم تفاوت دارند. در بسته‌بندی شیرینگ یا شرینک، محصول در نایلون شیرینگ محصور شده و سپس با اعمال گرما به طور کامل به دور آن پیچیده می‌شود. در حالی که در روش وکیوم، به مکش هوای موجود در بسته پرداخته شده و بسته عاری از هوا می‌گردد. این دو روش در برخی از مزایا به هم شبیه هستند که یکی از مهمترین آنها افزایش ماندگاری محصول و محافظت از آن می‌باشد.

اهمیت بسته‌بندی وکیوم در چیست؟

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، بسته‌بندی وکیوم یکی از روش‌های بسیار محبوب و کاربردی در صنعت بسته‌بندی است و تولیدکنندگان زیادی از آن برای بسته‌بندی محصولات خود استفاده می‌نمایند. اما چرا این روش تا این حد محبوب شده است؟ در پاسخ باید اشاره کنیم که دلیل محبوبیت و اهمیت بسته‌بندی وکیوم این است که با این روش هوا و اکسیژن که عامل خرابی بسیاری از محصولات هستند، به طور کامل تخلیه می‌شود. همانطور که میدانیم هوا و اکسیژن یکی از علل اصلی خرابی و فساد مواد غذایی همچون گوشت و لبنیات هستند. دلیل آن هم این است که باکتری‌ها و میکروب‌ها جهت فعالیت نیاز به هوا و اکسیژن دارند. حال اگر هوای موجود در بسته به طور کامل تخلیه شود، ماده غذایی دیگر با اکسیژن و هوا در تماس نبوده و ماندگاری بیشتری پیدا می‌کند. این موضوع یکی از مهمترین دلایل استفاده از روش وکیوم برای بسته‌بندی مواد غذایی است. از سوی دیگر بسته‌بندی وکیوم فرمینگ مزایای دیگری هم دارد که در بخش بعدی به بررسی آنها می‌پردازیم.

مزایای بسته‌بندی محصولات به روش وکیوم فرمینگ

images 1699193435 6547a25b5f878

بسته‌بندی وکیوم فرمینگ مزایای بسیار زیادی دارد. در واقع اهمیت آن تا حد زیادی به مزایای آن مربوط است. در اینجا به بررسی مزایای بسته‌بندی وکیوم می‌پردازیم تا با اهمیت بالای آن در بسته‌بندی محصولات بیشتر آشنا شویم.

۱- افزایش ماندگاری و حفظ کیفیت محصول

همانطور که متوجه شدیم مهمترین مزیت بسته‌بندی وکیوم، افزایش ماندگاری و حفظ کیفیت محصول است. این موضوع برای محصولات غذایی به خوبی صدق می‌کند. مواد غذایی همچون گوشت، مرغ، ماهی، سبزی و غیره که با روش وکیوم بسته‌بندی می‌شوند، همواره طعم و مزه خود را حفظ کرده و دچار تغییر شکل نمی‌شوند. بسته‌بندی وکیوم نه تنها منجر به ماندگاری محصولات غذایی می‌شود، بلکه به افزایش دوام محصولات دیگری نظیر لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم الکترونیکی نیز کمک می‌کند.

۲- جلوگیری از رشد میکروب و باکتری

با تخلیه هوای موجود در بسته و نبود اکسیژن در آن، از رشد میکروب، باکتری و قارچ جلوگیری می‌گردد. همین امر سبب افزایش کیفیت محصول می‌شود. این مورد نیز برای مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است و از خرابی زودرس آنها به دلیل مکش هوا جلوگیری می‌نماید.

۳- حفاظت کامل از محصول

محصولات بسته‌بندی شده با روش وکیوم فرمینگ، در برابر عوامل خارجی به خوبی محافظت می‌شوند. عواملی چون سرمازدگی، خشکی، رطوبت و هوازدگی از مهمترین عواملی هستند که میتوانند منجر به خرابی و از بین رفتن محصول شوند. بسته‌بندی وکیوم کلیه بخش‌های محصول را به خوبی پوشش داده و از نفوذ سرما، هوا و رطوبت به داخل آن جلوگیری می‌نماید.

۴- کاهش حجم بسته‌ها و حمل بهینه

یکی دیگر از مزایای بسته‌بندی وکیوم، کاهش حجم بسته‌ها است. زمانی که هوای موجود در بسته تخلیه می‌شود، حجم آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. کاهش حجم بسته باعث می‌شود تا هم حمل و نقل بسته‌ها به راحتی صورت بگیرد و هم در هزینه‌های مربوط به آن صرفه‌جویی گردد. بسته‌های وکیوم شده فضای کمی در انبار و قفسه‌های فروشگاه را اشغال می‌کنند.

۵- ظاهر شکیل و زیبا

بسته‌بندی‌های زیبا و شکیل سبب جذب مشتریان بیشتری می‌شوند. در واقع زیبایی در کنار کیفیت، جزو عوامل بسیار مهم در جلب توجه مشتری و افزایش فروش است. این موارد همگی با بسته‌بندی به روش وکیوم فرمینگ قابل تحقق هستند. از طریق بسته‌بندی وکیوم میتوانید محصولات خود را به شکل خاصی به بازار عرضه کنید و به فروش بیشتر آنها بیافزایید.

۶- مقرون به صرفه بودن

بسته‌بندی وکیوم جزو روش‌های مقرون به صرفه است. چرا که تجهیزات لازم برای آن نسبتا کم هزینه هستند و نیاز به سرمایه کمی برای خرید دارند. از سوی دیگر ضایعات حاصل از محصولات تولید شده میتوانند به ورق‌های پلاستیکی جدید تبدیل شوند.

خرید انواع دستگاه وکیوم فرمینگ از خاور وکیوم

images 1699193417 6547a249b330b

اگر به دنبال یک دستگاه مناسب برای بسته‌بندی محصولات خود هستید، میتوانید به سراغ خرید دستگاه وکیوم فرمینگ بروید. با این دستگاه‌ها عمل وکیوم توسط یک پمپ خلاء صورت می‌گیرد و کلیه هوای موجود در بسته به طور کامل تخلیه می‌گردد. برخی از این دستگاه‌ها هم از قابلیت تزریق گاز برخوردار هستند. با این کار میتوان طول عمر محصولات را افزایش داده و از فاسدشدگی و خرابی آنها جلوگیری کرد.

جهت خرید انواع دستگاه بسته‌بندی وکیوم میتوانید از طریق شرکت خاور وکیوم اقدام نمایید. این شرکت یکی از شرکت‌های پیشرو و موفق در حوزه وکیوم فرمینگ است و از بیش از بیست سال سابقه در صنعت بسته‌بندی برخوردار می‌باشد. صنایع بسته‌بندی خاور وکیوم، خدمات بسته‌بندی و ساخت ماشین آلات و دستگاه‌های وکیوم فرمینگ را با تجهیزات پیشرفته و بهترین متریال انجام می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با کارشناسان شرکت خاور وکیوم در تماس باشید.

جمع بندی

کیفیت و ماندگاری محصولات، تا حد زیادی به بسته‌بندی آنها مربوط است. با یک بسته‌بندی مناسب میتوان محصول را به بهترین شکل روانه بازار کرده و از این طریق منجر به افزایش فروش آن شد. بسته‌بندی وکیوم جزو روش‌هایی است که میتواند از محصول به خوبی محافظت کرده و منجر به دوام و افزایش آنها شود. با این روش از بسته‌بندی میتوانید محصولات را با طراحی مناسب و بالاترین کیفیت به دست مشتری برسانید و رضایت آنها را به خوبی جلب نمایید.

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و عصر مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه