بازار

چند ترفند تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

با گسترش خودرو و تجهیزات صنعتی، استفاده از روغن موتور اهمیت بسزایی در بهبود عملکرد آن ها پیدا کرد. از این رو، بازار از روغن موتور تقلبی پر شد. از آن جایی که روغن موتور اصل می‌تواند به بهبود عملکرد و عمر موتور کمک کند. استفاده از روغن موتور تقلبی ممکن است به عوارض جدی نظیر فرسودگی قطعات موتور و هزینه‌های تعمیرات بسیار بالا منجر شود. در نگاه اول تشخیص روغن موتور تقلبی غالبا کاری سخت و دشوار به نظر می‌رسد. اما ما در ادامه چند راهکار ساده و دقیق به شما معرفی خواهیم کرد که شما با استفاده از آن ها قادر خواهید بود روغن موتور تقلبی را تشخیص دهید. پس تا آخر با ما همراه باشید:

مزایای استفاده از روغن موتور اصل و با کیفیت چیست؟

قسمت های مختلف موتور توسط روغن موتور، روغن کاری می شود. مزایای استفاده از روغن موتور اصل و با کیفیت به شرح زیر است:

  • میزان سایش قطعات را به حداقل می رساند،
  • طول عمر بیشتری دارد، مصرف سوخت به طور موثرتری کاهش می یابد،
  • از واکنش های شیمیایی ناخواسته روی سطح قطعات موتور مانند خوردگی جلوگیری می کند،
  • ناخالصی ها و رسوبات را در خود حل می کند.
  • دارای یک عملکرد خنک کننده است تا از گرم شدن بیش از حد قطعات جلوگیری شود.

اگر از روغن موتور تقلبی استفاده کنید چه اتفاقی می افتد؟

images 1704698926 659ba42ea85b8

برخلاف مزایای استفاده از روغن موتور اصل، استفاده از روغن موتور تقلبی و بی کیفیت می تواند عواقب قابل توجهی داشته باشد. برخی از این موارد به شرح زیر است:

  • موتور ممکن است قدرت خود را از دست بدهد،
  • پر سر و صدا شود،
  • در بدترین حالت ممکن کاملاً خراب شود.

هنگام استفاده از روغن تقلبی، ممکن است متوجه شوید که صدای موتور پس از روشن شدن بلندتر به نظر می رسد یا صدای تیک تاک تولید می کند. همچنین روشن کردن خودرو به خصوص در هوای سرد دشوارتر خواهد بود. هنگام رانندگی بوی سوختگی حس خواهید کرد. زیرا روغن موتور تقلبی آن طور که باید قطعات موتور را به اندازه کافی روغن کاری نمی کند و باعث استهلاک قطعات می شود. همچنین احساس خواهید کرد که مصرف سوخت شما افزایش یافته است. زیرا روغن موتور تقلبی سنگین و غلیظ است و نمی‌تواند خوب کار کند، به این معنی که موتور شما برای ادامه کار باید سخت‌تر کار کند در نتیجه سوخت را سریع‌تر می‌سوزاند.

۹ ترفند تشخیص روغن موتور تقلبی

images 1704699668 659ba71496066

روغن‌ موتور تقلبی اغلب در بطری‌ روغن موتور اصل پر می‌شود که تشخیص اصل یا تقلبی بودن روغن موتور را برای اکثر مردم دشوار می‌کند. از آنجایی که امروزه استفاده از وسایل نقلیه رو به گسترش است، تنها کاری که رانندگان می توانند انجام دهند این است که مطمئن شوند روغن موتوری که خریداری می کنند اصل است و در بهبود عملکرد اصلی خودرو موثر است.

در اینجا نه ترفند به شما معرفی می شود که به شما کمک خواهد کرد روغن موتور اصل را از روغن موتور تقلبی تشخیص دهید:

  • تامین کننده: اعتبار تامین‌کننده از مهمترین فاکتورهایی است که باید در هنگام خرید روغن موتور به آن توجه کرد. متاسفانه برخی از افراد سودجو با استفاده از روغن‌های ضایعاتی و مخلوط کردن آنها با روغن‌های جدید، اقدام به تولید جنس تقلبی می‌کنند. این نوع روغن‌ها ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر موتور شوند. از این رو پیش از خرید روغن موتور، حتما سابقه و شهرت تامین‌کننده را بررسی کنید و از مغازه‌ها و فروشگاه‌های نامشخص و نامعتبر خرید نکنید.
  • رنگ: رنگ روغن موتور اصل معمولاً طلایی و شفاف و عاری از هرگونه ناخالصی، رسوب و مواد معلق است. برخلاف رنگ روغن موتور اصل، روغن تقلبی معمولاً بسیار تیره تر است.
  • بو: روغن موتور اصل بوی خاصی ندارد در حالی که روغن موتور تقلبی اغلب بوی خفه کننده و تندی دارد. اگر هنگام باز کردن بسته بندی روغن موتور بوی سوختگی می دهد، به احتمال زیاد تقلبی است.
  • غلظت: روغن موتور تقلبی اغلب غلیظ و پر از ناخالصی و رسوب است. در موقع لمس با دست کمی حالت چسبندگی دارد.
  • وزن: به دلیل وجود ناخالصی ها و رسوبات، روغن تقلبی معمولاً بسیار سنگین تر از روغن های اصل هستند. برای تشخیص این موضوع، وقتی روغن موتور خود را عوض می کنید، آن را در بطری جمع آوری کنید و تفاوت آن را با روغن تازه ای که در وسیله نقلیه خود می ریزید احساس کنید.
  • ویسکوزیته: این عنصر باید توسط افراد با تجربه ای که قبلا از همان نوع روغن استفاده کرده اند مورد توجه قرار گیرد. اگر هنگام تعویض روغن متوجه تغییر غلظت یا ویسکوزیته روغن شدید، منشا آن را بررسی کنید.
  • بسته بندی و ظاهر قوطی: روغن موتور اصل دارای بسته‌بندی مناسب و محکم است. قوطی روغن نباید دارای خط و خش، شکاف، پارگی یا نشتی باشد. همچنین نوع نوشته‌ها، لوگوها و درپوش باید مطابق با نمونه اصلی باشند. برای این کار بهتر است با مراجعه به وبسایت شرکت سازنده، نسبت به نوع قوطی، شکل بسته‌بندی، لوگوها و فونت‌ها آشنا شوید.
  •  برچسب: برچسب‌های موجود روی قوطی یا ظرف روغن موتور باید دارای اطلاعات کامل و صحیح باشند. به عنوان مثال نام تولیدکننده، تاریخ تولید و انقضا، شماره سریال، استانداردهای کیفی و نوع روغن برخی از اطلاعاتی هستند که باید روی یک قوطی یک روغن موتور اصل درج شوند. بد نیست بدانید به‌طور کلی روغن موتور شامل سه دسته روغن مصنوعی، معدنی و ترکیبی می‌شود.
  • فویل: دهانه ظروف پلاستیکی روغن موتور اصل دارای یک فویل نازک است. این فویل باید به طور یکنواخت و محکم بر روی دهانه ظرف چسبیده باشد. وجود این فویل نشان می‌دهد که ظرف در کارخانه پلمپ شده است و هر گونه صدمه، پارگی و شکاف روی سطح یا حاشیه‌های این فویل می‌تواند نشانه‌ای از پر شدن ظرف در خارج از کارخانه و توسط افراد سودجو باشد.

چرا روغن موتور تقلبی ارزان تر است؟

هنگام خرید روغن موتور، ممکن است متوجه شوید که برخی از مارک ها بسیار ارزان تر از بقیه هستند. باید بدانید که هیچ برند روغن موتور با عملکرد خوب ۲ تا ۳ برابر کمتر از سایر برندها قیمت نخواهد داشت. روغن موتور تقلبی معمولا ارزان ترین روغن است، این روغن را بشکه ای می خرند و در ظروف تقلبی می ریزند. بنابراین وقتی متوجه شدید که قیمت یک روغن موتور خاص کمتر از میانگین بازار است، شک کنید و منشا آن را دوباره بررسی کنید.

سخن پایانی

در پایان، سعی کنید موتور خودروی خود را در برابر اثرات منفی استفاده از روغن های تقلبی محافظت کنید و مطمئن شوید که روغن موتور خود را از یک تامین کننده مورد اعتماد خریداری می کنید. مراقب باشید و اطلاعات کاملی در مورد فرمولاسیون تولید روغن موتور و مراحل تولید روغن موتور به دست آورید تا به شما در تشخیص روغن موتور تقلبی کمک کند. همچنین اگر علاقمندید اطلاعاتی در مورد زیبا سازی ظاهر خودرو خود با تولید واکس و پولیش ماشین با کیفیت به دست آورید به سایت فن آوران صادق اسپادانا https://www.fansadco.com مراجعه کنید.

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و عصر مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه