بازار

کدام نهال زردآلو پربار است؟

همانطور که می­دانید میزان باردهی برای باغداران به ویژه باغدارانی که باغات وسیع، هکتاری و با هدف بهره برداری تجاری دارند اهمیت بسیار بالایی دارد، بنابراین تشخیص نهال زردآلو پالیز نهال پربار نیز برای ایشان حائز اهمیت است، در این خبر نامه قصد داریم تا شما را با ارقام پربار که در بین باغداران صنعتی و تجاری طرفداران بیشتری دارد را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

یکی از بارزترین اختلافات بین ارقام مختلف میزان باردهی آنها است، اما جالب است بدانید که ارقام بومی و محلب و مقاوم به شرایط و البته آفات و بیماری­ها باردهی کمتری دارند، در واقع درختان بومی برای اینکه بتوانند مقاومت خود را به شرایط مختلف افزایش دهند هزینه پرداخت کرده­اند و آن هزینه باردهی آنها بوده که کاهش پیدا کرده.

از طرفی ارقامی که بادهی بالاتری دارند مقاومت کمتری به شرایط مختلف آب و هوایی و آفات ارند و بنابراین باغدار با کاشت این ارقام می­تواند متضرر شود، کارشناسان نهالستان­های معتبر راه حل بسیار خوبی برای این قضیه در نظر گرفته­اند به طوری که ارقام پربار را بر پایه­ی ارقام مقاوم و کم بار پیوند زده و به این صورت مقاومت را انتقال می­دهند.

بنابراین ارقامی که در این خبرنامه تحت عنوان ارقام پربار به شما معرفی می­شود همگی ارقام مقاومی هستند که می­توانند به خوبی در برابر آفات، بیماری­های گیاهی و شرایط نامساعد محیطی دوام بیاورند و جای نگرانی از بابت انتخاب آنها وجود ندارد.

نهال زردآلو تخم مرغی زعفرانی رکورد دار زردآلو در واحد هکتار

اولین رقمی از زردآلو که به عنوان پر بارترین رقم به شما معرفی می­شود نهال زردآلو تخم مرغی زعفرانی است، این رقم زردآلو که به صورت پیوندی بر پایه بادام و یا هلو در نهالستان­های معتبر کشوری تولید می­شود می­تواند در شرایط مناسب و در سن بلوغ تا ۸۰ تن باردهی داشته باشد.

ارتفاع هر درخت می­تواند به ۶ متر برسد و بنابراین رعایت فاصله کاشت ۳ تا ۴ متر بین درختان می­تواند کافی باشد، نهال زردآلو تخم مرغی زعفرانی خود گرده­زا است و بنابراین نیاز به کاشت گرده افشان ندارید، این رقم در سن بلوغ و در تابستان هر ده روز یکبار به آبیاری نیاز دارد و باردهی خود را می­تواند از سال دوم تا چهارم پس از کاشت آغاز کند، بنابراین علاوه بر پر بار بودن زود بازده نیز بوده و در واقع تجاری­ترین رقم در بین ارقام زردآلو است.

نهال زردآلو پرتقالی، نهال ایرانی پرطرفدار

اگر بخواهیم یک رقم ایرانی و بومی زردآلو با باردهی بالا به شما معرفی کنیم قطعا نهال زردآلو پرتقالی اولین پیشنهاد ما به شما خواهد بود، این رقم زردآلو می­تواند بین ۵۰ تا ۶۰ تن باردهی در هکتار داشته باشد و در فصل تابستان و در بلوغ باردهی هر هفت روز تا ده روز به آبیاری نیاز دارد.

نهال زردآلو پرتقالی در بلوغ نسبتا کوتاه قدتر از سایر ارقام بوده و ارتفاع آن به ۴ الی ۵ متر می­رسد، بنابراین کار برداشت میوه بسیار ساده­تر خواهد بود، نکته مهم در مورد این رقم زردآلو این است که این رقم را می­توانید در ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ متر از سطح دریا بکارید و بنابراین به واسطه دیر گل بودن نیز این رقم برای مناطق کوهستانی و سردسیری رقم بسیار مناسبی خواهد بود.

نهال زردآلو سلطنتی، پربار و زود بازده و وارداتی

در بین ارقام وارداتی زردآلو نهال زردآلو سلطنتی از دسته ارقامی وارداتی است که اصالتا متعلق به کشور فرانسه بوده و در ایران با پیوند زدن بر پایه­های بومی مانند پایه­های بذری زردآلو تلخ تولید شده و در اختیار باغداران قرار می­گیرد.

نهال زردآلو سلطنتی می­تواند در سن بلوغ خود تا ۸۰ تن باردهی در هکتار داشته باشد و به دلیل کیفیت بالای میوه قابلیت صادرات محصول را نیز دارد، این رقم مقاومت بیشتری به کم آبی داشته و در سن بلوغ دور آبیاری تا ۱۵ روز هم می­تواند افزایش پیدا کند، دیر گل بودن سبب شده این رقم نیز برای کاشت در مناطق سردسیر و معتدله بسیار مناسب باشد.

ارتفاع نهال زردآلو سلطنتی می­تواند به ۷ متر برسد و بنابراین در زمان احداث باغ سعی کنید بین ۴ تا ۵ متر فاصله بین درختان در نظر بگیرید تا نور کافی به ویژه در زمان باردهی و رسیدن میوه دریافت شود، نکته نهایی در مورد این رقم این است که نهال زردآلو سلطنتی خود گرده­زا است و در باغ نیازی به کاشت پایه گرده افشان ندارید.

کدام نهال زردآلو پربار است؟ تصویر 2

نهال زردآلو رجبعلی، نهالی مناسب مناطق معتدل گرمسیری

اگر بخواهیم یک رقم زردآلو مناسب مناطق معتدل گرمسیری مانند استان­های مرکزی کشور معرفی کنیم که باردهی بالا داشته باشد قطعا نهال زردآلو رجبعلی اولین پیشنهاد ما به شما است، این رقم زردآلو که می­تواند تا ۸۴ تن باردهی در هکتار داشته باشد زود گل بوده و به همین دلیل برای کاشت در ماطق معتدل سردسیری و مناطق سردسیری که خطر سرمازدگی بهاره دارند مناسب نیست.

نهال زردآلو رجبعلی علاوه بر پربار بودن زودبازده نیز بوده و در سال دوم پس از کاشت نهال می­تواند باردهی خود را آغاز کند، این رقم ایرانی است و بر پایه ارقامی مانند نهال زردآلو تلخ پیوند زده می­شود، ارتفاع این درخت به ۷ متر می­رسد و با توجه به شیب زمین در نظر گرفتن فاصله ۳ تا ۵ متر می­تواند مناسب باشد، خود گرده زا بودن نهال زردآلو رجبعلی شما را از کاشت پایه گرده افشان بی نیاز می­کند.

کدام نهال زردآلو پربار است؟ تصویر 3

کلام آخر

در این خبر نامه با برخی از ارقام پربار زردآلو آشنا شدید اما اینها تنها تعدادی از ارقام پربار بودند و شما برای دسترسی به مشخصات سایر ارقام پربار زردآلو می­توانید به وبسایت نهالستان پالیز نهال مراجعه کرده و ویژگی­های تمام ارقام را مطالعه کنید، حتی می­توانید به صورت رایگان از طریق شماره تماس­های قید شده با مشاوران ایشان در تماس بوده و پربارترین رقم را متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه خود انتخاب کنید.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۹

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و عصر مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه