بازار

۹ کاربرد ربات جابجایی مواد + (معرفی ۵ ربات ایمن و پربازده)

کاربرد ربات جابجایی مواد؛ انقلابی در سرعت، ایمنی و بهره‌وری!

کارخانه‌ای را تصور کنید که در آن ربات‌ها آزادانه گشت می‌زنند، کالاها را مرتب، بسته‌بندی و جابه‌جا می‌کنند و تمام وظایف خود را با سرعت برق انجام می‌دهند؛ صحنه‌ای که شما مشغول تصور آن هستید، مربوط به یک فیلم تخیلی نیست بلکه واقعیت کارخانه‌های مدرن امروز است! اگر شما هم صاحب یک کارخانه هستید و دلتان می‌خواهد از تمام رقبای خود یک سروگردن بالاتر بایستید، کلید موفقیت شما پیش ماست! شما باید کم‌کم با شکل‌و‌شمایل سنتی کارخانه‌تان خداحافظی کرده و در خطوط تولید خود جایی برای ربات‌ها باز کنید؛ یکی از پرکاربردترین ربات‌هایی که می‌توانید از آن بهره زیادی ببرید، ربات جابجایی‌ست؛ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با کاربردهای ربات های جابجایی بیشتر آشنا کنیم.

این شما و این ۹ کاربرد ربات جابجایی مواد

ربات‌های جابجایی رنگ‌وبوی تازه‌ای به کارخانه‌ها بخشیده‌اند و خطوط تولید، مونتاژ، انبار و… را کاملا متحول کرده‌اند؛ در ادامه همراه ما باشید تا درباره کاربردهای ربات های جابجایی بیشتر با شما صحبت کنیم.

۱- جابجایی قطعات

اولین کاربرد ربات جابجایی مواد، همان‌طور که از اسم آن پیداست، جابجایی قطعات مختلف است؛ ربات‌های جابجایی با سنسورهای خاصی که دارند، می‌توانند کار جابجایی مواد را به‌راحتی انجام دهند و به‌همین‌دلیل در عملیات‌هایی مثل مونتاژ و… می‌توان روی این مدل ربات حساب زیادی باز کرد.

۲- بلندکردن قطعات

دومین کاربرد ربات جابجایی مواد، بلندکردن قطعات مختلف است. ربات‌های جابجایی با بازوهای قدرت‌مندی که دارند می‌توانند در کارهای تولیدی یا لجستیکی به‌راحتی قطعات سنگین یا حجیم را بلند کنند. خوبی ربات‌های جابجایی این است که دقت زیادی دارند و ایمنی محیط‌کار را بالا می‌برند و کارکنان شما می‌توانند باخیال‌راحت اشیا با اندازه‌ها و وزن‌های مختلف را با کمک این ربات بلند کنند.

۳- مرتب‌سازی

یکی از جالب‌ترین کاربردهای ربات های جابجایی، توانایی این ربات در مرتب‌سازی اجسام مختلف است. در بعضی از مدل‌های ربات‌های جابجایی ح‌سگرهای مختلف و سیستم بینایی رباتیک نصب شده است؛ سیستم بینایی رباتیک به ربات کمک می‌کند اشیا مختلف را شناسایی کرده، مکان‌یابی کند و وظایف خود را با دقت بیشتری انجام دهد؛ با کمک سیستم بینایی رباتیک، ربات اطلاعات بصری کاملی از محیط اطراف خود به دست آورده و می‌تواند به‌طور مستقل و بدون نیاز به نیروی انسانی تصمیم بگیرد.

ربات‌های جابجایی می‌توانند با کمک سیستم بینایی رباتیک، اشیا را براساس فاکتورهای از پیش تعیین‌شده مثل رنگ، بارکد، اندازه و شکل مرتب کرده و آن‌ها را در جای مخصوص خود قرار دهند.

۴- انبارکردن

یکی از چالش‌هایی که در کارخانه‌ها با آن روبه‌رو هستیم، انبارکردن اجناس است؛ ما برای بهینه‌سازی فضا، مدیریت موجودی و دسترسی راحت به تمام اجناس، نیاز به انبارکردن داریم؛ درست همین‌جاست که یکی‌دیگر از کاربردهای ربات جابجایی مواد به کار ما می‌آید؛ با کمک ربات‌های جابجایی مواد می‌توان به‌راحتی و با نهایت دقت و ایمنی تمام اجناس را انبار کرد.

۵- پلتایزینگ

بعضی از مدل‌های ربات‌های جابجایی به‌طور مخصوص برای قراردادن اجناس مختلف روی پالت طراحی شده‌اند. با کمک این ربات می‌توانید در هزینه‌ها و زمانی که برای عملیات پلتایزینگ صرف می‌کردید، صرفه‌جویی کرده و خطاهایی که در حین کار رخ می‌داد را به حداقل برسانید.

۶- نگه‌داشتن

یکی از کارهایی که ممکن است در حین انجام کارهای مختلف صنعتی پیش بیاید، نگه‌داشتن وسیله در محل و انجام فعالیت‌هایی بر روی آن است؛ در روش‌های سنتی معمولا نیروهای انسانی وسیله را نگه می‌دارند تا عملیات موردنظر انجام شود اما این کار اصلا ایمن نیست و ممکن است سلامتی کارگر را به‌ خطر بیندازد؛ به‌همین‌منظور بعضی از مدل‌های ربات‌های جابجایی طراحی شده‌اند تا بتوانند حین عملیات‌های مختلف، قطعه را نگه دارند؛ ربات‌های جابجایی علاوه‌بر اینکه از سلامت کارگران محافظت می‌کنند، قطعه را در طول عملیات ثابت نگه داشته و از این طریق کیفیت کار تولیدی را به‌طرز چشم‌گیری بالا می‌برند.

۷- مذاب‌برداری

یکی‌دیگر از کاربردهای ربات های جابجایی، مذاب‌برداری است؛ در فرآیند مذاب‌برداری، ربات‌های جابجایی، که نسبت به دمای بالا مقاوم هستند، مواد مذاب را از جایی به جای دیگر منتقل می‌کنند؛ این کار قبلا توسط نیروهای انسانی انجام می‌شد و بسیار خطرناک بود.

ربات‌های جابجایی در عملیات مذاب‌برداری، علاوه‌بر اینکه ایمنی کار را بالا می‌برند، فرآیندهای کار را هم ساده‌تر کرده و ضایعات مواد را نیز به حداقل می‌رسانند.

۸- پرس‌کاری

وقتی از کاربردهای ربات های جابجایی مواد صحبت می‌کنیم، نباید پرس‌کاری را از یاد ببریم؛ یکی‌ از فعالیت‌های خطرناک در خطوط تولید، پرس‌کاری‌ست؛ خوشبختانه با کمک ربات‌های جابجایی این مشکل هم حل شده است و ربات‌های جابجایی می‌توانند قطعات را داخل دستگاه پرس بگذارند، آن‌ها را بچرخانند و در نهایت قطعات را از دستگاه خارج کنند؛ با به‌کارگیری ربات‌های جابجایی در فعالیت‌های پرس‌کاری ایمنی کارگران بالاتر رفته و زمان تولید هر قطعه نیز کاهش پیدا می‌کند.

۹- بسته‌‌بندی

آخرین کاربرد ربات جابجایی مواد که قصد صحبت درباره آن را داریم، توانایی این ربات در بسته‌بندی کالاهای مختلف است. این ربات با بازوها و سایر ابزارهای پیشرفته‌ای که دارد می‌تواند کار بسته‌بندی را با دقت و سرعت زیادی انجام دهد. شما می‌توانید با کمک ربات جابجایی بهره‌وری خط تولیدتان را چند برابر کرده و کیفیت و ثبات را در عملیات بسته‌بندی حفظ کنید.

images_1715080722_663a0e123b727.webp

ربات‌های جابجایی مواد در صنایع مختلفی کاربرد دارند.

چطور ربات جابجایی مواد را به خط تولیدمان اضافه کنیم؟

امروزه کمپانی‌های بزرگی مشغول تولید ربات‌های جابجایی هستند؛ اما شرکت یاسکاوا با آدرس https://www.yaskawa.com در میان سایر رقبای خود اعتبار بیشتری دارد و ربات‌های ایمن‌تر و مطمئن‌تری را تولید می‌کند؛ متاسفانه این شرکت ژاپنی در حال حاضر نماینده‌ای در ندارد؛ اما شرکت تی اس گروپ، ارتباط بدون واسطه‌ای با شرکت یاسکاوا دارد و به‌طور مستقیم از یاسکاوا پشتیبانی فنی دریافت می‌کند؛ چنانچه قصد اتوماسیون‌کردن کارخانه خود را دارید و می‌خواهید ربات جابجایی مواد را به خط تولیدتان اضافه کنید، می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر تماس بگیرید:

۳۶۱۴۸ ۰۲۵

شرکت تی اس گروپ از مرحله مشاوره تا نصب، راه‌اندازی، تعمیر و نگه‌داری ربات در کنار شما خواهد بود. کارشناسان تی اس گروپ با تجربه و تخصصی که در زمینه اتوماسیون‌کردن خطوط تولید دارند، می‌توانند راهنمایی‌های کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار داده و براساس نیاز و انتظاراتی که دارید، ربات جابجایی مناسب را به شما معرفی کنند؛ چنانچه در زمینه ربات‌های جابجایی نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید از طریق شماره بالا با کارشناسان تی‌اس‌گروپ تماس گرفته تا راهنمایی‌های کامل‌تری را دریافت نمایید.

با کاربرد ربات جابجایی مواد در صنایع مختلف بیشتر آشنا شوید!

در جدول زیر چند نمونه از کاربردهای ربات های جابجایی در صنایع مختلف را با هم بررسی خواهیم کرد.

صنعت خودروسازی ربات جابجایی در صنعت خودروسازی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از آن برای کارهایی مثل مونتاژ، انتقال قطعات و… استفاده می‌شود.
صنایع ‌غذایی در صنایع غذایی ربات‌های جابجایی برای کارهایی مثل مرتب‌سازی، بسته‌بندی، پلتایزینگ و جابجایی موادغذایی استفاده می‌شود.
صنایع داروسازی ربات‌های جابجایی در صنایع داروسازی برای انجام عملیات‌هایی مثل مرتب‌سازی، پلتایزینگ و بسته‌بندی استفاده می‌شود.
صنعت لاستیک‌سازی در صنعت لاستیک‌سازی از ربات جابجایی برای کارهایی مثل قالب‌گیری، بسته‌بندی و انتقال قطعات استفاده می‌شود.
صنعت فلزکاری از ربات‌های جابجایی در صنعت فلزکاری برای کارهایی مثل ماشین‌کاری، آهنگری، پرس‌کاری و جابجایی مواد استفاده می‌شود.

 

صنایعی که در بالا گفته شد، تنها چند نمونه از کاربردهای ربات های جابجایی‌ست؛ با پیشرفت تکنولوژی و رواج بیشتر اتوماسیون‌کردن خطوط تولید، ربات‌های جابجایی در صنایع بیشتری هم حضور پیدا خواهند کرد.

معرفی ربات های جابجایی شرکت یاسکاوا

شرکت یاسکاوا یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه اتوماسیون صنعتی‌ست و بیش‌از ۷۰ سال سابقه در زمینه تولید ربات دارد. ربات‌های شرکت یاسکاوا معمولا با تکنولوژی پیشرفته‌ و کیفیت بالایی که دارند، شناخته می‌شوند.

با کمک ربات های جابجایی شرکت یاسکاوا می‌توانید هزینه‌های خود را تا حد زیادی کاهش داده و قدمی بزرگ در راستای اتوماسیون‌کردن خطوط تولیدتان بردارید.

در ادامه نگاهی کوتاه به ربات های جابجایی شرکت یاسکاوا خواهیم داشت.

۱- ربات جابجایی یاسکاوا سری MH

ربات‌های سری MH در مدل‌های MH3F،MH3BM ،MH12/MH12F ،MH24 ،MH50ll ،MH50-20ll ،MH50-35ll ،MH80ll ،MH110 ،MH180 ،MH225 ،MH280ll و MH400ll به بازار عرضه شده و عموما ویژگی‌های زیر را دارند:

  • داری ۶ محور
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • قابل‌استفاده در کارهایی مثل جابجایی مواد، ماشین‌کاری و کارهای مشابه
  • توانایی حمل بار از ۳ کیلوگرم تا ۴۰۰ کیلوگرم
  • دسترسی ربات از ۵۳۲ میلی‌متر تا ۳۱۰۶ میلی‌متر
  • دقت تکرارپذیری از ۰٫۰۶میلی‌متر تا ۰٫۳میلی‌متر
  • وزن ربات از ۲۷ کیلوگرم تا ۲۷۰۰ کیلوگرم

۲- ربات جابجایی یاسکاوا سری ES

دومین ربات جابجایی مشهور شرکت یاسکاوا ربات‌های سری‌ ES هستند؛ این ربات‌ها در مدل‌های ES165D-100 ،ES165RDll ،ES200RDll  و ES200RD-120 در بازار وجود دارند؛ از ویژگی‌های شاخص ربات جابجایی یاسکاوا سری ES می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای ۶ محور
  • قابل‌استفاده در کارهایی مثل جوش نقطه‌ای، جابجایی مواد، ماشین‌کاری و …
  • دسترسی ربات از ۲۴۴۶میلی‌متر تا ۴۰۰۴میلی‌متر
  • توانایی حمل بار ۱۲۰ کیلوگرم تا ۲۰۰ کیلوگرم
  • دقت تکرارپذیری ۰٫۲ میلی‌متر
  • وزن ربات از ۱۱۲۰ کیلوگرم تا ۱۸۰۰ کیلوگرم

images_1715080804_663a0e643d2da.webp

ربات های جابجایی یاسکاوا قابلیت نصب روی دیوار، سقف و زمین را دارند.

۳- ربات جابجایی یاسکاوا سری SDA

این سری از ربات های جابجایی یاسکاوا به سرعت خود شهرت دارند و در بازار با مدل‌های CSDA10F،SDA5F ،SDA10F و SDA20F  به فروش می‌رسند؛ ربات‌های سری SDA همراه با ویژگی‌های زیر هستند:

  • دارای ۲ بازو و ۱۵ محور
  • انعطاف‌پذیری بسیار بالا
  • مناسب فعالیت‌هایی مانند بسته‌بندی، انتقال قطعات و…
  • توانایی حمل بار از ۱۰ کیلوگرم تا ۴۰ کیلوگرم
  • دقت تکرارپذیری از ۰٫۰۶میلی‌متر تا ۰٫۱میلی‌متر
  • دسترسی ربات از ۷۲۰ میلی‌متر تا ۱۳۲۳میلی‌متر
  • وزن از ۱۱۰ کیلوگرم تا ۲۲۰ کیلوگرم

۴- ربات جابجایی یاسکاوا سری SIA

ربات‌های جابجایی یاسکاوا سری SIA برای فعالیت‌هایی مثل مونتاژ، ماشین‌کاری، نظارت و جابجایی مواد کاربرد دارند و تابه‌حال با مدل‌های SIA5F،SIA10F  و SIA20F تولید شده‌اند. از جمله ویژگی‌های این ربات می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تک بازو و دارای ۷ محور
  • توانایی حمل بار از ۵ کیلوگرم تا ۲۰ کیلوگرم
  • قابلیت دسترسی از ۵۵۹ میلی‌متر تا ۹۱۰ میلی‌متر
  • دقت تکرارپذیری از ۰٫۱ میلی‌متر تا ۰٫۶ میلی‌متر
  • وزن ربات از ۳۰ کیلوگرم تا ۱۰۰ کیلوگرم

۵- ربات‌ جابه‌جایی یاسکاوا سری GP

ربات‌های سری GP معمولا در فرآیندهایی استفاده می‌شود که در آن به سرعت بسیار بالایی نیاز است؛ تنوع مدل‌های ربات‌های سری GP بالاست و این ربات در مدل‌هایGP7 ،GP8 ،GP12 ،GP25 ،GP35L، GP50،GP88 ،GP110 ،GP180-120 ،GP180 ،GP215  و GP225 در بازار وجود دارد. از ویژگی‌های شاخص ربات سری GP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای ۶ محور
  • توانایی حمل بار از ۷ کیلوگرم تا ۲۲۵ کیلوگرم
  • قابلیت دسترسی از ۷۲۷ میلی‌متر تا ۳۰۵۸ میلی‌متر
  • قدرت تکرارپذیری از ۰٫۰۲ تا ۰٫۲ میلی‌مت

جمع‌بندی

در این مطلب به دنیای ربات‌ها پا گذاشتیم و سعی کردیم درباره کاربردهای ربات های جابجایی مواد، اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم؛ همچنین در ادامه مقاله سعی‌ کردیم چند تا از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین ربات‌های جابه‌جایی شرکت یاسکاوا را به شما معرفی کنیم.

حتما شما هم با خواندن کاربردهای ربات های جابجایی متوجه شده‌اید که این نوع ربات یکی از ضروری‌ترین ابزارها در عملیات‌های تولید و لجستیک هستند و بهتر است هر کارخانه‌ای برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، افزایش ایمنی و بالارفتن کیفیت محصولات، ربات‌های جابجایی را به خط تولید خود اضافه کند.

در پایان از شما ممنونیم که تا اینجا همراه ما بودید، اگر نیاز به دریافت مشاوره در خصوص انواع ربات‌های جابه جایی دارید و یا می‌خواهید با محصولات شرکت تی اس گروپ بیشتر آشنا شوید می‌توانید به آدرس https://tsgroup.ir مراجعه نمایید.

۳۶۱۴۸ ۰۲۵

سوالات متداول

۱- ربات‌های جابجایی مواد چطور ایمنی محیط کار را بالا می‌برند؟

ربات‌های جابجایی مواد، کارگران انسانی را از انجام کارهای آسیب‌زا مثل تماس با مواد خطرناک، بلندکردن اجسام سنگین یا کار در فضاهای محدود معاف می‌کنند؛ همچنین این ربات‌ها دقت بالایی دارند از این طریق هم می‌توانند ایمنی محیط کار را بیشتر کنند.

۲- آیا ربات‌های جابجایی قابلیت ادغام با سایر تکنولوژی‌ها را دارند؟

بله؛ ربات‌های جابجایی قابلیت ادغام با تسمه‌های نقاله، بازوهای رباتیک، سیستم‌های بینایی رباتیک، حس‌گرها و… را دارند.

۳- استفاده از ربات‌های جابجایی چه مزایایی را به همراه خواهد داشت؟

از جمله مزایای استفاده از ربات‌های جابجایی می‌توان به کاهش هزینه‌ها، بهبود اتوماسیون، افزایش سرعت تولید، کاهش خطرات وارده به نیروی انسانی، کاهش درصد خطا هنگام تولید و افزایش کیفیت محصولات اشاره کرد.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و عصر مهر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه