دین و اندیشه

با یک لقمه در اطعام روز غدیر شریک شوید

به گزارش خبرنگار مهر، عید سعید غدیر خم یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان می‌باشد. یکی از سنت‌های حسنه در این عیدالاکبر که روایات بهجت آفرینی درباره آن نقل نموده اند و متأسفانه مورد غفلت واقع شده است سنت غذا دادن به افراد یا همان اطعام مؤمن است.

امام صادق (ع) فرمود: غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در رأس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در رأس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار ج ۶ ص ۳۰۳)

در جای دیگر ایشان فرمودند: غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است. (مفاتیح الجنان ص ۵۰۰) به گونه‌ای که امام صادق (ع) اصلاً این روز را روز اطعام الطعام نامیدند. (بحار ج ۹۵ ص ۳۲۳)

امسال سومین سالی که جشن و راهپیمایی کیلومتری با عنوان «مهمونی کیلومتری غدیر» در سطح شهر تهران برگزار می‌شود. تجربه سالهای قبل به کمک این اتفاق آمده و باعث شده رونق بیشتری به این موضوع اجتماعی و مذهبی دهد. در این کار از مجموعه‌های مردمی که ایده‌هایی داشتند کمک گرفته شده تا محتوای فرهنگی اجتماعی ارائه دهند. در همین راستا سال گذشته ۳۰۰ ایستگاه فرهنگی برپا خواهد شد. بر همین اساس در روز عید غدیر از ساعت ۱۶ تا ۱۱ شب این جشن برقرار خواهد بود و ۴ سکوی اجرای مرکزی که از سوی صدا و سیما پوشش زنده داده می‌شود.پویش لقمه میلیونی یکی از بخش‌هایی است که در این برنامه اجرا می‌شود.

محمد جواد واعظی دبیر پویش لقمه میلیونی در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص مختصاتی از این پویش گفت: ایده اولیه از مجمع ادوار بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر تهران آغاز شد. سال گذشته این کار شکل گرفت. در سال گذشته ۶ هزار خانواده در این طرح شرکت کردند که ۶۰۰ هزار لقمه در جشن کیلومتری غدیر توزیع شد. امسال گروه‌های مردمی اضافه شده و ترکیب اولیه جابجا شده و مجموعه‌های مختلفی اعم از دانشجویی و غیر دانشجویی و مردمی متشکل از بانوان و آقایان را شکل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه از یک ماه گذشته کارهای رسانه‌ای و ارتباطی آن شکل گرفته اظهار داشت: گروه‌های مختلف مردمی را انسجام داده ایم و امیدواریم امسال به برکت نام امیرالمومنین فضایی متفاوت‌تر از سال گذشته را رقم بزنیم. و نقشی را در این مهمانی کیلومتری داشته باشیم.

واعظی ادامه داد: مدیریت فرایند پویش مردمی لقمه میلیونی به دو نحو صورت می‌گیرد. نخست در سایت Ghadiryar.ir در حال ثبت نام افرادی علاقه مند به مشارکت هستیم و یا افراد با ارسال عدد ۱ به شماره ۱۰۰۰۷۷۵۵ می‌توانند حضور خود در این پویش ثبت کنند.

دبیر پویش لقمه میلیونی ادامه داد: در این پویش هر کس هر تعداد لقمه‌ای که در توانش بود را عهده دار می‌شود.سال گذشته از کباب، نان و پنیر سبزی تا خامه شکلاتی لقمه‌های متفاوتی را داشتیم. افراد بعد از ثبت نام لقمه‌های خود را شب غدیر آماده می‌کنند. ما از شب غدیر که چهارم تیر ماه است تا ظهر روز غدیر ۵۰ نقطه در تهران که شامل مساجد و مکان‌های مختلف است و در تهران قرار دارن را برای دریافت لقمه‌ها در نظر گرفته ایم. در این ۵۰ نقطه ماشین‌های یخچال دار قرار گرفته اند. لقمه‌هایی که مردم درست کردند آنجا تا ظهر روز غدیر جمع آوری می‌شوند. در روز ظهر روز غدیر ماشین‌ها در مهمانی کیلومتری حاضر می‌شوند و مشغول توزیع لقمه‌هایی که توسط مردم آماده شده است در بین شرکت کنندگان می‌شوند.

واعظی ادامه داد: همه لقمه را مردم خودشان درست می‌کنند که تنوع خاصی دارد. مردم با توجه به وسع خودشان و سلیقه خودشان لقمه‌ها را تهیه می‌کنند که به سهم خودش جالب است. در ۶۰۰ هزار لقمه سال گذشته که توزیع کردیم جذابیتش به همان سلیقه مدار بودن و آماده کردن لقمه‌ها به شیوه متفاوت افراد بود. مردم با نیت خالص خود و سلیقه خاص خود اقدام به تهیه لقمه می‌کنند و جذابیت آن همین است که قرار نیست یک شکل و اندازه باشد.

دبیر پویش لقمه میلیونی به اهمیت اطعام در روز غدیر اشاره کرد و گفت: مهم است که در خانه تک تک مردم اطعام امیر المومنین جریان داشته باشد. نام لقمه میلیونی هم به همین دلیل گذاشته شده است. به دلیل روایتی از امام صادق است که می‌فرمایند: هرکسی که در روز غدیر مؤمنی را اطعام کند انگار یک میلیون پیامبر و صدیق را اطعام کرده است.

وی با اشاره به سختی‌های اجرایی این پویش ادامه داد: سختی‌های اجرایی دارد اما مهم نیست و می‌توان مدیریت کرد تا تعداد زیادی از مردم سهیم شوند. سال گذشته نخستین سالی بود که این پویش اجرا شد گرچه کمی دیر این پویش اعلام شد اما امسال تا کنون استقبال خوب بوده است.

واعظی با اعلام اینکه این پویش جذابیت‌هایی خاصی دارد، افزود: در این پویش ۱۵۰ نفر جمع آوری لقمه‌ها را انجام خواهند داد.

دبیر پویش لقمه میلیونی ادامه داد: ما سال گذشته ۷ نقطه را برای جمع آوری مشخص کرده بودیم و بیشتر کار بر روی گروه‌های مردمی بود امسال دو تغییر ایجاد شده است که یکی هفت نقطه به پنجاه نقطه در سطح شهر تهران رسیده است دیگر اینکه برآورد ما این است که به یک میلیون لقمه مردمی برسیم.

واعظی این پویش را متفاوت با آنچه که موکب ها در آنها رقم می‌خورد دانست و بیان داشت: ما تلاشمان این است که تک تک مردمی که توان موکب داری ندارند و یا حضور ندارند اما می‌توانند در خانه خانواده را درگیر این مهمانی عظیم کنند را کمک کنیم.

وی در پایان گفت: اینکه مردم درگیر شوند و خودشان را جزوی از یک کنش ملی بدانند موضوعیت دارد و هویت ملی ایجاد می‌کند و این کار می‌تواند الگوی اتفاقات بزرگ‌تر برای کشور باشد. تلاشمان این است که در سال دوم تجربه خودمان را بیشتر کنیم و در سالهای بعد در شهرهای دیگر این پویش را فعال کنیم.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه