بازار

تاثیر قرص امگا ۳ و چاقی | مزایا و معایب مصرف قرص امگا۳

هنگامی که بحث چاقی به میان می‌آید، اسیدهای چرب امگا ۳ که به‌وفور در قرص‌های آن وجود دارند نیز، در روند مدیریت کاهش وزن و کاهش خطر عوارض مرتبط با چاقی، نقش ایفا می‌کنند. در ادامه که برگرفته از سایت دکتر یاهو است، نیت بر آن است تا با پرداختن به مزیت‌ها و عوارض امگا ۳ و تأثیر آن بر اضافه‌وزن، آگاهی بیشتری به شما برسانیم.

مزایای مصرف قرص امگا ۳ برای کاهش وزن چیست؟

ممکن است مصرف چربی‌ها یا روغن‌های پرکالری، برای کاهش وزن غیرمنطقی به نظر برسد؛ اما مصرف قرص امگا ۳ یا حتی روغن ماهی که حاوی این ماده می‌باشد، اثرات بسیار مفیدی بر اشتها و متابولیسم دارد. این موارد به شرح زیر هستند:

  • کاهش گرسنگی؛ روغن ماهی احتمال دارد برای کاهش اشتها، در بین افرادی که رژیم کاهش وزن دارند، مفید واقع شود. در مطالعه‌ بر روی افراد سالمی که رژیم کاهش وزن داشتند، افرادی که بیش از ۱٫۳ گرم روغن ماهی در روز مصرف می‌کردند، تا ۲ ساعت پس از خوردن غذا در مقایسه با افرادی که کمتر از ۰٫۳ گرم روغن ماهی در روز مصرف می‌کردند، احساس سیری بیشتری داشتند.

اما این اثرات استاندارد نیستند و ممکن است؛ بر اساس رژیم غذایی و وضعیت سلامتی شما متفاوت باشد. در این مطالعه روغن ماهی حاوی امگا ۳، باعث افزایش سطح هورمون سیری در افراد چاق شد؛ اما از طرفی دیگر، سطح این هورمون را در افراد لاغر کاهش داد.

  • بهبود متابولیسم؛ متابولیسم یا میزان متابولیسم شما، اساساً تعداد کالری‌هایی را که هر روز می‌سوزانید نشان می‌دهد. این بدان معناست که هر چه میزان متابولیسم شما بیشتر باشد، کالری بیشتری می‌سوزانید و وزن بیشتری از دست می‌دهید. در دو مطالعه بر روی زنان مسن و بزرگسالان سالم که هر روز ۳ گرم روغن ماهی به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند، میزان متابولیسم به ترتیب ۱۴% و ۵٫۳% افزایش یافت.

این مطالعات همچنین افزایش توده عضلانی را در شرکت‌کنندگان خود به‌وضوح نشان داد. ازآنجایی‌که عضله کالری بیشتری نسبت به چربی می‌سوزاند، این یافته ممکن است افزایش نرخ متابولیسم را در این افراد توضیح دهد.

  • اثرات تقویت‌شده ورزش؛ روغن ماهی امکان دارد بتواند، مقدار کالری و چربی که در طول ورزش می‌سوزانید را افزایش دهد. این امر به این دلیل اتفاق می‌‌افتد که مصرف روغن ماهی، به بدن شما کمک می‌کند تا منبع سوخت‌وساز در طول ورزش، از کربوهیدرات‌ها به چربی‌ها تغییر پیدا کند.

در مطالعه‌ای بر روی زنانی که روزانه ۳ گرم روغن ماهی به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند، نشان داده شد که این افراد ۱۰ درصد کالری بیشتری سوزانده و میزان متابولیسم آنها ۱۴ درصد افزایش یافته بود. میزان چربی سوزی در زمان استراحت ۱۹ درصد و در حین ورزش ۲۷ درصد روند تصاعدی داشت. بنابراین، مصرف روغن ماهی یا قرص امگا ۳ همراه با ورزش ممکن است، در مقایسه با ورزش به تنهایی برای کاهش چربی موثرتر باشد.

  • افزایش ازدست‌دادن چربی؛ حتی چنانچه با روغن ماهی یا قرص امگا ۳ وزن کم نکنید، باز هم ممکن است چربی بدن خود را از دست بدهید. این امر احتمال دارد به این دلیل باشد که اگر در حال عضله‌سازی نیز هستید (مثلاً از طریق ورزش) حتی در زمانی که در حال ازدست‌دادن چربی هستید، احتمالاً به دلیل افزایش توده عضلانی هیچ تغییری در وزن خود مشاهده نخواهید کرد. بر اساس بررسی ۲۱ مطالعه، روغن ماهی به دلیل دارابودن امگا ۳ در کاهش دور کمر و نسبت دور کمر به باسن بسیار مؤثر است.

images 1718435986 666d40929a2d7

امگا ۳ و اسلیو معده

در حالت کلی، حتی اگر تحت عمل جراحی خاصی هم قرار نگرفته باشید، به دلیل عدم تولید اسیدهای امگا ۳ در بدن، فرد می‌بایست آن‌ها را از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌های موجود، تامین کند. حال چنانچه شما تحت عمل اسلیو معده نیز قرار گرفته‌اید، به دلیل کاهش مقدار غذا و در پی آن مواد مغذی دریافتی، در کنار دلایل محکم موجود برای دریافت آن بدون شک می‌بایست امگا ۳ را مصرف کنید.

از جمله دلایل مصرف امگا ۳ می‌توان به افزایش قدرت تمرکز، کاهش خطر ریسک بیماری‌های قلبی و مهم‌تر از همه، کاهش خطر ابتلا به عفونت اشاره کرد.

images 1718435986 666d4092a2cb5

علائم کمبود امگا ۳

ازآنجایی‌که هر عارضه‌ای نمودهای مخصوص به خود را دارد، کمبود امگا ۳ نیز، همراه با علامت‌هایی در بدن ظاهر می‌شود. این علائم به شرح زیر هستند:

  1. مو یا پوست شما خشک و پوسته‌پوسته می‌شود؛ فقط آب‌وهوا نیست که می‌تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد. چربی‌های امگا ۳ به پوست و موهای شما کمک کرده و رطوبت آن‌ها را حفظ می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف امگا ۳ با پیشگیری از التهاب ناشی از اشعه ماوراء بنفش، هیپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation، لکه‌های تیره پوست)، خشکی و سرطان پوست مرتبط است.

این چربی‌ها پوست ما را در حالت هموستاز نگه می‌دارند، بنابراین می‌تواند انعطاف‌پذیر و درخشان باقی بماند و حفظ رطوبت و سلامت پوست بدون آنها، ممکن است دشوار باشد. به‌طورکلی خوردن خیلی کم‌ چربی، می‌تواند باعث ایجاد پوسته‌پوسته شدن و زبری پوست شده و منجر به بیماری‌های پوستی، مانند درماتیت و پسوریازیس شود.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ که در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شد؛ نشان داد که افزایش مصرف چربی های امگا ۳، به ویژه آنهایی که در ماهی‌های چرب یافت می‌شود، می‌تواند رشد مو را تحریک کرده و از ریزش مو جلوگیری کند. بنابراین چنانچه به اندازه کافی از این چربی‌ها دریافت نکنید، نشانه‌هایی از قبیل خشکی و شکننده شدن مو را، مشاهده خواهید کرد.

  1. احساس اضطراب یا افسردگی می‌کنید؛ امگا ۳ به حمایت از سلامت مغز و محافظت در برابر نوسانات خلقی، اضطراب و افسردگی یاری می‌رساند. یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داده که افراد مبتلا به اختلالات خلقی، معمولاً دارای غلظت کمتری از PUFAS (اسیدهای چرب غیراشباع) هستند که در امگا ۳ و سایر چربی‌های غیراشباع، یافت می‌شوند. این بررسی همچنین نشان می‌دهد، کشورهایی که مصرف ماهی کمتری دارند با سطوح بالاتر افسردگی، همراه هستند.

سیستم عصبی مرکزی ما برای عملکرد به‌شدت به این چربی‌های سالم متکی بوده و عدم دریافت کافی از آنها باعث التهاب در کل بدن می‌شود. التهاب همچنین با سلامت روانی ضعیف مرتبط بوده و افزایش دریافت امگا ۳، می‌تواند در کاهش التهاب و تقویت مغز، موثر باشد.

  1. درد مفاصل دارید؛ فقدان علامت امگا ۳ باعث سفت شدن مفاصل و التهاب در سایر قسمت‌های بدن می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ که در مجله علوم بهداشت جهانی منتشر شد، نشان داد شرکت‌کنندگان مبتلا به آرتریت روماتوئید (rheumatoid arthritis) با افزایش مصرف امگا ۳ تسکین قابل توجهی پیدا کردند. نویسندگان این مطالعه می‌گویند چربی‌های امگا ۳ با کاهش سفتی صبحگاهی و تعداد مفاصل حساس و متورم در بیماران مبتلا به آرتریت مرتبط هستند.

مصرف کم امگا ۳ و به طور کلی مصرف کم چربی می‌تواند منجر به از دست دادن انعطاف‌پذیری و افزایش درد مفاصل شود. زیرا چربی مسئول حفظ یکپارچگی ساختاری سلول‌های بدن ما است. بهتر است با پزشک خود، درباره مصرف قرص امگا ۳ برای درد مفاصل صحبت کرده و هر هفته ماهی، آجیل و دانه‌های بیشتری مصرف کنید.

  1. فشارخون شما بالاتر از حد طبیعی است؛ افزایش فشارخون می‌تواند نشانه‌ای از دریافت‌نکردن چربی‌های امگا ۳ کافی در رژیم غذایی باشد. امگا ۳ به عنوان “چربی‌های سالم برای قلب” شناخته می‌شود و با سطح فشار خون سیستولیک ( (systolicو دیاستولیک ((diastolic به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند برای بهبود سلامت قلب و عروق، حداقل دو بار در هفته، ماهی‌های غنی از امگا ۳ نظیر سالمون، قزل آلا و شاه ماهی مصرف کنید. افزایش مصرف امگا ۳ به کاهش فشار خون و بهبود سلامت کلی قلب کمک می‌کند.

  1. چربی اضافی شکم دارید؛ ازدست‌دادن امگا ۳، می‌تواند باعث شود بدن شما چربی شکم را حفظ یا انباشته کند. این افسانه را که خوردن چربی باعث چاق شدن می‌شود، از بین می‌برد، به‌ویژه زمانی که انواع چربی غیراشباع موجود در غذاهای غنی از مواد مغذی، مانند ماهی، روغن زیتون، آووکادو و آجیل را مصرف می‌کنید.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ که در PLoS One منتشر شد، نشان داد که اگرچه مصرف بیشتر امگا ۳ به کاهش وزن کلی کمک نمی‌کند؛ اما به کاهش چربی شکم و جلوگیری از افزایش وزن بیشتر کمک می‌کند. نویسندگان این مطالعه، نتوانستند به طور دقیق مشخص کنند که چرا امگا ۳ به کاهش چربی شکم کمک می کند؛ اما آنها می‌گویند که اگر امگا ۳ جایگزین چربی اشباع شده در رژیم غذایی فرد شود، این اتفاق محتمل خواهد بود.

آنها همچنین اضافه می‌کنند که انجام این مبادله، می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشیده و تری گلیسیرید را کاهش دهد. تحقیقات دیگر چربی‌های امگا ۳ را با بهبود متابولیسم مرتبط می‌دانند و عدم دریافت کافی از آنها می‌تواند، باعث کند شدن سوخت و ساز بدن شود.

عوارض مصرف امگا ۳

عوارض جانبی روغن ماهی امگا ۳، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • طعم ماهی در دهان شما

  • نفس ماهی

  • ناراحتی معده

  • اسهال

  • حالت تهوع

مصرف روزانه بیش از ۳ گرم روغن ماهی ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. چنانچه می‌خواهید دوزهای بیشتری از مکمل‌های روغن ماهی امگا ۳ مصرف کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

پزشک می‌تواند شما را در تکمیل رژیم غذایی خود، با روغن ماهی امگا ۳ راهنمایی کند. همچنین، در صورت مصرف دوزهای بالاتر روغن ماهی، وی می‌تواند تمام جنبه‌های سلامتی را تحت نظر داشته باشد. برای افرادی که سطح تری گلیسیرید بسیار بالایی دارند، داروهای تجویزی امگا ۳ نیز در دسترس هستند.

images 1718435986 666d4092b180a

دانستنی‌های لازم درمورد قرص امگا ۳ و چاقی

باتوجه‌به تمامی نکات ذکر شده، باید در نظر داشته باشید که افزایش مصرف بی‌رویه این قرص نه‌تنها به شما سودی نمی‌رساند؛ بلکه شما را وادار به تجربه احساسات ناخوشایندی نیز می‌کند. در صورت داشتن هر نوع بیماری زمینه‌ای، حتماً با پزشک خود در خصوص رویه و مقدار مصرف قرص امگا ۳ مشورت کنید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و عصر مهر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه