علم و دانش

جلیلی: برنامه داشتن و باور به آن، لازمه جهش کشور است

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: برنامه داشتن و باور داشتن به آن لازمه جهش کشور است.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره برنامه‌های توسعه کشور، اظهار کرد: در تدوین برنامه های پنجم و ششم و برنامه هفتم توسعه حضور داشتم. اشراف خوبی بر برنام هفتم توسعه دارم. شروع دولت بعدی با برنامه هفتم توسعه فرصت خوبی است چون دولت کار خود را با برنامه ای شروع می کند که تصویب شده است و این بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: برنامه داشتن و باور داشتن به آن لازمه جهش کشور است. دولت وقت در سال ۹۲ اعتقادی به برنامه ششم نداشت و رئیس جمهور وقت می‌گفت این برنامه را قبول ندارد و فقط سی درصد آن برنامه اجرا شد و رشد منفی و صفر داشتیم. حدود ۱۵ مورد در برنامه است که دولت باید در یک سال برنامه بنویسد و این یعنی دولت باید بر برنامه هفتم توسعه اشراف داشته باشد، دولت باید این برنامه‌ها را سریع تهیه کند.

جلیلی خاطرنشان کرد: مطالعه عمیق داشتم که چرا برنامه‌های توسعه به درستی اجرا نشده است. در سال ۱۳۳۷ سازمان برنامه از یک گروه دانشگاه هاروارد دعوت می کند و آنها کتابی منتشر می کنند. آنها سال ۱۳۴۱ بحث هایی درباره برنامه نویسی در ایران مطرح می کنند و الان کماکان برخی از آن مشکلات هنوز وجود دارد. مهم است که چرا برنامه به فرجام نمی رسد. رئیس جمهور باید به برنامه ها اشراف داشته باشد و موانع تحقق برنامه را بداند و آن ها را رفع کند. برنامه ششم توسعه فقط سی درصد اجرا شده است، یعنی اگر برنامه هم نبود، آن سی درصد اجرا می شد.

وی ادامه داد: وقتی پیش نویس برنامه هفتم نوشته شد، رشد هشت درصد، تورم زیر ده درصد نوشته شد. اختلاف بود که آیا این اهداف محقق می شود یا نه. ساعت‌ها مطالعه در دولت سایه و گفت وگو با دولت و مجلس داشتیم و جمع بندی من این شد که این اهداف محقق می شود، ولی باید پای کار آمد. در اولین فرصت باید ۱۵ برنامه ای که باید دولت تهیه کند، نوشته شود.

این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در اوایل دولت رئیسی منعکس کردیم که در تولید، توزیع و مصرف فراورده های نفتی ۲ تا ۴ درصد ضایعات در فراورده های نفتی وجود دارد و راهکار آن سامانه برخطی بود که این در برنامه هفتم نیامد، به آقای رئیسی گفتم و ایشان پیگیری کردند و در برنامه آمد. این کار جلوی چند میلیارد دلار ضایعات را می گیرد ولی باید پای کار بود.

ادامه دارد …

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *